Jump to content

KAD300 med VP DPG, grønnaktig væske i motorrom

Hpdam

Recommended Posts

Tok jobben med å vaske ned motorrom og tørke opp alt av søl som hadde samlet seg under motor og ned i kjølen.
Alt var gullanes rent.
Har nå reist på tur med båten og etter 5 timer bruk ser jeg det igjen ligger væske i motorrom.
Ikke mye bare litt søl med en grønnaktig farge som er tilnærmet luktfri.
Min konklusjon er at det kan være litt sjøvann eller frostvæske. Snakker om noen Desiliter
Har en KAD300 med VP DPG drev.
Er det normalt med litt væske eller skal en slik installasjon være knusk tørr?

Er nok kjølevæske fra motor. Når motorene er kalde så skal nivå i ekspansjonstankene være på minimumsnivå, ved varm motor er da nivået riktig. Har du mere veske enn dette på maskinene så vil det være et overskudd som blir presset ut gjennom overtrykksventil i lokket på ekspansjonstanken. Kontroller nivå i ekspansjonstank før noen videre bekymring.

Hvis all installasjon er riktig/feilfri skal det være knusktørt under motoren.

Untatt hvis slangen til kjølevann har en antihevertventil med avløp til kjølsvinet.

Som regel begynner motoren å svette litt olje etter en del år. Holder du det jevnlig tørt og rent oppdager du raskt om det oppstår lekkasjer. 

Att en observerer litt Olje-Frostveske-Sjøvann- under motor tror jeg nesten er mer normalen enn unormalen. Så sant det er snakk om små mengder så er egentlig dette ikke noe og gå i taket for tror de fleste båtfolk som tar en Grundig sjekk i motorrom finner en eller flere av det forannevnte vesker under motoren

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...