tuffff Startet 25.April.2008 Del på Facebook Startet 25.April.2008 Det har vært noen innlegg angående bruk av saltsyre til fjerning av rur. Hekkaggregatet mitt ble rimelig grodd i fjor, og jeg tenkte å bruke dette middelet til å få det bort. I jernvarehandelen selger de 30% saltsyre, og jeg skulle til å kjøpe en flaske til rensen. Men på etiketten står det helt klart: "Må ikke brukes på aluminium." Kjøpet ble derfor foreløpig utsatt. Noen som har synspunkter på dette? Er det ok å bruke saltsyre på drevet bare man skyller omhyggelig av etterpå? mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 25.April.2008 Del på Facebook Svart 25.April.2008 Når jeg kjøpte båten min var motoren full av rur, prøvde å spyle og børste bort mesteparten når jeg hadde den på henger på vei hjem. Men, etter noen dager liggende i ferskvann (Otra) så begynte de å løsne nesten av seg selv.. Når jeg tok opp båten for vinteren (ca en måned eller to senere), så var det nesten ikke rur igjen. Så du har ikke en elv du kan kjøre båten opp i noen dager og la den ligge der litt? Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
saga Svart 25.April.2008 Del på Facebook Svart 25.April.2008 Jeg har brukt saltsyre både på selve båten og hekkagregatet. Hvis lakken på drevet er inntakt og det ikke er bare aluminiumsflekker på drevet så kommer jo ikke saltsyren i direkte kontakt med aluminiumet. Uansett om det er noen bare flekker med aluminium så skal jo saltsyren skylles av igjen med en gang. Min er erfaring var at saltsyren var mye mer effektiv hvis du gikk over og skrapte/knuste mesteparten av ruren først. Hvis drevet har lakken noenlunde inntakt og du skyller godt av nesten med en gang så går det vel bra. For å sprøyte på saltsyre så brukte jeg en hagesprøyte som det viste seg å være et tynt aluminiumsrør på og det reagerte iallefall med saltsyren og begynte å etse og bli varmt etter en stund. Sitér dette innlegget Link to post
Huey Svart 25.April.2008 Del på Facebook Svart 25.April.2008 Saltsyre bør nok kun benyttes på "syrfaste" (rustfrie) propellere. Korroderte flater på aluminium kan med fordel behandles, deretter skylles og "alodine" behandlet før flaten "primes" og lakkes. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Huey Link to post
Mouche Svart 25.April.2008 Del på Facebook Svart 25.April.2008 Noen som har synspunkter på dette? Er det ok å bruke saltsyre på drevet bare man skyller omhyggelig av etterpå? Brukte saltsyre på min tre måneder gamle påhenger i høst og fjernet alt av rur uten problemer. Kommer til å gjøre det samme igjen til høsten. Ikke noe problem på lakkerte deler! Selvfølgelig skyller man godt, og så en gang til for sikkerhets skyld. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
csvirus Svart 26.April.2008 Del på Facebook Svart 26.April.2008 Pass ekstra godt på og få skylle godt ut av vannintak (evnt. prøve og holde saltsyren litt unna disse) da det ofte er dårlig med lakk inni disse. Har selv vasket mange båter og båtmotorer med saltsyre, har aldri hatt noe problem med det, bare husk og skylll godt av etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 26.April.2008 Del på Facebook Svart 26.April.2008 Skrap vekk dritten !? Kan vel umulig være den store jobben ? Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Victora III Svart 27.April.2008 Del på Facebook Svart 27.April.2008 Skrap vekk dritten !? Kan vel umulig være den store jobben ? Enig, men jobb er det! Våger meg heller ikke på med saltsyre på nytt drev (selv om alle båtverksteder bruker det). En ting er aluminium, men det er pakninger, slanger osv som jeg ikke tror har særlig godt av saltsyre. Jeg tok "the hard job" og skrapte forsiktig og spylte godt. På mitt drev som var godt begrodd tok det noen timer tilsammen med både drev og skjold. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 27.April.2008 Del på Facebook Svart 27.April.2008 Når ruren er fjernet ville jeg ha vurdert "drevhetten", hvis den fortsatt er i handelen da.... Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 27.April.2008 Del på Facebook Svart 27.April.2008 (redigert) Når ruren er fjernet ville jeg ha vurdert "drevhetten", hvis den fortsatt er i handelen da.... Joda, effektivt, men det er jo litt styr og av og på med denne hver gang en skal ut en tur. Heller ikke noen stor jobb å sy en drevhette selv av presenningplast vil jeg tro, om det ikke lengre er å få tak iNoen som har erfaring med at drevhette gir helt rur- og blåskjell-fritt drev? Redigert 27.April.2008 av Swande (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 27.April.2008 Del på Facebook Svart 27.April.2008 (redigert) Jeg brukte saltsyre for å fekk rur fra mitt drev for første gang i fjor. Fungerte som en drøm. Ble anbefalt dette av ansvarlig på slippen i Hillevåg. Jeg ser mange som buker saltsyre på drev her på slippen med bra resultat. se her: https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=460729 Redigert 27.April.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
