Jump to content

Kad 300 max turtall 3600

svart belte

Recommended Posts

Hei.

Noen her inne som kan hjelpe meg med teori om hvorfor volvo penta kad 300(2007mod- 522 timer) som ikke vill mer enn 3600 omdreinger.

har skiftet turbo, renset ladeluftkjøler sjekket propeller, groe. båten er en windy 25 mirage toppfart på 3600 er 36 knop. mot 44knop testet fra windy fabrikk

Redigert av svart belte (see edit history)

Du vil jo ikke få 44 knop med 200 rpm mere uansett. Det er vel 3800 som er max og det er bare ca 5% mere, også på propellen som skulle bli ca 38 knop.

Enkelt å grovregne siden du får 1 knop pr. 100 rpm på motor.

Her en lang tråd om KAD 300 problematikk, men vet ikke om den er relevant for ditt tilfelle da https://baatplassen.no/i/topic/108176-nidelv-300-med-kad-300-vil-ikke-opp-i-plan-etter-service/

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Vekta har en tendens til å øke med åra, også når det gjelder båter. Sørg for å trimme vekt/propeller/motor slik at du oppnår foreskrevet turtall på wot, så får heller farta bli som den blir. Det er turtallet som er viktig. I dag går du med alvorlig overlast.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Sjekk for lekkasje i det tverr røret fra turbo til intercooler. den orange pakningen kan  "fise" ut bittelitt og da mister du turtall. Hatt det sånn på en KAD32, samme konstruksjon. Du merker lekkasjen ved å kjenne med fingrene rundt røret når du starter og kompressoren går. Vær forsiktig, roterende deler på motoren river lett benet/armen din av.

Samme ting: Har du målt turbotrykk?

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Vekta har en tendens til å øke med åra, også når det gjelder båter. Sørg for å trimme vekt/propeller/motor slik at du oppnår foreskrevet turtall på wot, så får heller farta bli som den blir. Det er turtallet som er viktig. I dag går du med alvorlig overlast.

Alvorlig overlast? Nå må du slutte å tulle. Han får 3600rpm mot 3800rpm som er max. Desse 200 omdreiningene kan ikkje kalles overlast og er hvertfall ikkje skadelig for motoren. Hadde han for eksempel nådd bere 3000rpm, så kan det kallest overlast, men fortsatt ikkje alvorlig.

Alt av pakninger er skiftet fra turbo til ladeluftkjøler på motoren av autorisert merkeverksted. Så skulle tro at dette var i orden (kan sjekke lekkasje for sikkerhet skyld)

Det merkelige her er jo at denne båten skulle være over-motorisert i gåseøyne,  med tanke på vekt og antall fot. Windy mirage med kad 32 gjør jo 33 knop! mens min med kad 300 gjør 36 men tom vanntank og 100 liter diesel på tanken (altså tom båt)

Turboen er helt ny, og ladetrykket er ok. (målt med voida)

Har forsøkt å trimme aggregat og flapset i hytt og dyne uten at det hjelper så mye.

Skjønner kanskje at jeg ikke når 44 men over 40 burde vell være innen rekkevidde.

Utregningen på knopene dine teerex stemmer vell ikke helt- eller? da ville vell jeg hatt 10 knop bare med å koble inn?

Spec på 300 sier max turtall skal være mellom 3700-3900. Så alvorlig overlast er vel å dra på litt :-)

Eksostemperaturen vil isåfall sladre om det. Målt den?

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Alvorlig overlast? Nå må du slutte å tulle. Han får 3600rpm mot 3800rpm som er max. Desse 200 omdreiningene kan ikkje kalles overlast og er hvertfall ikkje skadelig for motoren. Hadde han for eksempel nådd bere 3000rpm, så kan det kallest overlast, men fortsatt ikkje alvorlig.

Huff. Her mangler det tydeligvis helt grunnleggende kunnskaper og forståelse om dieselmotorens funksjon og virkemåte. Jeg vil anbefale at du leser deg opp på emnet, og vil anbefale Boatdiesel.com, det kanskje mest seriøse og kompetansetunge nettstedet om marinediesler. Starter du med Tony Athens artikler om "Overloading" feks "Engine life vs. engine loading" så kan vi snakkes seinere.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Det at vekt øker med årene er helt sikkert. Gradvis mer utstyr, ombygginger etc medfører alt noen kg ekstra som blir tonn til slutt.

Min båt er oppgitt til 6,5 tonn i brosjyrene. I høst når den ble løftet opp (fulle dieseltanker, tom vanntank) så veide den 8.5 tonn til sammenligning.

Jeg har forøvrig samme sympton på mine 41B og har mistet 300 rpm. Dette blir kompensert ved neste propellbytte ved å gå ned fra B3 til B2.

For 3 år siden oppnådde jeg 3900 rpm, men mye er bygd om og endret siden da.Ikke minst en ekstra badeplattform på 3,5 kvm som gjør mye med vekt, balanse og fordeling av båten. Akterspeilet ble 5 cm dypere f.eks.

