Jump to content

Oljetrykk Ford Sabre 212hk


Roger og Olina

Recommended Posts

Jeg syntes oljetrykket er noe lavt på vår Ford Sabre 212 1980mod Timer: 1842

Når den er kald, så ligger den på 3kg. Varm, 2,4-2,5kg og på varm motor tomgang 0,5kg 600 o/min

 

Jeg har lest en del på forumet her om disse motorene og det jeg leser, er jo for det meste positivt. Men, finner i grunnen ikke noe som har med oljetrykk å gjøre.

 

Noen her som kan komme med litt innputt her, så takker jeg for det :smiley:

 

Mvh, Roger

Link to post
Share on other sites

Hei!

I instruksjonsboka står det at min. oljetrykk skal være 2,47 kg/cm2 ved 2000 rpm og 2,07kg/cm2 ved 1600 rpm. I den varme årstid anbefales olje med viskositet 20-40 eller 20-50.

At oljetrykket er forholdsvis lavt en kort periode etter rask kjøring er normalt - da bør du inngå lav tomgang, men trykket skal ta seg raskt opp igjen etterhvert som oljen kjøles ned. Du bør kanskje sjekke at oljekjøleren er ren på saltvannssiden slik at oljetemperaturen ikke er høyere enn den skal (74-90 grader).  

Link to post
Share on other sites

Takker for gode råd. Byttet olje i dag fordi jeg vet ikke hva som var på fra før. (ny båt) Så 15-16 liter med15w-40, men samme resultat. Det er fastmontert manometer Jakob, men godt tips :yesnod:

Ved rask kjøring, så ligger det på 2,4-2,5- tomgang 0,5 :worry:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...