Jump to content

Scand 7600 frontrute eksploderte, firma i Tønsberg som kan fikse?

Hosse

Recommended Posts

Litt merkelig, men jeg lånte ut min båt til en familie som skulle ta den med til Tjøme idag. Plutselig rett utenfor Tønsberg eksploderte ene frontruten i sånn middels fart.

Hvordan kan dette skje på en båt som er så pass gammel (24 år)? Hva koster dette å få skiftet? Noen som kjenner til noen som kan fikse dette i Tjøme/Tønsberg?

På forhånd takk!

Utfordringen med lokal glassmester er vel å få tak i glass av typen bilfrontrute, som ikke fyker veggimellom når det knuser

Nå kan jeg lite om glass, men å finne en glassmester som ikke klarer å skaffe dette sliter du med. Helt vanlig vindu mange steder, butikkvinduer for eksempel. Også hjemme har jeg vindu ned til gulvet i andre etasje, der måtte jeg ha panserglass. Hvis det er ett flatt glass ville jeg brukt glassmester.

Jeg antar at det er en type "Dynamic" du har og da er vel frontruta rimelig buet, så at du får hjelp hos en vanlig glassmester tviler jeg på.

Bare et skudd i blinde: Kanskje verdt en telefon til noen som driver med bare bilglass ? De har i hvert fall buede ruter, men det de lagerfører er vel kun til kurante bilmodeller.

Mye båtpenger midt i sesongen da vi skal bruke penga til bensin, diesel og øl, men syntes for så vidt ikke prisen var avskrekkende heller.

Om forsikringen dekker det er det nok bare selskapets betingelser som kan gi deg svar på. Jeg vet ikke, men ville ikke tatt det for gitt at det er samme systemet som på biler.

Men for å redde sesongen: Hva med å kjøpe et par kvadratmeter kalesjevindu og bruke godt med gaffateip for å feste med ?

Blir selvfølgelig ikke så pent og du vil få et helv... med å få av limrestene igjen - men kanskje det kan redde båtsesongen ?

Skjønner ikke noe av denne tråden jeg. 

de buede fremre glassene er acryl og sidene er glass??

om de buede rutene er acryl så kan de ikke "eksplodere" isåfall er det da snakk om siderutene, og disse er flate, og bør være mulig å få laget hos en glassmester. 

MERK: hvis glasset eksploderer i mange tusen småbiter er det herdet glass, og ikke noe annet! 

På 9200 dynamic'en jeg hadde tidligere var ihvertfall alle rutene i herdet glass, skulle jo tro at det er det samme på "lillesøsteren" som er nesten lik.

om de reproduseres i plast av en 3. part er mulig, men da vil du få kvalitetsforskjell på glassene, og antakelig også kunne se forskjellen. 

om du har skikkelig forsikring så burde den dekke dette, og for å få den som den var før skaden må du kjøpe komplett vindskjerm til 50k om det er det som skal til, og det ikke er mulig å få tak i løse glass.

burde ikke koste mer enn egenandelen uansett det. 

den familien som lånte båten bør kanskje være medgjørlige til å dekke egenandelen, eller ihvertfall deler av den? 

@navic ll: Det er sånn at min båt er fra 1992 og da var herdet glass standard. Jeg snakket med Agder Boat og de sier at siste 10 årene så selger de ikke lenger herdet glass uten kun acryl glass til disse båtene.

Sender inn skademelding i morgen og krysser fingrene. 5.000kr i egenandel..

acryl er jo relativt mykt, skulle tro det var lite motstandsdyktig mot riper fra viskere etc. men nok om det. 

er det print på det glasset som er intakt? står det produsent? isåfall, kanskje de kan hjelpe deg?

og sjekk med Agder Boats om den komplette vindskjermen er med glass eller acryl. er det glass, så bør det la seg gjøre å få dekket innkjøp av en komplett dersom ikke glasset er å oppdrive løst. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...