hytte15 Startet 5.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 5.Juli.2016 Hei. Holder på med ett tak på trebåten min og lurte litt på hvor elastisk owatrol d2 er? Greien e det att taket er ganske tynt, dvs tipper ca 120 mm furu gulv bord. Har oljet med owatrol d1 og blannet litt beis i denne for og få taket litt mørkere og skal til med lakk fra i morgen av. Eg tenker om eg får en hard lakk overflate, vil den ikke da sprekke ganske lett ettersom om noen fks trakker på taket så er det jo mye bevegelse. Lurer også på om taket vil bli bra vanntett etter påføring av owatrol d2? Legger ved ett bilde av båten Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 Den er elastisk til en viss grad, men neppe elastisk nok. Coelan hadde kanskje klart det, men den er svindyr da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Anders_O Svart 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 Mener at D2 er en av de hardeste 1-komp lakkene på markedet. Coelan er superelastisk, har lang levetid blir 100% vanntett. Litt dyr er den. Ellers kan du vurdere noen av disse oljelakkene som Edelolje, Ravilakk osv. De er myke (ikke egentlig ekte lakk) og veldig elastiske. Ulempen er at de er mindre slitesterk. Mulig Epiphanes kan være et OK kompromiss? Sitér dette innlegget Link to post
hytte15 Svart 6.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 Okey takke for gode råd. Var en strek i planen dette, skulle vel egentlig vert gjort når jeg hadde den på land. Det var en duk på taket før, men taket var begynt og råtne på ene siden så måtte få gjort noe, så fjernet duk og råtne bord, pusset ned og la inn nye bord. Planen e med tid og stunder og skifte hele taket om dette ikle holder skikkelig. Men nå er båten på sjøen og eg må bare få gjort noe. Andre gode forslag mottas med åpne armer. Da båten ligger på sjøen nå og taket er ikke tett, så haster litt. Legger ved bilder av båten med duken på taket og før innfelling av nye bord og nedpussing Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 Du vil ikke få taket 100% tett uten en eller annen form for duk over. Jeg har sett flere her I distriktet som har lagt en Sarnafil duk på taket, det er en tykk mørk grå armert duk som brukes som belegg på terasser og som membran I våtrom. Enkelt og tett. Epoxy eller polyester er neppe noe alternative her siden det er såpass svikt I underlaget. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hytte15 Svart 6.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 Skjønner. . Har tenkt med tid og stunder og skifte til ett skikkelig tak som både tåler og trakkes på og man kan få vanntett. Men det blir ikke i år. Kan kokt linolje være etg alternativ? Få på ett skikkelig godt lag? Blir vel og ses på som en midlertidig løsning dette, som må holde noenlunde i år og muligens neste år om man ser d går "greit"? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 (redigert) Owatrol D2 er en halvmyk lakk/olje, f.eks. Benar er mykere. Ingen av disse er glade i mekanisk slitasje som tråkk og lignende. Ravilakk er en hard lakk og vil krakkelere på et underlag som beveger seg, den tåler til en viss grad tråkk, men er ikke på langt nær like elastisk som de to først nevnte. Utfordringen er at treet "lever" så mye i varierende klima. Sol = krymping og regn = trutning (treet sveller opp). Hadde dekket vært tykt nok og dekksbjelkene strekkfaste nok til at du kunne drive dekket (man driver/slår stry eller bomullstråd ned i natene og dekker med egnet natemasse) er det en god løsning, men for din del er dekket for tynt. Enkelte nater dekket med egnet natemasse (uten å drive først), men dette krever også egnede nater/spor og et dekk som er så "dødt" som mulig for å unngå at natemassen slipper taket i treet, med lekkasje som følge. I tillegg krever det friske nater og som regel egnet grunning til natemassen for god vedheft. Et annet alternativ er lusing av dekket, da freser du opp spor i natene og limer ned ei smal list i sporet med f.eks. epoksy. Krever en del arbeid og kan være utfordrende å få til, men hvis dekket oljes skikkelig og dekkes med egnet lakk/herdende olje som toppstrøk blir det varig og pent. Slik jeg ser det er den enkleste og kjappeste løsningen å gjøre slik index foreslår, en eller annen form for duk (strie, bomull eller annet egnet) oppå dekket som også trekkes ned og festes under den utstikkende kanten. Enten på gamlemåten med linoljebasert maling, den nyere (men like måten) med alkydoljebasert maling eller med glassfiberduk og epoksy (maling til slutt, eventuelt lakk med UV-filter hvis du klarer legge duken fint (da kan du få utseende tilnærmet lakkert dekk, men krever litt jobb. Skulle valget falle på bruk av epoksy krever dette at underlaget ikke svikter for mye, men en viss bevegelse tåler det så lenge det er armert med glassfiberduk. Redigert 6.Juli.2016 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hytte15 Svart 6.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 Okey så med andre ord har jeg altså ikke så mye valg. Mtp att taket uansett skal skiftes til neste år velger jeg nok og prøve og lakke og få det så tett som mulig så får d bare stå til. Så til det store spørsmålet, hvilken lakk ? Har kokt linolje og owatrol d2 liggende så vil jo helst bruke en av de... ble en utfordring dette Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 da har du jo en gylden anledning .- smør linolje på ene halvparten og owatrol på andre Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
hytte15 Svart 6.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 Har mest troen på owatrol d2 . Noen ekstra strøk . Også ett ikke trakk på "gresset" skilt på taket når jeg er i havn Sitér dette innlegget Link to post
Fedda Svart 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 Kunne han kanskje brukt Benarolje? Danner ikke den en hinne på toppen? Sitér dette innlegget Link to post
hytte15 Svart 7.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 hei. har googlet med frem til att extremcoat kan være tingen for meg her. noen som har erfaring med det?prisene var stiv men eg trenger ikke så mye. vurderer og gå for det, men hvor i bergen får jeg tak i noe sånn? Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 7.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 Med extremcoat vil det bli tett,veldig bra lakk til ditt formål.Meiner Wallendal selger dette,Kjøpte der tidligere,men da heitte det Coelan Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 Burde være en OK løsning, om du får tilstrekkelig heft til det oljede trevirket. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hytte15 Svart 7.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 tok en kjapp tlf ned til wallendah, de er no ett reint glassmagasin, mens den andre delen e blitt jernia. ringte til jernia de hadde ikke hørt om det. bestmarin åsane ska vist ha denne lakken så da blir det og komme seg ut der og kjøpe litt. Sitér dette innlegget Link to post
hytte15 Svart 7.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 ja va innom den tanken eg å index, men leste litt om extremcoat og etter som eg tror eg fant ut så ska denne funke på oljede flater. tar og hører med betjeningen. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 7.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 https://baatplassen.no/i/topic/35804-linolje-og-terpentin/ Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.