Jump to content

Ulyd i B-20'en


Marna

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har en ulyd i min VP AQ 130 (B-20). Det er en mellomdyp, litt skranglete lyd som kommer først når motoren er varm. Ved kald motor er det ingen lyd. Alle veivlagre (rådelagre) er nye. Jeg vet det vanskelig å skulle mene noe om dette, men jeg antar at visse lyder er lettere å konstatere årsaken til enn andre. Noen lyder (les ulyder) vil være til stede uansett temperatur, andre ved tomgang, atter andre bare ved belastning, og atter atter andre ved høyt turtall.

 

Så, alle forslag mottages med takk, ventiler er justert etter alle kunstens regler :-)

 

mvh

Marna

Link to post
Share on other sites

Oljetrykket er nok bra. Lampen sluker omtrent før motoren har startet. Lyden sitter ikke i toppen, og er nok innskrenket til en, maks to sylindre, i og med at den høres. Octanklakking vet jeg ikke hva er, men jeg vil tro at det ville spille inn på samtlige sylindre? Eller?

 

mvh

 

M

Marna

Link to post
Share on other sites

Hm....oktanklakking henger sammen med tenningsbank.Dvs...hvis man kjører en motor på et annet oktanvalg som er foreskrevet fra produsent ,bør man justere tenning nettopp for å unngå tenningsbank.Dette pleier egentlig først å komme under belastning. For å eliminere evnt feil og ulyder, kan man mens motoren går, ta av og sette på en og en pluggkabel for å høre om lyden forandrer karakter.MEN HUSK Å BRUK GODT ISOLERT TANG OG HANSKE. :lol: :lol:  Har du sjekket tannreim/register at merkene stemmer?Kan jo ha flyttet seg ved oppstart etter vinteren? Jeg ville ha målt oljetrykket med manometer jeg hvis jeg var deg.Rart at ulyden først kommer når motor nærmer seg driftsvarm tilstand.Det eneste som skjer når motor blir varm er at forbrenning blir bedre,metallet utvider seg litt og at oljen BLIR tynntflytende.Siden det er blitt byttet råde og bærelagre...er disse erstattet med samme dimensjon og kontrollmålt på tapper og bæring?Var lyden der før motoren ble overhalt?Kan du ha oversett noe i forbindelse med ventiljustering/rekkefølge i prosedyren?

Jørgen

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Er lyden der ved gjennom hele turtallsregisteret, eller bare ved lavt, medium eller høyt turtall ? Går motoren fortsatt like godt som tidligere ?

 

Hvis lyden er mest fremtredende ved lavt turtall så er mitt tips at dette kommer fra kam-akselen. Har litt tendenser til det på min B20, men har valgt å ikke gjøre noe med det inntil videre. Lyden er ( hos meg ) ikke særlig fremtredende og den ble dessuten bedre når jeg gikk over til el litt tjukkere olje.

 

Mvh Lars

Link to post
Share on other sites

Lyden var der i fjor også.

 

I mellomtiden er følgende gjort:

Ny topp, slipte ventiler, ny kamaksel (profil K), nye rådelagre (veivlagre, alt ettersom hva man kaller det). Motoren slik den fremstår nå, er ikke kjørt med belastning.

 

Det er vanskeligere å lokalisere lyden ved økt turtall. Tydeligst er den ved 131400 rpm.

 

Som sagt, ved kald motor høres den ikke, i hvert fall ikke med mine ører :-).

 

Jeg hadde en Mecedes en gang, som raklet noe grusomt ved oppstart, når den fikk litt lunk og oljetrykk, forsvant ulyden. Denne (lyden altså) var , i følge folk som mente seg berettiget til å uttale seg om slikt, en kombinasjon av slitt kam, og rådelagre på kanten av ras.

 

I VP, er begge disse ting som sagt byttet.

 

Det som skaper ugreie for meg er ikke sleve lyden i seg selv, men det at den kommer først når den er varm. Det får meg til å se bort fra lagerlyd, som ville vært påfallende ved kald motor, før smøring og oljetrykk kom skikkelig i gang.

 

Jeg vet lite om metaller, hva utvider seg mest ved varme, støpejern (blokka), eller stemplene (lettmetallaluminium)?

