Jump to content

Sabb 2HG giroverføring


Grimsøy Taule

Recommended Posts

Lang vandring på girspaken tilsier at giret må justeres. Det er normalt vedlikehold på disse girene (reversgir). Sette inn skiver/shims som fanger opp vandringen. Det finnes en egen brukerhåndbok for giret, se håndbøker på Sabb Frydenbø sin hjemmeside. Det er to versjoner av dette giret, en forsterket versjon fra 1971. Jeg har den gamle versjonen (1965-71) og har reparert og justert giret selv. Ikke helt enkelt men nå funker der helt fint.

Link to post

Det trengs noen tynne skiver (shims) til denne justeringen, jeg kjøpte hos Sabb men det er nok standard hyllevare. Men jobben er ikke helt enkel, hvis du ikke har mekanisk interesse eller erfaring. Giret hadde også fram til det ble forsterket i 1971 en svakhet med at kulelageret i koblingshylsen røk. Dette kan også medføre slark og lang vandring på girspaken. Disse kulelageret kan skiftes, de er hyllevare hos STK. Jeg demonterte giret mitt og leverte hylsen til en mekaniker som skiftet lagrene. Oppskriften på disse justeringene finner du i brukerhåndboken til giret.

Link to post

Som sagt så finnes det en egen Sabb brukermanual for giret, og i tillegg er den gamle delekatalogen uunnværlig med utrolig gode tegninger og beskrivelse/nummer på alle deler ned til minste skrue. Lastes ned fra Frydenbø sin hjemmeside. I tillegg vil jeg sterkt anbefale en "Service and maintenance tips" for 2H motoren som også omhandler reversgiret. Den ble i sin tid skrevet av den britiske Sabb importøren og kan lastes ned hos sleeman-hawken.co.uk.

Jeg tenkte også litt på å skifte ut giret før jeg gikk i gang med full overhaling. Nå er jeg i alle fall fornøyd.

En ting til slutt, kulelageret i koblingshylsen kan ryke hvis motoren ikke er riktig opprettet

Link to post

Det er særlig kulelageret i koblingshylsen som er forsterket, men også annet. Du har noen fordeler i forhold til min gamle utgave. Forskjelle er beskrevet/tegnet i brukerhåndboken til Sabb og i den engelske tips-artikkelen. Hvis motoren din ellers er OK så ville jeg ha tatt meg bryet med en overhaling av giret, evt med hjelp fra en kyndig person. Dette er solide ting og etter en overhaling vil du ha et supert gir i mange år! Men som sagt en korrekt oppretting motor/aksling er nøkkel til lang levetid på kulelagrene i koblingshylsen.

Link to post

No er ikkje 2H den motoren i Sabb- familien som eg kjenner best, og med 20 + år siden eg var borti desse motorane er kunnskapen min kanskje noko rusten.

Med det sagt, trur eg at eg ville srtt nøye på muligheten for å få motoren ut av båten og inn i eit hus med godt lys og god tilkomst, for ein slik jobb med gearet.

Eg kan ikkje huska noka elektrisk stoppfunksjon på Sabb, meiner at motoren stoppa når regulatoren blei skrudd heilt ned. Det kunne vel henda at motoren blei kvalt, ved at propellen blei kobla i med regulatoren heilt nede, men dekomp var ikkje noko som blei brukt.

Der ligg ein masse bruksanvisning / delebok på sabb.no

Link to post

Enig i at det beste er å få motoren ut, så kan du få bedre tilkomst til både giret og andre ting, evt en grundige sjekk av motorfestene.

Noen reparasjoner av giret kan faktisk gjøres uten å ta giret av, se bruksanvisningen. Men det kan være kronglete å få til. Motorfestene må da løsnes og hele motoren vippes opp litt i bakkant, slik at flensene på aksling og motor kommer klar av hverandre (de må selvsagt løsnes først). I den posisjonen kan også giret løsnes fra motoren, og tas av uten at motoren tas ut. Jeg gjorde det på den måten og det funket, men neste gang vil jeg helst ha motoren ut.

Alt dette er beskrevet i bruksanvisningen for giret, og i den engelske teksten som jeg nevnte tidligere.

Jeg er ikke mekaniker og strevde mye med dette forrige vinter, men det gikk bra til slutt.

Det er et valg du må gjøre, hvor mye innsats du kan legge i det. Men den gamle motoren er jo noe av sjelen båten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...