Jump to content

Linolje og terpentin

Roy Eriksen

Recommended Posts

Hei på dere.

Dette er mitt første innlegg i dette forum. Et forum som forøvrig er meget bra og interesant.

Jeg er eier av en 34 fot plattgatter ( trebåt ) bygget i 1983. Har vært eier av båten i åtte år nå, og er blitt veldig glad i den. I følge tidligere eier ble skroget renskrapet og mettet opp med rå linolje og amerikansk terpentin. Mitt problem i dag er at jeg har vanskelig for å få lakk til å sitte. Har nå så mye lakkslipp at jeg har bestemt meg for å renskrape skroget, noe jeg straks er ferdig med. Bruker varmepistol og lakken løsner med en gang. På steder hvor det ser ut som lakken sitter godt, kan jeg faktisk dra den av som flass på huden. Trodde først det var fuktighet under, men det viser seg altså at den er fulstendig mettet med linolje og terpentin.

Hvordan får jeg lakk til å sitte på dette? Eller er ikke tradisjonell lakk løsningen i det hele tatt.

Lurer litt på D1 og D2 olje.

Kan noen der ute gi meg noen råd?

Roy

Hallo Roy,

og velkommen i dette utmerkede forum!

Det som du er inne på er egentlig ganske velkjent :wink:

I mange tilfeller, ihvertfall her på vestlandet foretrekker man blandinger av linolje og terpentin fremfor konvensjonell lakk. Det gode er at denne er langt mer fleksibel, den føyer seg med trematerialene og det er uhyre enkelt å flikke småskraper og sår.

Ulempen kan være som du er inne på at vanlig lakk ikke henger hvis treverket er godt mettet med oljer, men hvorfor skulle man da lakkere, og hindre "pusting"....

Personlig har jeg ikke helt sansen for D1 og D2, selv om jeg vet at mange svermer for denne kombinasjonen. Jeg har heller valgt å bruke Benarolje, men da er det viktig at de første strøkene fortynnes kraftig med terpentin, slik at det blir noe "tynt skvip" som trekker godt inn i treverket. For hvert strøk reduserer jeg terpentindelen og øker oljedelen. La det tørke godt mellom hver strøk, og puss gjerne ganske lett med noe helt fint sandpapir.

Dette var noen av mine tanker om tema - andre har sikkert sine :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hei.

Vi skrapte av all lakk på skroget i vår, pusset og oljet/mettet så med rå linolje/am.terpentin/antiparasittblanding. Vi funderte litt på om vi skulle velge lakk eller olje som topplag og kom frem til at vi ville prøve owatrol edelolje. (Mange lag)

Etter "gammelt" var det mange plasser vanlig å avslutte med kokt linolje fordi den danner hinne utenpå, men etter å ha lest endel på forumet her om hvor vakker edeloljen ble til sluttstrøk, valgte vi den.

Det blir vel blankere sluttresultat med lakk, men hvis/når det blir noe slipp i edeloljen etterhvert ("levende nater osv") så har jeg inntrykk av at de som har brukt olje mener det blir penere/lettere reparasjonsresultat på olje. (Noen som kan bekrefte dette?)

Velger du olje, kan du olje direkte oppå den rå linoljeblandingen. Hvis du ønsker lakk, bør du vente til blandingen har trukket inn og du har en tørr overflate. Jeg har lest 4-6 uker, men dette er vel litt avhengig av vær/fuktighet osv.

Lykke til :smiley:

(og bare sett inn bilder etterhvert :wink: )

Velkommen til forumet.

Jeg har brugt D1 og D2 med godt resultat. Synes faktisk det blir like blankt som lakk.

Noe av resultatet kan du se i denne tråden:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=28704

Men jeg har en mistanke om at Owatrol kanskje ikke er noe annet enn tilsvarende benarolje med mer eller mindre terpentin. Bare dyrere.

Lakk ville jeg sky som pesten. Allerede ved første sesong med vårpuss i marinaen så jeg flere med lakkproblemer som var i ferd med å gå over til Owatrol.

