Jump to content

Rorbeslag med løse/manglende skruer

ToreSB

Recommended Posts

Jeg har seilbåten (Mamba 33)  på land for å bytte en gjennomføring og stoffe, og oppdaget at hengslene på roret har noen bolter som mangler mutter og noen løse skruer.  Dette ser litt underlig ut, og da er jo baatplassen det beste stedet å stille spørsmål.

Boltene som lukker hengslen rundt rorakslingen er litt løse, og av de fire settskruene som trolig er til å holde roret tett inntil denne akslingen så er det kun en som har en mutter på.

De løse boltene har jeg tenkt å stramme opp litt og jeg kan sikkert finne noen låsemuttere som plasseres på settskruene.  Er det da syrefast kvalitet som er riktig?  eller bør jeg ha noe som kan ofres slik at det ikke er andre deler av konstruksjonen som oksiderer.  Forrige eier har stoffet over dette forrige gang båten var på land, men vet ikke helt om jeg skal stole på hans vurdering.  Det er noen andre avgjørelser derfra jeg stusser litt over.

Er det noen som kjenner denne konstruksjonen og kan forklare litt om hvordan den fungerer eller gi noen tips om hva jeg skal gjøre?  Roret har fungert fint hittil, men med litt slark av og til, som jeg tipper de løse boltene har ansvert for.

Bilder kommer i neste post.

Jeg hadde også ganske stor slark i nedre akseltapp på min gamle svenske. Jeg tok med meg roret hjem og demonterte beslag/lager. Der satt en løs akseltapp med diameter ca. 25 mm med ganske stor slark. Materialet  i akseltappen var iflg. verftet "essmatur" (noe bronselignende greier). Jeg leverte beslag/lager til et mekanisk verksted og de satte inn en ny syrefast tapp med presspasning i det ene beslaget. I tillegg monterte jeg smørenipler på begge sider (sitter 6 mm bolter i hullene når det ikke smøres). Har fungert fint de siste 10 år.

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1218/ror.jpg

Eivind

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...