Jump to content

Scand 7600 frontrute eksploderte, firma i Tønsberg som kan fikse?

Hosse

Recommended Posts

Idag skal jeg prøve å mekke dit en plastplate som jeg kjøpt på Biltema (4 mm). Har tatt mal av styrbord rute, og håper at den på barbord er helt lik fast speilvendt:-)

Hvis jeg får til dette overlever jeg vel siste ukene av båtsesongen på det. Så får jeg ta vinteren til hjelp for å få skiftet vinduet. Hele karmen må tydeligvis av, så trekker man ut vinduet i bunn av denne. Skal tydeligvis være en utfordring med rustfrie skruer som setter seg godt i aluminiumen..

Så var det dette med forsikringen da. De har fortsatt ikke avgjort om dette er noe de dekker eller ikke. Litt uttrekk fra dialogen:

"Vi skal være ærlige og si at det er vanskelig å se en entydig og klar årsak til skade. I de tilfeller hvor takstmann ikke kan komme med klar konklusjon vedr. årsak til skade, vil en normalt falle inn under Forsikringsavtaleloven § 8-1 som pålegger skadelidt å fremskaffe tilstrekkelig dokumentasjon.

Det er foreløpig ikke sannsynlighetsovervekt for at det ikke er indre spenninger i glasset som er bakenforliggende årsak til skade, mulig det er kombinasjon av flere momenter. Vi er selvsagt kjent med at noen båttyper ikke er «stive nok» til å forhindre konstruksjonsmessige bevegelser ved høy fart eller røft vær. Et annet moment er selvsagt alder og mulig materialtretthet som utarter seg som spenninger.

Jeg vurderer om det begrunnelsen for påvirkning av flere momenter, kan være tilstrekkelig for å erkjenne delvis dekning av rep. kostnaden, men endelig beslutning er ikke tatt. "

Jeg sliter med å få dokumentert noe mer enn hva jeg har gjort her. Noen som har noen smarte tanker?:-)

Idag skal jeg prøve å mekke dit en plastplate som jeg kjøpt på Biltema (4 mm). Har tatt mal av styrbord rute, og håper at den på barbord er helt lik fast speilvendt:-)

Hvis jeg får til dette overlever jeg vel siste ukene av båtsesongen på det. Så får jeg ta vinteren til hjelp for å få skiftet vinduet. Hele karmen må tydeligvis av, så trekker man ut vinduet i bunn av denne. Skal tydeligvis være en utfordring med rustfrie skruer som setter seg godt i aluminiumen..

Så var det dette med forsikringen da. De har fortsatt ikke avgjort om dette er noe de dekker eller ikke. Litt uttrekk fra dialogen:

"Vi skal være ærlige og si at det er vanskelig å se en entydig og klar årsak til skade. I de tilfeller hvor takstmann ikke kan komme med klar konklusjon vedr. årsak til skade, vil en normalt falle inn under Forsikringsavtaleloven § 8-1 som pålegger skadelidt å fremskaffe tilstrekkelig dokumentasjon.

Det er foreløpig ikke sannsynlighetsovervekt for at det ikke er indre spenninger i glasset som er bakenforliggende årsak til skade, mulig det er kombinasjon av flere momenter. Vi er selvsagt kjent med at noen båttyper ikke er «stive nok» til å forhindre konstruksjonsmessige bevegelser ved høy fart eller røft vær. Et annet moment er selvsagt alder og mulig materialtretthet som utarter seg som spenninger.