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Er dette en ferkvannskjølt B20 eller saltvannskjølt ?. Tror jeg ville prøvd å ta av viftereima, kan evt være ulyder fra dynamo eller sirkulasjonspumpe( hvis den er ferskvannskjølt), ellers er det ikke så mye annet som kan skape denne lyden som du beskriver.

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg hørte en ulyd som ligner tikking, ville jeg ville ha kontrollert ventilklaringen straks. Når motoren blir varm, avtar ventilklaringen p.g.a. varmeutvidelse av komponenter. Forsvinner ventilklaring helt, oppstår det gasslekkasje mellom ventiltallerken og sete. Da trenger du bare et par timer drift med full belastning for å brenne et skikkelig spor i ventilen.

 

Skjørtebank (som ikke har noe med tenningsbank å gjøre), kan du se vekk fra når stemplene er av aluminium, for dette materialet utvider seg mye mer enn stål når det varmes opp. Derfor blir klaringen mellom stempel og sylinderforing redusert når motoren blir varm.

Link to post
Share on other sites

Som sagt. Ventiler er justert. Lyden er ikke å oppfatte som klikking, eller tikking. Den er dypere enn som så.

 

Jeg har hatt en forespørsel ute på Klotterplanket (Svensk forumside), og et par herrer, som jeg oppfatter som kyndige, har oppfatninger om at det kan være et rammelager. Hvis så, anbefales jeg sterkt å kontrollere dette, hvis ikke kan lageret følge med rundt og det totale havari er forestående.

 

Selv har jeg fundert litt rundt lagrene til kamaksel.

 

Hadde man bare ikke hatt så j**lig begrenset økonomi, kunne jeg levert inn hele drittet til total renovering, eller bare kjøpt alt tenkelig av lager, akslinger, ventiler og foringer, og bare byttet alt i hop. Men slik er det altså ikke  :smiley:

 

mvh

 

M

Marna

Link to post
Share on other sites

Står motoren i båten nå?, kan det tenkes at ulyden kommer i fra evt. drev?,lyden har en evne til å forplante seg noe jæv..., kan det  være et lager eller noe annet i fra drevet som gjør dette siden du hadde lyden tidligere, eks lager i transom, kryss, eller noe annet i drevet?. Antar du har et vp drev 250,270,280 etter motoren B20.

Link to post
Share on other sites

Når jeg hører ulyd i en motor, plasserer jeg den ene enden av et skrujern, en jernstang eller lignende som "stetoskop" på forskjellige mistenkelige steder på motoren mens jeg holder andre enden mot øret. Det har hjulpet meg til å lokalisere mang en feil, for når jeg vet hvor lyden kommer fra, er det vanligvis lettere å fastslå hva som forårsaker den også.

Link to post
Share on other sites

Drevet er det ikke, det er bare selve kåpen og gjennomføringsakselen som er montert, hvis lageret her var gåent ville nok det fortonet seg mer som romlinggnaging vil jeg anta? Forslaget om kamdrevet er også godt, men lyden kommer ikke fra den delen av motoren.

 

Forsøket med skrutrekker er gjennomført.

 

Slik jeg hittil har konkludert, stammer lyden fra enten fra et gåent kamaksellager, eller et rammelager, høyst sannsynlig det siste. Disse skal etter sigende ikke gå, men motoren kan ha vært varmkjørt, og kanskje vært kjørt med lite olje. Uansett må motor opp.

 

Jeg har funnet en mekaniker som trengte diverse deler som jeg har til overs, og han skal sette sammen en "ny" blokk til meg for en rimelig penge. Da blir det frisk "ved" fra innerst til ytterst.

 

Jeg kunne selvsagt ha utført alt arbeidet selv, men det var dette med ulike måleinstrumenter etc. som jeg ikke har, dessuten har jeg ikke erfaring nok til å kunne vite hva som regnes for slitt, og hva som kan brukes.

 

Neste vinter derimot, har en tid til å sysle med slikt. Men nå skal vi jo på sjøen, ikke sant :-)

 

Takk for alle velvillige innspill.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Ser du har K-kam på motoren, marineversjonen heter P som gir høyere dreiemoment ved lavere turtall. Marinekammen er en del dyrere enn de vanlige kammene. Du kan f.eks sjekke

www.kgtrimning.com for kammer til b20.

Det ligger også en del b20 motorer til salgs i www.billisten.no i fil-arkiv deler/utstyr

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...