Jump to content

Elektrisk påhengsmotor på seilbåt

Båtmannen98

Recommended Posts

Har en 4hk bensindrevet motor på seilbåten min som begynner å bli gammel og må skiftes ut. Tenker på å prøve ut en elektrisk motor, men har fått intrykk av at disse er ment for mindre båter. Seilbåten er 21 fot og 2 meter bred, og veier omtrent 900kg. Er det i det hele tatt mulig å bruke en elektrisk påhengsmotor på denne? Motoren jeg har nå gir en maksfart på omtrent 5 knop, så omtrent denne hastigheten ønsker jeg å kunne oppnå med ny motor. Takk for svar :)

Hvis du skal ha en elmotor på seilbåten må du nok opp i noe fra Torqueedo eller tilsvarende. De små påhengerne er ikke kraftige nok til å gi skikkelig skyv til en seilbåt.

Du må også ha en skikkelig batteribank hvis du skal noe mer enn bare havnemanøvrering inn/ut.

Vi har elpåhenger på vår jolle, og den klarer flytte oss litt raskere enn jeg kan ro båten. Ikke noe å satse på til fastmontering på seilbåt.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

• 9 år senere...

Løfter denne igjen. Vurderer en passende el. påhengsmotor for 22 fot seilbåt på 1 tonn. Jeg lurer fortsatt på hva selgerne mener når de sier at en 1 KW (dvs ca 1,3 Hk)  påhenget "tilsvarer" 3hk bensinmotor. Jeg mener effekten på bensin påhengere er faktisk effekt på propellakslingen. Jeg er klar over at momentkurven er bedre ved lavere turtall men forstår ikke helt hvordan man kan hevde at den "tilsvarer" mer en dobbelt effekt. 

Effekt er effekt. Du må sjekke skyvekraft.  Du klarer nok å dytte en seilbåt inn og ut av båsen med 1.3 hk og riktig propell. Min 19 hk motor på tomgang er ikke nok til å holde seilbåt opp mot litt bris når seil skal ned. Og det er der hovedproblemet ligger, klart du kan få litt mer sving med å svinge påhengsmotoren. Men alt går. De som seiler Ekspress, legger igjen påhengsmotor på bryggen og seiler inn til kai. Alt går . 1.3 hk el påhengs er i kategorien leke-seiling og i samme kategori som å bruke mobil som hovednavigasjons hjelpemiddel til kystseilas. Det er nå min mening. 

Krimart skrev 34 minutter siden:

Jeg er klar over at momentkurven er bedre ved lavere turtall men forstår ikke helt hvordan man kan hevde at den "tilsvarer" mer en dobbelt effekt. 

Jeg tror du forstår det helt riktig. For en båt som skal opp i plan kan det ha en betydning, men ikke for å drive en seilbåt i lav hastighet. Det som kan være et poeng er at mange bensinpåhengsmotorer har propeller med for høy stigning for 5 knop. Turtallet kommer ikke nok opp til å gi full effekt. Da vil kanskje en elmotor kunne gi litt mer. Men en elmotor har typisk flat momentkurve på lavere turtall. Den må derfor også noe opp i turtall for å gi full effekt:

ratings-4.png

Luske_Ludvig skrev 25 minutter siden:

Effekt er effekt. Du må sjekke skyvekraft.  

Nettopp. Og skyvekraft med den samme propellen burde være lik. 

Min 19 hk motor på tomgang er ikke nok til å holde seilbåt opp mot litt bris når seil skal ned. 

Hmm. hvorfor på tomgang? Hadde 8 Hk på tidligere seilbåt litt tyngre og større enn den jeg vurderer å sette på elmotor nå. Det gikk veldig bra med den.  Man kan vel dessuten slippe ned seil uten å måtte gå opp mot vinden. 

Men alt går. De som seiler Ekspress, legger igjen påhengsmotor på bryggen og seiler inn til kai. Alt går . 1.3 hk el påhengs er i kategorien leke-seiling og i samme kategori som å bruke mobil som hovednavigasjons hjelpemiddel til kystseilas. Det er nå min mening. 

Tja, hovedbruksområdet mitt er manøvrering ut og inn av havn og i tilfellene når man er utpå og det ble helt vindstille. Å seile fra og til båsen går greit med gunstig vindretning, men ikke alltid like praktisk. Blåser det skal det seiles. Veldig lettdrevet skrog så jeg tror 1,3 Hk burde gå bra. 

Torqeedo Travel 903 CS 900W elektrisk påhengsmotor, kort stamme, innebygd 915 Wh batteri - Seatronic

finnes vel, men det var veldig dårlig rekkevidde!   skal du opp på større motorer blir det brå stigning i pris.  en Mercury tilsvarende ca 20hk koster 200000

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Krimart skrev On 24.11.2025 at 10.34:

Tja, hovedbruksområdet mitt er manøvrering ut og inn av havn og i tilfellene når man er utpå og det ble helt vindstille. Å seile fra og til båsen går greit med gunstig vindretning, men ikke alltid like praktisk. Blåser det skal det seiles. Veldig lettdrevet skrog så jeg tror 1,3 Hk burde gå bra. 

Kan du seile helt inn på plassen? Det er noe dritt med svak elmotor om du må jobbe deg fram med vinden mot eller på tvers for å komme deg inn på plassen. Da må du eventuelt finne alternativ framdrift (seil).

Har du eventuelt anledning til å låne en elmotor for å teste litt? Da får du en bedre mulighet til å ta en kvalifisert avgjørelse.

Vi hadde en relativt slapp elmotor på jolla noen år, under filosofien "enkel og grei å ta opp og ned". Og det stemte forsåvidt det, men 80Ah batteri i en batteriboks veide jo litt. Den skulle jo også opp og ned... Anyway! Etter en overnatting i Fredagshølet på Hvaler, hvor vi bare skulle rundt odden og inn til den nå nedlagte kiosken i Papperbukta for å kjøpe is ga jeg bort hele driten. Motoren klarte knapt å gi styrefart med to voksne og to barn i Maritimjolla fordi det var litt motvind.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...