Jump to content

Scand 7600 frontrute eksploderte, firma i Tønsberg som kan fikse?

Hosse

Recommended Posts

Da er saken meldt inn til forsikringsselskapet. De ringte meg nå og sa at de høyst sannsyligvis ikke dekker skaden da den antaglig kommer fra en vridning i båten.. Surt surt surt...

Da er det vel slik at de ikke dekker noe når båten er brukt som en normalt bruker en båt, men kun uforutsette ting som hærverk, ulykker osv. Ikke helt unormalt, tror jeg.

Hmm.. Snakket med en glassmester nå og han var svært forundret over at de eventuelt ikke dekker skaden. Han hadde aldri være borte i det før.

Når det er sagt. Er dette en vanskelig sak å montere selv? Er det noen her som har montert en sånt buet båtvindu før? Det nye vinduet blir garantert plast uansett, så det er jo litt mer fleksibelt enn glass.

Merkelig dette her. Forsikringsselskapet har fortsatt ikke bestemt seg for om dette er noe de dekker eller ikke. Purret på fredag, men fortsatt ikke svar.

Jeg har heller ikke bestilt noen ny frontrute da jeg er svært usikker på om jeg skal sjanse å håpe jeg klarer å finne en glassmester som kan lage et vindu til meg i sommer til en fornuftig penge, eller om jeg skal bestille nytt fra Scand til 7.000kr + frakt og vente 8 uker...

Spørsmålet er vel om jeg klarer å skifte vindu selv? Er dette en vanskelig oppgave?

bilde

• 3 uker senere...

Hosse

Jeg har samme problem, men motsatt side 

Hos meg er det satt inn lexan på hs., og ser forsåvidt ok ut, men den har sprukket litt i bunn ned mot ramma med tiden.

Han som hadde båten før meg lagt denne selv, men det var endel jobb å få den til å passe, samt få satt den på plass.

Jeg skal bytte den etter sesongen 

Lexan får du kjøpt hos alle glassmestere, men du bør nok varme den for å få rette formen, samt unngå sprekkdannelser, det ble ikke gjort hos meg

Lag en mal i kartong ca300 gr.tykkelse før du skjærer til. og jeg ville brukt varmt/kokende vann for å bøye plasten

Dette fikser du selv:-)

Hvis du skal bytte begge så kjøper jeg den høyre ruta di, glass er jo best selvfølgelig

Mvh lars

Må vel nesten ha ligget noe på "dashbordet" som har blitt slengt i ruta under kjøring her. Da er det en "yttre" påvirking og dekningsmessig på en fullverdig kascoforsikring. Med mindre det finnes klausuler i forsikringsvilkårene dine. At du skal ha få dekket skift av alle rutene er urimelig ettersom det mest sannsynlig står at skaden dekkes, og at det i unntakene er nevnt eks verdiforringelse. Ulike ruter vil kunne defineres som en form for verdiforingelse.

Det er ikke mulig å finne noe brukt da? Det må jo gå et par tre gamle 7600 ut av "trafikk" hvert år.

Det går vel knapt noen av disse ut av trafikk av naturlige årsaker tror jeg.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

• 2 uker senere...

Da er båten levert til service. Takstmannen ser på den til uken. Jeg fant ut at det sitter en hengelås på denne "lemmen" som dekker kabinen. Denne kan meget vel ha slått i ruten under hard sjø. Jeg får se hva Norske Sjø sier til uken. Blir veldig skuffet hvis ikke dette blir dekket.

Uansett, hvis ikke dette blir dekket, hvordan i all verden får jeg byttet denne ruten selv? Ser limt ut og den er stukket inn i rammen rundt alle vinduer. Ser ut som et stort prosjekt å få byttet selv. 

Ny rute koster meg som sagt 7000 kr + frakt (med 8 ukers leveringstid) og en glassmester estimerer 20-30.000 kr for å fikse det på plass! Sinnsykt for en plastrute...

Da er båten levert til service. Takstmannen ser på den til uken. Jeg fant ut at det sitter en hengelås på denne "lemmen" som dekker kabinen. Denne kan meget vel ha slått i ruten under hard sjø. Jeg får se hva Norske Sjø sier til uken. Blir veldig skuffet hvis ikke dette blir dekket.

Uansett, hvis ikke dette blir dekket, hvordan i all verden får jeg byttet denne ruten selv? Ser limt ut og den er stukket inn i rammen rundt alle vinduer. Ser ut som et stort prosjekt å få byttet selv.

Ny rute koster meg som sagt 7000 kr + frakt (med 8 ukers leveringstid) og en glassmester estimerer 20-30.000 kr for å fikse det på plass! Sinnsykt for en plastrute...

I fjor så jeg noen som re-installerte frontruten i en Bavaria 35 i uthavn. 3-4 timers jobb. Skar limet med en Stanleykniv, trakk ruten forover på dekket, renset for gammelt lim og monterte med nytt. Det er ikke uoverkommelig. Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

De har ikke hatt noe annet tungt og hardt liggende oppå der da? 
Jeg fjerner alltid hengelåsen helt. Men det er vel så mye for at det skal være lett å hekte matta rundt pinnen hvis den detter ned. Orker ikke å høre på at den henger og slenger.

Ship o'hoi  :flag_bp:

Jeg trodde du skulle skifte hele skjermen komplett. Når man snakker om 30.000,- i arbeidspenger hos en glassmester så kan du vel like gjerne gå til Ertec å få hele skjermen for mindre.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Ertec har vel antagelig levert denne vindskjermen komplett da båten var ny. De var leverandør til de fleste norske båtbyggeriene på vindu-fronten.

http://www.ertec.no/

Redigert av VannTro (see edit history)

Dette ble voldsomt, hele båten eksploderte:-)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...