Jeg vurderer om det begrunnelsen for påvirkning av flere momenter, kan være tilstrekkelig for å erkjenne delvis dekning av rep. kostnaden, men endelig beslutning er ikke tatt. "

Jeg sliter med å få dokumentert noe mer enn hva jeg har gjort her. Noen som har noen smarte tanker?:-)

Hei. Synes svaret de har gitt er full av synsing. Les deg opp på forsikringsvilkårene dine. Legg til grunn i en klage at du ikke har visst om eller kunne vite om forhold som har ført til skade.Det kan ikke påvises at du har opptrådt grovt uaksomt vil jeg tro. Så et spørsmål; Er det sannsynlighet for at noe hardt,spisst eller på annen måte kan ha blitt slått inn i glasset ved kjøring i bølger?. At båten skule ha konstruksjonsmessige svakheter som forårsaker skade i glass pga av dette virker noe søkt. Da må det isafall være noe i vilkårene som sier at de ikke dekker slik skade. Hvorfor har de tilbudt deg en forsikring når de er kjent med at enkelte båt typer er av slik art?. Kjør på. Om så er, få saken inn for forsikringsklagenemda. Å trekke frem materialtretthet og innvendige spenninger uten å ha dokumentert dette iform av undersøkelser av kompetent personell fra f.eks teknologisk institutt vil nok svekke Deres sak. I det minste må selskapet kunne vise til tilsvarende saker hvor dette har dannet presedens.

Vær forsiktig ved midlertidig reparasjon så du ikke påfører saken merkostnader om det ender med at du får den dekket.

Ta kontakt med Skipper Worse (Båtadvokaten) og få hjelp til å sette opp et brev. Du har 1 gratistime om du er/blir medlem av KNBF så vidt jeg husker. Med mindre båten var ute i verre vær enn noengang før akkurat når dette skjedde må synsingen i svaret være det rene vissvass. Værforhold på tidspunktet kan du nok sannsynliggjøre temmelig bra. Da er det er mer sannsynlig med en plutselig ytre påvirkning (som typisk er innenfor en kaskoforsikring) enn at disse båtene er så myke at dette 'skjer før eller siden'.. Et betimelig motspørsmål må også være hvor mange andre slike tilfeller de har hatt til behandling på akkurat denne båttypen. Men, som sagt, sett rett advokat på saken. Min erfaring med saksbehandlere som er på tynn is er at du lett vinner en slik sak med korrekte, forretningsmessige brev, de fakta som finnes og tydelige men saklige meldinger om frist for svar og hva videre aksjon vil bli fra din side om du ikke får 'rett svar'.. (Klagenemnd, forliksråd etc, kan ikke denne biten godt nok selv da jeg heldigvis ikke har vært der ennå)

Da er det gått 9 uker og forsikringsselskapet Norske Sjø / Fender har fortsatt ikke avgjort om de dekker denne skaden. De venter på kostnadsestimering fra takstmann (!!??). Enda en gang, hva har prisen å si på en skyld vurdering egentlig?

Den andre tingen jeg stusser på med dette selskapet er den andre skaden jeg hatt med båten den hjørnet på båten ble knust. Her ber de meg betale verkstedet og så må jeh sende de kvittering på betalingen før de setter over penger til meg (minus egenandel selvsagt). Er det virkelig vanlig?

Føler meg veldig skuffet her. Vet jo ikke om jeg tør å bestille ny rute eller ikke ennå.

Enslig går saken i min retning! Etter mye frem og tilbake fikk jeg endelig litt oppgjør. De dekker 50% av skaden. Jeg tok det i kontantoppgjør og det ble en liten slant. MEN, best av alt! Jeg fikk kjøpt en brukt komplett skjerm, med herdet glass. Den er 18 år gammel, men stått på tørt lager i de siste 16 årene. Litt riper på ene glasset og aluminiumen, men det håper jeg går an å polere bort. Noen som vet om middel for glass polering?

bilde

Si fra, hvis noen trenger glass eller andre deler til en sånn båt:-)

Godt spørsmål. Jeg gikk lei etter denne meldingen her og aksepterte det. Har styrt med dette i over 2 måneder..

"Vår konklusjon i saken er at vi trolig må se på skaden som en kombinasjon av flere årsaker. Det er svært vanskelig for både deg og oss å dokumentere at skaden på glass skyldes ene og alene en årsak. På bakgrunn av dette er vi villig til å dekke 50% av rep. kostnaden, før egenandel."

• 3 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...