Jump to content

Sandø (Hvasser) - pjokk i båt

Popeye70

Recommended Posts

Kastet anker ved Sandø på Hvasser, og etter en times tid hører jeg den umiskjennelige lyden av jolle som surrer rundt. Bukta er vel halvfull, med seilbåter om motorbåter på svai.

Jeg stikker hodet opp fra oppvasken og ser denne unge pjokken som sirkler rundt oss i plogefart:

bilde

Anslått alder er vel 10-12 år, så han har ikke lov å kjøre båten.

Men ikke fortvil - pappa er jo rett i nærheten:

bilde

Etter 3-4 runder roper pappa fram til junior at han vil inn, men den håpefulle hører det ikke og fortsetter noen runder til før han får med seg pappas vinking.

Another day in paradise...

Kommentar fra moderator: Bildene er "sladdet"

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Jammen ! Pjokken hadde det jo gøy - og faren hadde det gøy ! Skulle ikke forundre meg om mor hadde det stille og greit en stund også, for moderskipet lå sikkert et stykke unna ?

Da er vel alt såre vel da ?

De finnes overalt: I trafikken, ikke minst på parkeringsplasser, i butikken og på sjøen.

Bare JEG har det greit så driter jeg vel i alle andre !

Manglende folkeskikk er en betenkelig utvikling.

Redigert av WGM (see edit history)
Guest Avmønstret#

Kanskje pappa skulle hatt en fjernkontroll.

Og sånn for å holde diskusjonen i gang er det påbudt med vest når du henger bak en båt under 8 m?

Den nå lite aktive Sydvesten hadde vel en teori om at treskaller ikke trengte vest. Så jeg tipper far har fritak på generell basis. ;-)

Men mer seriøst, er vel ikke påkvrevd ved "vannsport", men han burde jo ha det.

Hva plaget deg egentlig her?

At gutten var for ung?

At pappaen ikke hadde vest?

At oppvasken ikke fikk din fulle oppmerksomhet?

Lyden? Bølgene? Er jo ikke mye av bølger å se til, og lyden av en ny 4takter er jo fraværende...

Jeg syns det er flott at ungdommen fremdeles får prøve seg i båt! Denne gutten vil bli en fremragende båtfører når han vokser opp.

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

...han har ikke lov...

Dersom du ikke har innhentet tillatelse fra personene som er avbildet her tror jeg kanskje du selv bryter loven ved å publisere bilder av lett gjennkjennelige personer på et åpent forum slik som dette. Dersom vi også ser på sammenhengen bildene her er brukt så vil jeg kanskje også kalle dette for uthenging.

Vannskiene er mindre enn 8 m så han skulle hatt redningsvest. :lol:

Kankje vi må få "parkeringsvakt tilstander" på sjøen også. De kan kjøre rundt i vannskutere og

bøtelegge det de kan.  :saint:

Her i Oslo kjører de rundt med målebånd klare og bøtelegger om du er en cm for nær starten på buen på fortaus kantsten.

Og ikke nok med det, en som stod på avgifts parkering uten gyldig billett fikk gul lapp og deretter ble inntauing rekvirert.

Nye tilstander etter rødt styre i byen. Litt ot, men. :pray:

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Guest Avmønstret#

Denne gutten vil bli en fremragende båtfører når han vokser opp.

En absolutt fremdragende borger som har lært av sin far at lover og regler er noe man kan gi bæng i, også om det gjelder lover som faktisk kan redde liv om en situasjon oppstår. 

Blir nok en flott båtfører og samfunnsborger dette. Go Pappa!. Det gode voksenforbildet for barnet sitt!

Dette kan vi være stolt av. Voksne som viser sine barn hva som er greit. Voksne som skjønner hva et barn får med seg av holdninger som skal vise barnet vei i samfunnet sammen med andre resten av livet. Like greit å lære at man kan drite i de lover som gjelder med en gang..

En absolutt fremdragende borger som har lært av sin far at lover og regler er noe man kan gi bæng i, også om det gjelder lover som faktisk kan redde liv om en situasjon oppstår.

Blir nok en flott båtfører og samfunnsborger dette. Go Pappa!. Det gode voksenforbildet for barnet sitt!

Dette kan vi være stolt av. Voksne som viser sine barn hva som er greit. Voksne som skjønner hva et barn får med seg av holdninger som skal vise barnet vei i samfunnet sammen med andre resten av livet. Like greit å lære at man kan drite i de lover som gjelder med en gang..

Det var vel omtrent sånn jeg tenkte også, selv om jeg nok hadde brukt litt mer forsiktige ord.

Det er greit å blåse i at båten går for fort og har for kraftig motor for vedkommende som fører båten. Det er unødvendig med en ekstra person ombord som holder utkikk bakover (da hadde de vel ikke klart å dra vannski). Fedre trenger ikke redningsvest. Slalom i halvplan mellom oppankrede båter er bare gøy.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Guest Avmønstret#

Det er greit å blåse i at båten går for fort og har for kraftig motor for vedkommende som fører båten. Det er unødvendig med en ekstra person ombord som holder utkikk bakover (da hadde de vel ikke klart å dra vannski). Fedre trenger ikke redningsvest. Slalom i halvplan mellom oppankrede båter er bare gøy.