Får vi se bilder av båten din?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Hei på dere.

Takker for gode råd så langt. Jeg har vel også kommet til at jeg vil prøve med en type olje som toppstrøk. Lar nok skroget stå nedskrapet over vinteren, slik at det for tørket ut noe. Et annet problem er jo å få pusset det etter skraping. Vanlig sliping med pussekloss eller eksentersliper er jo umulig, da olja setter seg i papiret med en gang.

Skulle gjerne lagt ut bilde av båten, men for å si det med en gang er jeg ingen god databruker. Har bilde av båten på data´n, men hvordan jeg legger det over hit er jeg usikker på. ( trenger råd her også )

Roy

Bruk våtslipepapir, dyppet i rå linolje! Etterpå tørker du vekk overskudd av olje. Det tryggeste er nok å bruke kokt linolje til toppstrøk, men det går vel kanskje med Benarolje også. Du kan jo ta en prøve på et lite område i høst, og se hvordan det ser ut til våren?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei og velkommen...

Det er fint at du tar opp tråden med litt trebåt snakk. Som mangeårig eier av en gammel tre-skjøyte så vil jeg anbefale at du fortsetter bruken av linolje/terpentin og helst en "skvett" med lys tretjære i :smiley: , og slvfølgelig litt antiparasitt.

Dette er et produkt som vil vare i mange år fremover, alle disse dyre båtpleie produktene er for det meste bare wite-sprite.

I og med at jeg har en båt på 46fot så går det med store mengder olje blanding gjennom sesongen, og da kjøper jeg det meste av olje, terpentin og tjære fra et firma som heter linolje.com .Meget fine priser og et suverent bra produkt :smiley: prisen er ca 1/3 av hva du må betale hos farvehandelen.

Ellers så får du ha lykke til videre

Viljen

... og da kjøper jeg det meste av olje, terpentin og tjære fra et firma som heter linolje.com .Meget fine priser og et suverent bra produkt :smiley:

Viljen

Jøss!!! Tjæredrev til 125 pr kg? Har i verste fall betalt kr 98 pr meter for dette :eek:

Siden er lagt til i mine favoritter :smiley:

Ps. siden antiparasitt er nevnt vil jeg også nevne produktet boracol som jeg liker å dusje/smøre på både her og der. Mer info her:

http://www.westsystem.no/index.php?sideNav...r&ledd2=292

Hei

Tidligere var det snakk om toppstrøk i forbindelse bruk av linolje, og der har jeg meget god erfaring med å bruke

dekksolje fra GJØKO den gir meget fin glans og rimelig bra slitestyrke ved bruk på flater som dekk.

Er det noen som har tips om hvor man kan få kjøpt skibsbekk, til nating av dekk? Hos Faanessen i Bergen er det bare skipsverft som får kjøpt skibsbekk :confused: (er visst meget GIFTIG)

Jeg vet at linolje.com har skibsbekk, men det er av en litt for myk kvalitet som svinner når det er tørt og mye sol :lol:

Viljen

Har bilde av båten på data´n, men hvordan jeg legger det over hit er jeg usikker på. ( trenger råd her også )

Når du skal skrive nytt innlegg, finnes det en knapp "Laste opp bilder". Det åpner et nytt vindu - eller ny fane - av nettleseren din. Når du er der, kan du bla gjennom PCens filer, og velge det bildet du vil ha. Etterpå kommer den nye "adressen" til bildet ditt fram i rødt. Merk hele det røde.

Tilbake til det innlegget du skal legge bildet i, velger du "bilde"-knappen - nr 4 til venstre fra "Laste opp bilder". Der legger du inn den "adressen" du kopierte i stad. Vips kommer bildet ditt :smiley: og du kan skrive det du gjerne vil skrive også.

