Båtmannen98 Startet 3.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 3.Juli.2016 Har en 4hk bensindrevet motor på seilbåten min som begynner å bli gammel og må skiftes ut. Tenker på å prøve ut en elektrisk motor, men har fått intrykk av at disse er ment for mindre båter. Seilbåten er 21 fot og 2 meter bred, og veier omtrent 900kg. Er det i det hele tatt mulig å bruke en elektrisk påhengsmotor på denne? Motoren jeg har nå gir en maksfart på omtrent 5 knop, så omtrent denne hastigheten ønsker jeg å kunne oppnå med ny motor. Takk for svar :) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 3.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2016 Hvis du skal ha en elmotor på seilbåten må du nok opp i noe fra Torqueedo eller tilsvarende. De små påhengerne er ikke kraftige nok til å gi skikkelig skyv til en seilbåt. Du må også ha en skikkelig batteribank hvis du skal noe mer enn bare havnemanøvrering inn/ut. Vi har elpåhenger på vår jolle, og den klarer flytte oss litt raskere enn jeg kan ro båten. Ikke noe å satse på til fastmontering på seilbåt. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.