csvirus Svart 28.April.2008 Del på Facebook Svart 28.April.2008 Enig, men jobb er det! Våger meg heller ikke på med saltsyre på nytt drev (selv om alle båtverksteder bruker det). En ting er aluminium, men det er pakninger, slanger osv som jeg ikke tror har særlig godt av saltsyre. Jeg tok "the hard job" og skrapte forsiktig og spylte godt. På mitt drev som var godt begrodd tok det noen timer tilsammen med både drev og skjold. Saltsyre angriper vel kun "organisk" materiale om ikke jeg husker helt feil, og skal ikke skade pakninger og slanger, dessuten som du sa selv, alle båtverksteder og slikt bruker det, og det er mange her inne som bruker det, er det overhodet noen som har en negativ erfaring og komme med? Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 28.April.2008 Del på Facebook Svart 28.April.2008 Meget mulig du har rett. Men husk; båtverkstedene har ofte dårlig tid, og bryr seg mindre om pakningene dine ryker om et år eller to Jeg velger iallefall den manuelle metoden til noen kan fortelle meg at de har syrevasket drevet i 10 år uten følgeskader Sitér dette innlegget Link to post
Fluctus Svart 28.April.2008 Del på Facebook Svart 28.April.2008 Jeg prøvde den "manuelle" metoden på en påhengsmotor som hadde blitt stående noen uker i sjøen. Det endte med masse oppskraping av lakken - så jeg kommer bare til å bruke saltsyre fremover! Skal bli spennede å se hvordan drevene dine er etter 10 år med manuell metode Swande Jeg sjekket forresten innhodet på en kjent vannlinjerens - den inneholdt 10% saltsyre! Og kostet ca. det dobbelte av samme mengde 30% saltsyre (husk å helle vann i syre - og ikke omvendt -hvis du skal tynne ut). Sitér dette innlegget Link to post
ole-2 Svart 28.April.2008 Del på Facebook Svart 28.April.2008 Jeg trodde det var motsatt: Syre i vann - går an Vann i syre - blir uhyre... Sitér dette innlegget Link to post
Fluctus Svart 28.April.2008 Del på Facebook Svart 28.April.2008 Sorry - du har selvfølgelig rett - det ble feil når jeg redigerte underveis Flaut - og farlig! Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 28.April.2008 Del på Facebook Svart 28.April.2008 Jeg trodde det var motsatt:Syre i vann - går an Vann i syre - blir uhyre... Unntaket fra regelen her er vel å fylle destillert vann på blybatterier. Det går an. Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 28.April.2008 Del på Facebook Svart 28.April.2008 Jeg trodde det var motsatt:Syre i vann - går an Vann i syre - blir uhyre... Jøss den har ikke jeg hørt før, og jeg har da gjor begge deler, fylte først saltsyre i sprøytekanna mi og deretter fylte jeg opp med vann.... Eneste jeg merket noe til var at når jeg tynnet 30% ble den for svak, så jeg endte opp med og bare helle direkte fra flaska med 30%.... Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 29.April.2008 Del på Facebook Svart 29.April.2008 Jeg prøvde den "manuelle" metoden på en påhengsmotor som hadde blitt stående noen uker i sjøen. Det endte med masse oppskraping av lakken - så jeg kommer bare til å bruke saltsyre fremover! Skal bli spennede å se hvordan drevene dine er etter 10 år med manuell metode Swande Det spørs jo hvilke redskap du bruker. Jeg bruker en myk gummiskrape det er ikke skraper i lakken på mitt drev. Deretter bruker jeg myk børste og mye vannn. Mulig du ikke kan speile deg i lakken, men det er strengt tatt ikke så nøye for meg under vann . Poenget er å ikke lage hakker i lakken. Sitér dette innlegget Link to post
Fluctus Svart 29.April.2008 Del på Facebook Svart 29.April.2008 Bare så det er nevnt - når det gjelder å tynne ut syre så er denne huskeregelen særdeles viktig om du håndterer sterke/ufortynnede syrer. Det skjer nok ikke de store ting om du tynner ut saltsyre fra 30% til 10% - uansett rekkefølge. Men huskeregelen er god å ha i ryggmargen den dagen du håndterer en sterk konsentrert syre - ellers kan det bli riktig "livat" Og Swande - selvfølgelig hadde ikke jeg tålmodighet til å bruke noe mykt og skjønte jo etterpå at jeg hadde gjordt noe dumt. Men det er nå ingen krise - det er bare motoren til husets ungdom likevel Dessuten har jeg nå vasket den med saltsyre og spylt av grundig med vann. Deretter har jeg sprayet på drevspray. Resultatet er definitivt ikke til å speile seg i men det ble egentlig veldig bra og funksjonelt! Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 30.April.2008 Del på Facebook Svart 30.April.2008 Sitronsyre er bedre, la det stå en 24 t deretter spyle ut. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Mouche Svart 30.April.2008 Del på Facebook Svart 30.April.2008 Med sitronsyre bruker man 24 timer og med saltsyre bruker man 24 sekunder, hva er best? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Pjolter Svart 30.April.2008 Del på Facebook Svart 30.April.2008 Kan jeg bruke dette på min bronse propeller?? Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Lars H. Svart 30.April.2008 Del på Facebook Svart 30.April.2008 Saltsyre er ypperlig til bronsepropell (egen erfaring). Men som ellers, skyll godt av etter bruk. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.