pknag Startet 4.Juli.2016 Del på Facebook Startet 4.Juli.2016 Problemet oppstod første gang for 3 år siden. Ved bevegelser av gasshåndtak mellom første trinn fremover-nøtral-første trinn i revers stoppet motor uten varsellys eller lyd. Ei heller feilkoder. Ved å skru av tenning og ny start ble problemet borte. Verskted fant ingenting, men skiftet drivstoffaktuator. Problemet syntest løst, men oppstod enkelte ganger (veldig sjelden). Verkstedet fant da en nærmeset smuldret bort kabel fra batteri til jord. Denne ble skiftet. Sist høst skjedde det igjen når jeg skulle legge til i uthavn. Bevegelser av gasshåndtak i samme nevnte område samtidig som dregg og baugpropell ble brukt. Motor stoppet gjentatte ganger. Ifm vårservice skiftet vi batteriene etter råd fra mekaniker. Problemet er der fremdeles. Veldig sjeldent, men irriterende. Det virker som problemet oppstår med bevegelser av gasshåndtak rundt nøytral samtidig som annet utsyr som tar strøm brukes (dregg, baugpropeller). Noen ideere til feilsøking? Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 4.Juli.2016 Del på Facebook Svart 4.Juli.2016 Ser ut til at du har en eller flere dårlige kontakter som gir strømmangel (spenningsfall) når du belaster batteriet. Tror du må følge alle VP-kontaktene fra gasshåndtak og bakover, nedover til motoren. Ta de ut, sprøyte på f eks CRC 2-26 e.l. og gjerne pusse litt på pinner etc. Du får se det positive ved at det sannsynligvis ikke er noe galt med motoren, bare at den stopper når den opplever at strømmen blir borte. Tror ikke det har sammenheng med hovedkontaktene på motoren (ved starter og på dynamo). Har mer tro på at det er inn og ut av koblingsbokser og alle disse VP-kontaktene som systemet er bygget opp med. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 4.Juli.2016 Del på Facebook Svart 4.Juli.2016 EVC systemet får stabilisert spenning fra en egen DC-DC converter, hvis det er noe sense i at problemet skjer ved bruk av thruster/winch er det mest sannsynlig at problemet ligger i et kontaktpunkt mellom batteribank og starterterminaler (både pluss og minus). Du må sjekke nøye om det er noe irr eller dårlig kontakt både på batteripolsko, kabelsko på starteren og på hovedstrømbryteren. Ikke sjelden at det er feil på selve hovedstrømbryteren. Ikke bruk cr-c eller noe annet på spray. Koble fra kabelskoene og puss eller skrap de rene før de monteres og påføres polskofett. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 4.Juli.2016 Del på Facebook Svart 4.Juli.2016 (redigert) Tipper det var gearaktuatoren de byttet og ikke drivstoffaktuator? Symptomet med at motoren stopper når du skifter gear, ligner veldig på det som skjer når gearwire mellom aktuator og drev er treg. Er den treg, aktuator må jobbe tungt, og gear ikke blir koblet inn, så stenger motoren ned. Opplever dette ved hver sesongstart og sjøsetting, dersom jeg har glemt å tvangskjøre gearet noen ganger, uten at motoren går. Ellers så tipper jeg det var minus-lissa mellom starteren din og undersiden av motoren, på BB side de byttet :) den ser helt forferdelig ut etter noen år om det lekker salt fra endelokket på ladeluftkjøleren BB side... Et vanlig problem... Lagt til: du har nok en brun gearwire fra gearaktuatoren, svart boks med et rør på. Motoren din er fra 2005 og wire sikkert like så. Den brune wire blir treg. For noen år siden kom en svart wire som skal være bedre. Prøv å koble inn og ut gearet, både fremover og bakover, noen ganger uten at motoren går. Da får den "kjørt seg litt". Høres det ut som aktuatoren jobber tungt? Redigert 4.Juli.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pknag Svart 5.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2016 Takk for svar til alle, skal få sjekket de forskjellige elementene Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.