Grimsøy Taule Startet 5.Juli.2016 Del på Facebook Startet 5.Juli.2016 Noen det har montert ny giroverføring på Sabb 2HG? Den orginale har ekstremt lang vandring... Sitér dette innlegget Link to post
Knurr Svart 6.Juli.2016 Del på Facebook Svart 6.Juli.2016 Noen det har montert ny giroverføring på Sabb 2HG? Den orginale har ekstremt lang vandring... Sitér dette innlegget Link to post
Knurr Svart 6.Juli.2016 Del på Facebook Svart 6.Juli.2016 Lang vandring på girspaken tilsier at giret må justeres. Det er normalt vedlikehold på disse girene (reversgir). Sette inn skiver/shims som fanger opp vandringen. Det finnes en egen brukerhåndbok for giret, se håndbøker på Sabb Frydenbø sin hjemmeside. Det er to versjoner av dette giret, en forsterket versjon fra 1971. Jeg har den gamle versjonen (1965-71) og har reparert og justert giret selv. Ikke helt enkelt men nå funker der helt fint. Sitér dette innlegget Link to post
Grimsøy Taule Svart 7.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2016 Ok , og deler får man på sabb? Sitér dette innlegget Link to post
Knurr Svart 8.Juli.2016 Del på Facebook Svart 8.Juli.2016 Det trengs noen tynne skiver (shims) til denne justeringen, jeg kjøpte hos Sabb men det er nok standard hyllevare. Men jobben er ikke helt enkel, hvis du ikke har mekanisk interesse eller erfaring. Giret hadde også fram til det ble forsterket i 1971 en svakhet med at kulelageret i koblingshylsen røk. Dette kan også medføre slark og lang vandring på girspaken. Disse kulelageret kan skiftes, de er hyllevare hos STK. Jeg demonterte giret mitt og leverte hylsen til en mekaniker som skiftet lagrene. Oppskriften på disse justeringene finner du i brukerhåndboken til giret. Sitér dette innlegget Link to post
Knurr Svart 8.Juli.2016 Del på Facebook Svart 8.Juli.2016 Som sagt så finnes det en egen Sabb brukermanual for giret, og i tillegg er den gamle delekatalogen uunnværlig med utrolig gode tegninger og beskrivelse/nummer på alle deler ned til minste skrue. Lastes ned fra Frydenbø sin hjemmeside. I tillegg vil jeg sterkt anbefale en "Service and maintenance tips" for 2H motoren som også omhandler reversgiret. Den ble i sin tid skrevet av den britiske Sabb importøren og kan lastes ned hos sleeman-hawken.co.uk. Jeg tenkte også litt på å skifte ut giret før jeg gikk i gang med full overhaling. Nå er jeg i alle fall fornøyd. En ting til slutt, kulelageret i koblingshylsen kan ryke hvis motoren ikke er riktig opprettet Sitér dette innlegget Link to post
Grimsøy Taule Svart 8.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2016 Ok , min er fra 1973. Så da er den forsterket? på hvilken måte? Sitér dette innlegget Link to post
Knurr Svart 9.Juli.2016 Del på Facebook Svart 9.Juli.2016 Det er særlig kulelageret i koblingshylsen som er forsterket, men også annet. Du har noen fordeler i forhold til min gamle utgave. Forskjelle er beskrevet/tegnet i brukerhåndboken til Sabb og i den engelske tips-artikkelen. Hvis motoren din ellers er OK så ville jeg ha tatt meg bryet med en overhaling av giret, evt med hjelp fra en kyndig person. Dette er solide ting og etter en overhaling vil du ha et supert gir i mange år! Men som sagt en korrekt oppretting motor/aksling er nøkkel til lang levetid på kulelagrene i koblingshylsen. Sitér dette innlegget Link to post
Grimsøy Taule Svart 13.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2016 (redigert) Ok , så kassen må av motoren regner jeg med? Er det noe annet jeg burde huske på med sabb motoren jeg har kjøpt? Noen tips? Må ha nytt panel , med startnøkkel osv. Er det stoppknapp , eller bruker en bare dekompen på denne? Redigert 13.Juli.2016 av froyd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 No er ikkje 2H den motoren i Sabb- familien som eg kjenner best, og med 20 + år siden eg var borti desse motorane er kunnskapen min kanskje noko rusten. Med det sagt, trur eg at eg ville srtt nøye på muligheten for å få motoren ut av båten og inn i eit hus med godt lys og god tilkomst, for ein slik jobb med gearet. Eg kan ikkje huska noka elektrisk stoppfunksjon på Sabb, meiner at motoren stoppa når regulatoren blei skrudd heilt ned. Det kunne vel henda at motoren blei kvalt, ved at propellen blei kobla i med regulatoren heilt nede, men dekomp var ikkje noko som blei brukt. Der ligg ein masse bruksanvisning / delebok på sabb.no Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 Hei. Jeg er enig med Dinamo i det med å få motoren ut av båten.Det letter det videre arbeidet veldig.Forøvrig en knallgod motor. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Knurr Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 Enig i at det beste er å få motoren ut, så kan du få bedre tilkomst til både giret og andre ting, evt en grundige sjekk av motorfestene. Noen reparasjoner av giret kan faktisk gjøres uten å ta giret av, se bruksanvisningen. Men det kan være kronglete å få til. Motorfestene må da løsnes og hele motoren vippes opp litt i bakkant, slik at flensene på aksling og motor kommer klar av hverandre (de må selvsagt løsnes først). I den posisjonen kan også giret løsnes fra motoren, og tas av uten at motoren tas ut. Jeg gjorde det på den måten og det funket, men neste gang vil jeg helst ha motoren ut. Alt dette er beskrevet i bruksanvisningen for giret, og i den engelske teksten som jeg nevnte tidligere. Jeg er ikke mekaniker og strevde mye med dette forrige vinter, men det gikk bra til slutt. Det er et valg du må gjøre, hvor mye innsats du kan legge i det. Men den gamle motoren er jo noe av sjelen båten. Sitér dette innlegget Link to post
Grimsøy Taule Svart 14.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 Takk for svar folkens ;) Har ikke hatt den igang ennå , og er jo spent på hvordan gangen og vibrasjoner osv er på denne motoren ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.