Jump to content

VP md11D Sirkulasjonspumpe (ferskvann) Defekt?


maxi1431

Recommended Posts

Hei. 

Har en Maxi 100 med VP11D ferskvannkjølt.

Har hatt høy temp på motoren 2 ganger, prøvde derfor med systemrens. Kjølesystemet var overraskende rent.

Men sirkulasjons pumpen må være tilnærmet defekt!. Kommer ekstremt lite sirkulasjon.

 

Denne har selvfølgelig gått ut av produksjon:(. Det er en slags impeller variant, men impelleren sitter ikke fast på akslingen?, den er nesten helt løs?

Noen som kjenner virkemåten på disse?

Er det et alternativ å montere en elektrisk?

 

Selvfølgelig ferie start imorgen..

 

 https://baatplassen.no/bildearkiv/60/60218/img_0250.jpg

 

 

 

Link to post
Share on other sites

En elektrisk pumpe vil gå med nesten konstant turtall, det betyr at det kan bli for dårlig kjøling når dieselmotoren går med stor belastning (høyt turtall). Du skriver at impelleren er løs. Skriver du det fordi du kan dreie den rundt eller fordi den faller ut av pumpehuset om du snur det opp ned? Det ser ut som impelleren er av kunststoff og akselen av stål. Jeg hadde forsøkt å trekke ut impelleren for å se hvordan den er festet til akselen, er det splines (langsgående riller) eller en kile. Dersom det er en kile så er trolig kirkespiret i impelleren ødelagt. Da kan det være mulig å lage et nytt kildesortere selv. I utgangspunktet bør det være mulig å få tak i en ny implementert hos Volvo. Det er jo mengder av motorer med denne kjølevannspumpen. Har du sett på pumpedekselet om det står et annet firmanavn en "Volvo" der? Produsenten kan kanskje ha impeller.

Link to post
Share on other sites

Sliter med et tilsvarende problem. Hos meg er det en ørliten lekkasje på den elektriske pumpen og jeg har ikke sjekket sirkulasjonen. Jeg fikk en overoppheting i fjor etter mange timer i med 1900 rpm på en Yanmar 3gm30 ombygget til ferskvannskjøling av tidligere eier. Jeg trodde kanskje jeg hadde ek for tung propell, men etter å ha oppdaget lekkasjen mistenker jeg pumpen og kjøleanlegget.

 

Elektriske sirkulasjonspumper som tåler kontinuerlig drift og høye temperaturer selges hos både maritim og seatronic. Jeg kommer til å kjøpe en slik og ta den med meg på ferie og bytte om jeg må... det har ikke latt seg gjøre å oppdrive en mekaniker på så kort varsel og jeg er redd for å bytte i frykt for at jeg skrur i stykker noe, ikke får luftet systemet fullstendig, eller at jeg har kalkulert med feil slangedimensjon eller noe og ikke får remontert den gamle jeg lykkes ødelegge ved demontering, eller at jeg rett og slett kjøper en underdimensjonert pumpe. Om noen kan svare på hvor mange liter per minutt en slik pumpe må håndtere kan det kanskje være til hjelp for oss begge?

 

Hadde jeg kunne valgt hadde jeg benyttet en remdrevet pumpe og ikke en elektrisk. Hos meg er den remdrevede pumpen til saltvann/varmeutveksler/eksos og den elektriske til ferskvannskjølingen. Jeg hadde ikke byttet til elektrisk om du kan fikse den du har.

 

 

Det kan hende at sirkulasjonsproblemet ditt kommer av luft i systemet?

Link to post
Share on other sites

Sirkulasjonspumpe til kjølevæske, enten den er mekanisk eller elektrisk, skal ikke ha allverdens trykk. Det ville bare røyne på slanger og pumpa selv, når termostat er stengt. Derfor er det sjelden effekten blir for dårlig. Da er det heller tett i kanaler hvis det ikke sirkulerer, eller termostat er stengt. Det som blir ødelagt på de mekaniske er som regel lager og tetningringer, sjelden selve impeller eller skovlehjul. Men her har jo impeller løsnet fra aksling så det må jo fikses.

I zooper sitt tilfelle er det vel martec kjøling tipper jeg, og da er den elektriske pumpa av merket Johnson. Disse kan kjøpes hos de fleste båt/utstyrforhandlere. Tror det er den minste på 15 liter pr. min. men det skader jo ikke med ei på 20 liter pr. min. Tror de ytre mål er nesten like på de to.

Lufting av anlegget er enkelt med den elektriske. Åpne en slange, tempgiver eller termostat, noe som står høyt plassert på motoren. Slå på tenning, pumpa starter, og lufta kommer ut der du har åpnet, slå av når kjølevæsken strømmer ut.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...