Huff. Her mangler det tydeligvis helt grunnleggende kunnskaper og forståelse om dieselmotorens funksjon og virkemåte. Jeg vil anbefale at du leser deg opp på emnet, og vil anbefale Boatdiesel.com, det kanskje mest seriøse og kompetansetunge nettstedet om marinediesler. Starter du med Tony Athens artikler om "Overloading" feks "Engine life vs. engine loading" så kan vi snakkes seinere.

Ja,nei.. Så min 6 års utdanning innen dieselmotorer er bortkastet da? Leste litt om han der Tony Athens, og hans syn på hvordan en motor fungerer best forandrer ikkje min kompetanse. Så klart, han har nok god peiling, men det er å sette det meget langt ut på fingerspissene å si at en motor er kraftig overbelastet ved å mangle 2-300 rpm fra wot. Eg har skruet på utrulig mange dieselmotorer og har vært med å overbelaste mange motorer, men har til gode å sjå en motor som har havarert på grunn av varig overbelastning.

Jeg manglet 250 rpm på min Kamd300 for en stund siden i år. Hadde 3850 ifor, men fikk mindre senere i år. Skiftet Racorfilter som er på 10 micron og dieselfilter på maskinen. Da fikk jeg mine 250 rpm tilbake. Du har muligens skiftet dette og eliminert bort den feil at den ikke får nok drivstoff......Glem det, ser nå på et innlegg du har prøvd ;)

Redigert av folkede (see edit history)

Rem er nok inne på noe der,enkelt fortalt et det som ein lastebil i feil gear i motbakke.

Kan og vere røykbegrenser,den ligger ved ECU nede ved dieselfilter.Går ein tynn slange fra innsug til ECU. Et alternativ er å skifte denne føleren.

Mulig det ikkje hjelper,kanskje et tips i blinde,men vert et forsøk.

Om det ikkje haster har jeg ein liggende, men er på ferie,i 3 uker.

skal prøve diesel rett fra en plastkanne og sjekke etter lekkasje på luft siden.

Overbelastning tror jeg er utelukket. 

Racorfilter hvor ligger det folkende?

Denne røykbegrenseren tror jeg ikke eksisterer på kad 300, men på 44 i følge merkeverksted, så utelukker den også.

Lukter kraftig muffins av noe her. Har båten hatt landkjenning? Er det byttet drev uten å tenke på utveksling og propellstigning?

Jeg tviler sterkt på at du vil få 8 knop ekstra bare ved å øke turtallet med 250 rpm.

Ring Windy og spør hva som er riktig utveksling på drev og riktig propellsett.

Windy 25 Mirage veier vel knapt 2 tonn og det er veldig begrenset hvor tung denne båten kan bli.

Angående det som er diskutert vedrørende overlast så må jeg ta parti med Rem. Om ikke en motor direkte havarerer av å gå i overlast så vil det ikke under noen omstendighet forlenge levetiden.

Det kan dog være andre feilkilder til det manglende turtallet. Noe så banalt som tett luftfilter kan være roten til alt vondt. Kad 300 tillater vel ikke mer innsprøytet brennstoff enn maskinen har luft til å forbrenne.

Nøkkelen til et langt og ukomplisert liv for en marinediesel er å sørge for at motoren går uanstrengt. Det gjør du ved å sørge for at du som ett minimum oppnår spesifisert turtall, og gjerne 50-100 omdreininger over. Dette ved fulle tanker og ellers ferielasta båt. Mangler du 50 omdreininger ved wot er dette 50 omdreininger for mye. For ikke å snakke om 200 omdreininger. En motor som mangler 200 omdreininger ville jeg aldrig latt gå i lengre perioder på planende marsjturtall. Du kjører da med for høy eksostemperatur med medfølgende soting, brente stempler og ventiler og med for høy motortemperatur generelt.

Brukerne av boatdiesel.com er i stor grad fiskere som gjerne går i 4-6 timer til fiskefeltene. Der dorger de på tilnærma tomgang i flere døgn før de returnerer. Dette er båter som går både 10 og 20 000 timer mellom overhalinger. To ting er viktig for et sorgløst båtliv. For det første å ha en motor som minimum klarer oppgitt turtall, også på tilbaketuren når båten er full av fisk. Det andre er oppfølgingen av egt. Derfor har de gjerne montert et stort egr-instrument midt i glaninga fra førerposisjon.

Tony Athen skriver i en av sine artikler at han enda har tilgode å se en dieselmotor som har tatt skade av å gå på liten belastning. Motorer som går overbelastet derimot ser han konsekvensene av hver eneste dag.

ad. planlegging:

Er denne båten ny for deg eller har du hatt den i mange år

Hei kjøpte den i år. turteller virket ikke så fikk egentlig ikke sjekket turtall. 

byttet turteller og har selfølgelig sjekket turtall opp mot voida

Er røykbegrenser på 300,det går tynn slange fra innsug til ECU.Er vel bare å feilsøke videre

Hei skal sjekke dette nøye selv- spurte volvo penta verksted om de hadde sjekket denne, men kvitterte med at det ikke var på 300

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...