Dissern Startet 7.Juli.2016 Del på Facebook Startet 7.Juli.2016 I min Yamarin 76 DC har jeg et sikringspanel som består av det som ser ut som en rekke knapper. Dette er egentlig ikke knapper som kan trykkes, men det er heller en gummioverflate som kan trykkes noe innover. Jeg lurer på hva slags sikringer som står inni der, er det automatsikringer som spretter ut, eller er det meningen at gummien skal kunne tas av og sikring tas ut og eventuel byttes? Jeg har prøvd å ta av gummien, men den sitter nokså hardt så jeg har gitt opp i frykt for å ødelegge gummien. Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Dissern Svart 7.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2016 Ser deg er en annen som har lurt på det samme en stund: https://baatplassen.no/i/topic/77424-sikringer-på-yamarin/ Ingen som vet noe? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 8.Juli.2016 Del på Facebook Svart 8.Juli.2016 Er ikke dette automatsikringer? Har det samme i min båt, står på et eget panel utenfor boksen med hovedbryterne. Ved siden av hovedbryterne, er det egne sikringer som også kan "sprette ut", samtidig som det er en egen "overstyring" for kjøleboks, som tillater at jeg kan skru av hovedbryter på start og forbruksbatteri, men fortsatt ha strøm til kjøleboksen. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 8.Juli.2016 Del på Facebook Svart 8.Juli.2016 Fra manualen min (om panelet som har de samme sikringstypene du avbildet): Fuses of the steering console equipment are located bottom part of the console and STB side storage box (arrow). Location is shown with red square and arrow in the below pictures. Fuses in the steering console are circuit breakers where overload is indicated by the button sprung up of the fuse. The fuse can be reconnected by pushing back the button. Other are traditional fuses that must be change if overload happens. Before reconnecting the circuit, ensure that no equipment on the circuit is damaged to prevent the possibility of a fire. Damaged equipment must be repaired before taking back to use. In the Main switch panel are located part of the automatic fuses for equipment and power circuits that are critical to safety and proper function of the craft. Sitér dette innlegget Link to post
Dissern Svart 8.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2016 Takk skal du ha Kenneth82! Jeg har mistet strømforsyning til kartplotteren min mens strøm til alle andre komponenter er ok. Jeg har feilsøkt med multimeter og finner ikke strøm i kurs for plotteren i det hele tatt etter dette sikringspanelet som er avbildet. Det er heller ingen "knapp" som har kommet ut i sikringen for plotteren i panelet så jeg tenker jeg skal skru ut panelet og sjekke koblinger. Forhåpentligvis finner jeg kun en dårlig kontakt Sitér dette innlegget Link to post
Elvebakk1 Svart 10.Juli.2016 Del på Facebook Svart 10.Juli.2016 Fant du ut av det Dissern? Jeg mangler strøm til flapsa, og håpet d bare var å skifte sikring..men hvordan kommer jeg til? Prøvde å fjerne det grå gummidekslet på hovedpanelet, men er redd for å bruke makt. Regner med d sitter en 20 amp bak dekslet...? Noen som vet?? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 10.Juli.2016 Del på Facebook Svart 10.Juli.2016 Tenker bare høyt, men kan det hende at du må skru av hele dekselet for å komme til selve sikringene? Sitér dette innlegget Link to post
Elvebakk1 Svart 10.Juli.2016 Del på Facebook Svart 10.Juli.2016 I så fall en veldig tungvint løsning..trodde egentlig det var å finne automatsikringer til dette.. Sitér dette innlegget Link to post
Dissern Svart 10.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2016 Planen er å dra til båten ikveld for å prøve å finne ut hvor feilen er, planlegger å skru av hele sikringspanelet og sjekke baksiden. Gir en oppdatering senere :) Sitér dette innlegget Link to post
Dissern Svart 10.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2016 Da er jeg kommet hjem etter et par timer på gulvet nede i midtre stuverom, koselig, men trangt! Uansett, grunnen til at kursen til plotter var brutt var sannsynligvis dårlig kontakt. Dvs, kabelskoen satt godt, men da jeg tok de av og fikk brukt litt oxide cleaner og kontaktspray og deretter satte den tilbake så var kursen OK igjen. Sikringene er av typen med en knapp vil sprette ut dersom sikringen går. Her er det ingenting som kan byttes inni sikringen som jeg ser det. Denne knappen er bak den grå gummihinnen som sitter på panelet på bildet først i tråden. Gummihetten er nok ikke meningen å skulle fjernes, etter å ha sett baksiden idag og hvordan den sitter så virker det iallefall som den er festet permanent. En annen ting jeg merket (ettersom prosjektet siste uken har bestått i å montere Victron BMV-702 batteriovervåker, montere stereo og å koble opp Yamaha motoren til kartplotteren med diverse interface) er at memory på sikringspanelet (som skal kobles til stereoens 12V permanent) er en blå/rød ledning som ikke er 12V permanent likevel, men koblet til Direct Supply bryteren i sikringspanelet. Nokså tullete egentlig for denne slår på alle de andre forbrukerne på samme linjen som MEM på sikringspanelet. Sitér dette innlegget Link to post
Dissern Svart 11.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2016 (redigert) Slik så det ut på baksiden av sikringspanelet. Redigert 11.Juli.2016 av Dissern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.