Om olje og terpentin: Bohuslän Växtoljor i Tanum i Sverige :flag_sw: , 25-30 km sør for Svinesund, presser linolje og selger både kokt og rå, og har også balsam-terpentin. Finn dem i en svensk telefonkatalog (eniro.se) og ring og avtal; innehaveren er av og til andre steder enn hjemme, som så mange av oss andre også. Dumt å kjøre bomtur :nono: .

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Dine bilder:

https://baatplassen.no/bildearkiv/13/13873/bilder_ti...piering_013.jpg

Her er bilde av båten vår. ( Takk til Jan T for god veiledning vedr. bildeoverføring ) Båten vår Ottøy er som nevt tidligere godt innsatt med linolje og terpentin. Med det resultat at vanlig lakk sitter dårlig. Har tatt noen telefoner til diverse levrandører av lakkprodukter for gode råd. Men der kommer jeg ikke særlig langt. Tror ikke de helt forstår hva et godt innsatt furuskrog er. Rådet jeg får er nemlig å fjerne så mye som mulig av den innsatte linoljen!!

Det er nok dere der ute med egenerfaring jeg må lytte til.

Er det noen av dere som kjenner til opphavet til båten vår ? Hadde vært så artig å vite.

Mer om båten ligger ute under emnet: Hvem er jeg?

Roy

Litt tilbake til bruken av linolje og terpentin. Høres karnsje ut som jeg misliker dette produkt, men det gjør jeg ikke. Prøver vel bare å finne et produkt som kan brukes som toppstrøk.

Innvendig under vannlinjen bruker jeg linolje og terpentin tilsatt soppdreper. Dette gjør jeg på høsten, rett etter opptak. Da er båten trutnet. Har du problemer med lekasje ved sjøsetting om våren, er dette en løsning. Vår båt hadde for noen år siden store lekasjer ved sjøsetting, men etter 3 år med innsetting av linolje og terpentin om høsten, er den nå så godt som tett ved sjøsetting. NB. det er viktig at det blir gjort på høsten. Man kan faktisk se at vannet presses ut, og blir erstattet av oljeblandingen.

Sikkert andre måter å gjøre dette på også, men dette er min erfaring.

Linolje, terpentin og trebåt hører vel sammen. Lukter godt gjør det også.

Roy

Dine bilder:

https://baatplassen.no/bildearkiv/13/13873/bilder_ti...piering_013.jpg

Her er bilde av båten vår. ( Takk til Jan T for god veiledning vedr. bildeoverføring )

Hei; det skjærte seg litt, da - men ved å klikke på linken virker det jo også:smiley: Du må klikke på ikonet med to fjelltopper og en grå sol mot gul himmel (ikke det med "laste opp bilder"), og så setter du inn adressen/URLen du fikk for bildet. Det går bedre etter hvert.

Båten vår Ottøy er som nevt tidligere godt innsatt med linolje og terpentin. Med det resultat at vanlig lakk sitter dårlig. ....

Det er nok dere der ute med egenerfaring jeg må lytte til.

Erfaring her fra havna (også for meg sjøl) er at Ravilakk legger seg fint utapå linolje-og-terpentin-impregnert treverk. Dobbeltsjekket med skipperen på naboskøyta"Josefa" på opplagsplassen i går, og jeg skal gjøre nettopp dette med de øverste borda i fribordet - de er blanke, og ikke malte - i vinter/vår; dvs fylle opp impregnering i vinter, lakke når det blir varmere igjen.

Ravilakken tynnes litt med terpentin (du har jo ikke langt til Tanum) i første strøk.

Opplagsplassen vår er ikke langt fra Roy sin; det er bare femten nm fra Halden til Skjærhallen.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Jeg mener å huske fra de dager da vi blandet maling selv av linolje: En skiller mellom rå og kokt linolje. Rå linolje herder ikke.

Kanskje det er her problemet ditt ligger? Dersom du har brukt rå linolje med terpentin vil du ha problemer med å få det til å tørke/herde. En god begynnelse er nok det du gjør nå, fjerner lakken og lar det tørke til våren.

Ellers synes jeg båten din er utrolig flott. Den fortjener det beste!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...