Ingper Startet 5.Juli.2016 Del på Facebook Startet 5.Juli.2016 (redigert) Visst är det trevligt att kommersiella företag gillar bilderna man tagit ! Men att använda dem i sin marknadsföring och på sin hemsida utan att ens fråga är riktigt dåligt (och faktiskt ett brott mot upphovsrätten). Askøy Båtsenter har stulit en bild från min hemsida (på min båt) för att visa en NB870, istället för att ta en egen. Nog för att båtbranschen går dåligt, men inte så dåligt att de behöver stjäla bilder från Internet på båtmodellerna man säljer. Eller de kanske inte har några egna NB870 att ta foto på ? http://askoybatsenter.no/merker/marine/ Jag har absolut inget emot att mina bilder används av andra, bara de frågar och vi är överens om det - först. Men bara "stjäla" bilderna och dessutom använda dem i marknadsföringssyfte är inte ok. Att det inte är tillåtet står dessutom uttryckligen längst ner på sidan på min sajt (som de kopierat bilden ifrån): http://www.nbmarine.se. Mailade Askøy Båtsenter för någon vecka sedan, men de svarar inte på mail (och bilden är kvar). Hade de svarat hade jag ju inte behövt skriva detta inlägg.... Redigert 5.Juli.2016 av Ingper (see edit history) Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
tronds63 Svart 5.Juli.2016 Del på Facebook Svart 5.Juli.2016 Send faktura. Ca. Kr. 6000.- passer godt. 2000.- for bruk av bildet. X 2 når fotograf ikke er kreditert, X 3 når fotograf ikke er kreditert og bildet er brukt uten tillatelse. Da blir det Kr. 6000.- Sitér dette innlegget Link to post
Ingper Svart 5.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2016 (redigert) Ja, jag vet ju vad jag tar i betalning för bilder och artiklar när jag jobbar som frilansjournalist för fackpressen . Bilder är inte gratis.... Redigert 5.Juli.2016 av Ingper (see edit history) Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
Hakkannen Svart 5.Juli.2016 Del på Facebook Svart 5.Juli.2016 Kjedelig når slikt skjer.. Loven om opphavsrett til åndsverk er vel tydelig og grei, så hvis du orker og har tid hadde de hatt skikkelig godt av å få seg en lærepenge! Sitér dette innlegget Link to post
Ingper Svart 5.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2016 (redigert) Tycker bara det är otroligt dålig stil. Och även om man inte kan upphovsrättsloven borde man kunna läsa på hemsidan. Till saken hör att jag aldrig av NB Marine fått någon form av rabatt eller liknande för min "reklam" för NB Marine och NB870 på min hemsida. Tvärtom fick jag så småningom höra att jag via hemsidan gav NB Marines kunder en massa dumma idéer på lösningar, som varvet sedan fick lägga tid på att förklara att man inte tänkte leverera. Men hyllan i stickkojen kopierade man, och efteråt minns jag att Erik Allers frågade mig om måtten på min hylla på en båtmässa. Och vips - ett halvår senare - presenterar NB Marine en förbättring av NB870: "Våra konstruktörer har vidareutvecklat båten så den blivit ännu bättre och levereras nu med..." en trähylla i stickkojen, infälld i skrovsidan . Men de gjorde den bara hälften så djup, och hälften så användbar..... Redigert 5.Juli.2016 av Ingper (see edit history) Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.