Mastiff Startet 7.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 7.Juli.2016 Jeg skal stoffe båten med svart bunnstoff i år, for moro skyld. Jeg har gode resultater med Maritims bunnstoff fra før av, det har alltid pleid å holde i to sesonger. Så er det det at da jeg tok opp båten i fjor, var motorfestet til Optimaxen stappfullt av både rur og tonnevis (vel, iallfall massevis) av blåskjell. Riktignok lå båten da ute fra mai til november, i år blir det kortere fordi vi har drevet med oppussing og utrydding av et hus vi nettopp har solgt, men jeg tror likevel at det kan bli et problem. Selve motoren er ikke noe problem, jeg kjører den opp på powertilten hver gang jeg har vært ute. Går det an å bruke det svarte bunnstoffet fra Maritim på motorfestet? Det blir jo omtrent samme farge, og motorfestet er vel ikke av aluminium, så jeg må ha spesialbunnstoffet til det. Eller er det noe problem med å gjøre det sånn? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 7.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 Festet er av alu på de fleste motorer. Hadde brukt drevspray for alu. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 7.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 Aha, ok. Takk. Jeg ser at Maritim har en fra Hempel, men bare i sprayform. Jeg liker ikke spray, det søler så j... Får vel spraye i lokket og bruke penselen fra det. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 7.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 Jeg leste litt rundt og fant ut at at Jotuns spray var den som har gjort det best i test, så da kjøper jeg den på Jernia istedenfor. :) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 7.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 Alle påhengere er nok av alu. Noe annet blir for tungt, for dyrt eller for rustent Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mastiff Svart 8.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2016 Jeg har vel bare innbilt meg at motorfester var av stål, da. Men noe må da være det, som sylinderen til powertilten? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2016 Stemplet til powertilten er nok syrefast stål, men sylinderen er alu Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mort1 Svart 8.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2016 Seajet har noen små bokser som er tiltenkt drev, min forhandler måtte bestille de. Kansje din forhandler har de? De finnes hvertfall på nettsidene til seajet. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 9.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2016 Maskerer du litt så går det greit å spraye. Er ikke så farlig om det kommer på skroget. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 9.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2016 Bruk oppvaskkost noen ganger i løpet av sesongen, og sørg for å alltid dra båten opp i toppfart når du bruker den, så er dette ikke eksisterende problem Jeg blir oppgitt når noen har stoffet/brukt drevspray :( Nedgrodde drev er latskap på planende båter. Sitér dette innlegget Link to post
hakonrk Svart 9.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2016 Bruk oppvaskkost noen ganger i løpet av sesongen, og sørg for å alltid dra båten opp i toppfart når du bruker den, så er dette ikke eksisterende problem Hva gjør du med det du ikke kommer til med oppvaskkosten? Jeg spør fordi dette er min første sesong med en båt hvor dette er et problem. Jeg bruker også oppvaskkost for å ta det jeg kan nå, men jeg ser det ikke er til å unngå at det blir igjen groe noen steder. Forhandleren av båten min sa de sprutet på saltsyre når båten ble tatt opp på slutten av sesongen. Jeg har selv brukt saltstyre på messingpropell, og vet det er ekstremt effektivt, men jeg er veldig skeptisk til å ha saltsyre på aluminium. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 10.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2016 AndersB, leste du egentlig noen av meldingene lenger oppe i tråden, eller kicket du bare da du så drevspray nevnt lenger nede? Drevet er ikke noe problem, jeg har utenbordsmotor og hever den over vannflaten når den ikke er i bruk. Det er motorfestet. Og manuelt arbeid som oppvaskkost gjør jeg ikke. Punktum. Det er ikke latskap, det er for det første at jeg ikke bader i mindre enn 25 graders vann, for det andre at jeg ikke vil stå og lene meg ut over hekken på båten for å få vasket og for det tredje at det er umulig å komme til overalt uansett hvis ikke båten tas opp på henger, og hvis jeg kan bruke Jotun Drevspray på motorfestet (det ble for øvrig sprayet i et rullekar og smurt på med pensel det gikk som ... ehem... smurt... ) for å unngå det, er jeg fornøyd. Båten ligger vanligis ute fra april til november, jeg tar den først opp når det begynner å bli så lite fangst i hummerteinene at det ikke er verdt bryet lenger. Og da er det vanskelig å unngå at ting fester seg. Og for øvrig fins det ingen annen fart enn toppfart på min båt, så lenge bølgene ikke er altfor ille eller jeg ikke kjører opp i Mandalselva eller gjennom Skjernøysund. Det meste av året kunne jeg like godt hatt en av/på-knapp istedenfor gasshåndtak. Hkonrk: https://baatplassen.no/i/topic/40363-saltsyre-til-fjerning-av-rur-bare-en-gang-til/ Sitér dette innlegget Link to post
hakonrk Svart 10.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2016 (redigert) Hkonrk: https://baatplassen.no/i/topic/40363-saltsyre-til-fjerning-av-rur-bare-en-gang-til/ Takk for linken. Jeg har forresten båt med ulakkert aluminiumsskrog, men jeg kan kanskje pensle på saltsyre på motorfestet, der det er lakkert. Da jeg rengjorde propellen på min forrige båt tynnet jeg det ut til ca. 10% konsentrasjon, og selv da kokte rur vekk i løpet av sekunder, så med grundig skylling går det vel bra, selv om jeg søler litt. Når det gjelder drevspray på motorfestet, så har jeg ikke veldig stor tro på at det vil stoppe groen fullstendig. Som sagt har jeg aluminiumsbåt, og den er stoffet med International Trilux fra fabrikken. I følge forhandleren er dette det mest effektive harde bunnstoffet de tør å bruke på bart aluminium. Så langt i sommer har det ikke grodd noe under båten, men på akterspeilet gror det. Jeg antar dette er fordi akterspeilet ikke blir skrubbet rent av båtens bevegelse. Jeg hadde fra før erfaring med selvpolerende Jotun Nonstop, og det var langt mer effektivt enn Intl. Trilux. Jeg har Jotun Nonstop (svart) på undersiden av bøya, og selv om den står helt stille i vannet, har det aldri grodd noe der. Hvis ikke drevsprayen er vesentlig mer effektiv enn Intl. Trilux, tviler jeg på at du slipper groe på motorfestet. Likevel håper jeg du deler resultatet med oss hvis du prøver. Redigert 10.Juli.2016 av hakonrk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 10.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2016 Båten er allerede på vannet, så man kan si at jeg har prøvd. Jeg skal gjøre et tappert forsøk på å huske denne tråden når jeg tar opp båten til senhøsten! Sitér dette innlegget Link to post
TB22 Svart 10.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2016 Bare en kjapp avsporing, ser noen bruker asfaltlim (på boks fra nortett) til bunnsmøring. Er det god greie?Denne http://nortett.no/tilbehor/nortett-asfaltlim Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Teerex Svart 10.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2016 Hva med plasti-dip på hekken? Bare å dra av om det gror, og spray på nytt Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mastiff Svart 24.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2016 Det blir nok ikke å ta opp båten i det hele tatt i år, jeg har bestetm meg for å drive litt vinterfiske med havteine. Men jeg så på motorfestet nå, og det var ikke en eneste rur der! Bare litt grønske som grodde, og det er jo ikke noe problem å spyle av. Så jeg vil si at Jotun Drevespray funker greit på iallfall mitt motorfeste! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.