Jump to content

Elektrisk påhengsmotor på seilbåt

Båtmannen98

Recommended Posts

Har en 4hk bensindrevet motor på seilbåten min som begynner å bli gammel og må skiftes ut. Tenker på å prøve ut en elektrisk motor, men har fått intrykk av at disse er ment for mindre båter. Seilbåten er 21 fot og 2 meter bred, og veier omtrent 900kg. Er det i det hele tatt mulig å bruke en elektrisk påhengsmotor på denne? Motoren jeg har nå gir en maksfart på omtrent 5 knop, så omtrent denne hastigheten ønsker jeg å kunne oppnå med ny motor. Takk for svar :)

Hvis du skal ha en elmotor på seilbåten må du nok opp i noe fra Torqueedo eller tilsvarende. De små påhengerne er ikke kraftige nok til å gi skikkelig skyv til en seilbåt.

Du må også ha en skikkelig batteribank hvis du skal noe mer enn bare havnemanøvrering inn/ut.

Vi har elpåhenger på vår jolle, og den klarer flytte oss litt raskere enn jeg kan ro båten. Ikke noe å satse på til fastmontering på seilbåt.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...