Ok, det er ikke farlig for noen fordi det stort sett vil gå bra, gjorde det sikkert denne gangen også bortsett for de som fikk plagen med en halplanende jolle rundt sine oppankrede båter. 

Jeg får ikke magesår av irritasjon når jeg ser sånt som dette, men når noen aktivt mener at sånt som dette dette er positivt for utviklingen av unger, ja da er det utenfor min rekkevidde å skjønne noe av. 

Så da kan jeg like godt trykke "crtl-alt-delete" og logge av i denne tråden. 

Popeye og Pinkvin, jeg er enig med dere i at dette er en uting. Ikke fordi gutten ikke har lov til å kjøre båten, og heller ikke for at gubben i snora ikke har vest på, disse tingene plager ingen andre. Men det er en uting at smårollingen ikke lærer seg å ta hensyn til de oppankrede båtene de driver å kjører i ring rundt. Jeg mener det er en selvfølge å kjøre vekk fra alle båter som ligger til anker eller fortøyd mot land i rolig fart, og deretter finne fram vannskiene.

Hvorvidt folk blir plaget av joller som surrer rundt i tide og utide er ulikt, men da må dere som synes dette ikke er en plage lære dere å ta hensyn til de som blir plaget av dette :smash:

Ulovlig kjøring?

Har han lov til å kjøre når faren er med? Tror dere trekker litt raske konklusjoner her...

Bølger? Ja vi har jo bildebevis... Enorme bølger.... Uten vest ja, lovbrudd? Er det påbudt med vest på vannski? Ikke som jeg har hørt - anbefalt ja!

Bildet viser også at det må da være over 100m til andre siden, og det ser absolutt ut til å være brukt zoom. Jeg kan ihvertfall ikke avgjøre utfra bildene hvorfor dette skal bevise påstandene i denne tråden!

Guttungen lærer å kjøre båt ved å ha det moro, at popeye og pinkvin trekker konklusjoner om at dette fremavler fremtidens bøller til sjøs får stå for deres regning....

Jeg for min del er overbevist om at bøllene på sjøen IKKE har erfaring fra barnsben, men har kjøpt sin første båt i voksen alder!

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Husker jeg tok slepejolla å kjørte rundt å fisket og var på oppdagelsesreiser i 8 års alderen.

Vannski var bare å glemme... Tung 14 fots glassfiberbåt med 4 hk.

Tror det er sunt for ungene å holde på selv til en viss grad.

Nå skal det sies at vi har ikke helt den samme båt trafikken her i Trøndelag som lenger sør.

Det er to ting jeg reagerer på;  at det bare er en person i båten, og når denne personen er så ung som han er så er dette også uheldig etter mitt syn. Vi har alltid praktisert av ved kjøring med vannski/tube/wakeboard så skal det være to i båten slik at den ene følger med bak og sjåføren følger med forover. Og vi har alltid praktisert at den som blir dratt har på seg en vest, gjerne en seilervest eller jollevest som er tettsittende.

Sånn sett så står denne kjøringen til stryk etter mine kriterier!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Ser ikke problemet her.

Guttungen har sikkert kjørt båt i noen år siden far står etter.

Lyd? 4takt midt på dagen? Ja sikkert et forferdelig leven.

Nei, la nå folk få lov å kose seg.

Bølger? Jo da, blir sikkert noen små bølger, men det er andre som lager mye større enn de også mye hyppigere.

Skjønnet at man skal ta hensyn, men det må da være grenser.

Slutte å la barne fiske krabber også da? Hender jo de roper når de får en stor krabbe. Blir jo mer leven av det enn en liten 4takt på sjøen.

Den pjokken kan ikke ha hatt mye sikt fremover/i fartsretningen. Tankene går til en stygg ulykke ved Sætre for noen uker siden.

Dette er idioti. Enkelt og greit.

Hvordan kom du frem til det? Han ser da like godt som hvem som helst andre i båt. Båten ligger ikke nå unormalt høyt i front på bildet. Man ser jo klart å tydelig att gutten har god sikt fremover.   Alle idiotene jeg har sett til sjøs har uten untak vært eldre folk med mere penger en vett som har kjøpt seg sin første båt og har kjøp alt for stor i forhold til kunnskapsnivået dem innehar. Når dem i tillegg da bruker båten kanskje 2-3 ganger i året så blir dem ikke noe bedre med årne heller.  

Nei la ungen kjøre så blir han enda bedre enn han allerde er.  Å til dere som ikke tåler lyd eller å se snurten av andre folk så anbefaler jeg dere å få hytte på fjellet eller større båt så dere kan dra lenger avgårde og unna folk.

Å var det da slik att dem kjørte litt for nærme andre båter som ligger på svai eller liggnende så går det vel ant å si ifra til vedkomende istedefor å legge ut bilder på nett av det.

www.scooterforum.no

Alle idiotene jeg har sett til sjøs har uten untak vært eldre folk med mere penger en vett som har kjøpt seg sin første båt og har kjøp alt for stor i forhold til kunnskapsnivået dem innehar. Når dem i tillegg da bruker båten kanskje 2-3 ganger i året så blir dem ikke noe bedre med årne heller.  

Det eneste som imponerer meg med slike innlegg er hvor nøye undersøkelser du gjør om alle du møter på din vei på sjøen.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...