Jump to content

Hentetråd Nærsnes-Nøtterøy. (Bavaria 32)

Dreuf

Recommended Posts

Dette er vel nesten for kort seilas for en hentetråd men jeg leser med stor iver de andre hentetrådene så da er det på sin plass å ha sin egen.

Jeg har hatt en tråd gående her med kjøpsråd, og den ender i denne hentetråden.

Båten som skal hentes er en Bavaria 32, min første seilbåt og min første båt med størrelse på.

I kveld har jeg vært å hatt overtagelse og gjennomgang av båten.

Mye informasjon som jeg skulle være flink til å skrive ned. Hadde med bok og greier... Men det endte med 3 linjer..

Blir litt for ivrig :)

I kveld hadde jeg med litt greier som man behøver på en så "lang" seilas, og en helg haug man ikke trenger..

bilde

Det ble etterlyst bilder av båten i kjøpsrådstråden min, fikk ikke tatt så mye i dag, men skal ta flere i morgen når båten hentes.

bilde

Glemte å spørre tidligere skipper om det var greit han var med på bildet, men regner med at det er greit. Ellers kommenterer han vel i denne tråden.

Her fra prøvemontering av cockpit telt.

Forseil testes:

bilde

Når vi endelig hadde tømt bilen så var det på tide å fylle den igjen, har mange seil å velge i :)

bilde

Planen i morgen er å seile/kjøre til Oscarsborg for å overnatte også går seilasen videre til Nøtterøy på Lørdag formiddag

Så om noen er på "Borgen" i morgen og ser 2stk landkrabber som kommer inn med en Bav 32, så ikke le om vi legger oss på tvers, og rop gjerne ut tips ;)

Jeg antar at pulsen kommer til å ligge tett på 200 når man skal legge til for første gang med en så stor skute.

Men får dere det til så skal også jeg lære meg til det.

Oppdateringer kommer i morgen når turen begynner.

Redigert av Dreuf (see edit history)

Da har vi kommet vel frem (for en stund siden) glemte i all iver å spise middag så ble det og en ankerpils eller 3 før jeg fikk oppdatert tråden...

Bilder er alltid gøy:

Her ligger hun og venter på oss:

bilde

Underveis gikk vi for motor, heldigvis var det flere av oss som gjorde det samme).

bilde

Vel fortøy rett i glaningen på webkam i Oscarborg gjestehavn.

Litt kløning ble det, glapp tauet i bøya så måtte ut en tur til for å feste det på nytt.

Men god hjelp av båtnaboene og forklaring om at båten hadde vært i mitt eierskap en times tid så gikk det bra.

Vi stod nok for underholdningen i kveld...

All honnør til alle de større (og mindre) båtene som ligger vel fortøyd her :)

I morgen blir det å komme seg til hjemligere trakter og kanskje prøve ut seilene :)

Gratulerer med ny båt! Ser flott ut! Fantastisk følelse å kaste loss med sin egen båt, ikke sant? Når jeg hentet min båt i Oslo, jukset jeg og hadde med en seilkyndig onkel og far med på turen, Forstår godt at det er litt vel spennende de første gangene du skal legge til, men det går som regel godt. :thumbsup:  Det er viktig å minne seg selv på at alle de som sitter på kaia og følger med når du skal legge til, selv har vært i samme situasjon. Tror nok de fleste kan minnes sine egne bravader.... :giggle:

Det er vanlig folkeskikk blant båtfolk at man gjerne står klar til å ta imot tampen når noen kommer og skal legge til. :thumbsup:  Lykke til med jomfruturen! :sailing:

Her er det ingen ironi, og mye frykt ;)

Selv om dere ikke vil innrømme det, men 10-11 meter båt er stor første gang man fører det.

Vi forlot i dag tidlig Oscarsborg, etter først en rask sightseeing og videre en engelsk frokost.

For ett sted Oscarsborg er, mye spennende historie!

bilde

Absolutt ett sted jeg skal ta med den kommende poden når det er tid for sånt.

bilde

Autopilot er noe jeg ikke hadde som ett stort kriterie når jeg skulle kjøpe båt.

Men jeg har etter hvert skjønt det både fra selger og kjøpsråd tråden at dette er noe man bruker..

Vi aktiverte den etter "revet" på Oscarsborg for å teste.

Jeg stod bak roret med hånden 1cm fra roret for jeg stolte ikke på den..

bilde

Etter 30min med usikkerhet så kjørte (seilet) vi ned til Fjærholmen på autopilot, den er helt rå(!) og jeg skjønner hvorfor folk vil ha sånn type båt.

Sitte ned i cockpit med fj.kontrollen på brystet i solen, livet blir ikke bedre!

Det var flere båter utpå i dag for seil, vi gikk med motor. Vi passet på å alltid ha noen i sikte som også gikk for motor, for "da er det greit".

Det gikk helt til vi nærmet oss TBG, da var det bare båter med seil oppe.. 

Tenkte det var greit å beholde motorkraft og ikke seil, i tilfelle noen andre trengte unnskyldningen til å gå for motor.. (det gjorde dem ikke..)

Vi var innom Horten hvor det mønstret på 2stk som var mer interessert i sol og fluid.. dem om det.

På vei inn til Kjøpmannskjær gikk fint, fulgte plotteren og kom frem til hjemmehavn.

Skulle legge til i båsen min i hjemmehavn, det gikk heeeelt på tverka.. Hadde plan om at akter skulle inn, det ville den ikke.

Da vi nærmet oss en Bav 42 i nabobåsen så fant vi ut at det var like enkelt å ta tak i denne og vri oss inn for håndkraft, ikke motorkraft.

Så å legge til i bås må trenes på, men som sagt... Greier alle andre det, så skal jeg også greie det etterhvert.

Enden på visa var å sprette en Cava, nyte livet, og være ganske fornøyd med at båten er vel i hjemmehavn!

bilde

Hun er fin der hun ligger, er hun ikke? (Er lov til å si det eller?)

Skikkelig fin! Kommer til å gi dere masse glede i tiden som kommer. Bakking inn i båsen med akterenden lar seg fint gjøre, men det krever nok litt trening. :wink: Neste gang dere er utpå, forsøk å teste litt ute i rom sjø, hvis det er stille, vel å merke. Båter har en tendens til å bakke litt forskjellig, npen har strak aksel (som min), andre har drev.

En annen faktor er også propelltypen. To blad eller tre blad, foldepropell eller fast propell.

For min del trenger jeg først å stoppe siget i båten slik at den ligger i ro, deretter trenger jeg et lite strekk til å få opp litt styrefart. Fungerer fint for meg å bakke på tomgang (har en Autoprop). Hvis jeg gir for mye gass pådrag vil båten vri seg mot babord, tenker at dette skyldes propellblad vridningen? Fungerer derfor best med rolig pådrag.

Men som sagt, det trenges bare litt øvelse, gjerne en plass uten for mange tilskuere... :giggle:

Dette er jo også litt av gleden med ny båt, alt man kan utforske og bli kjent med. Kjempekjekt! :thumbsup:

Lykke til, dette blir bare kjempekjekt!

Det der kommer til å gå helt fint!! Den som ikke starter med å være verdensmester klarer alltid å lære noe nytt. Gratulerer med ny båt, og takk for en artig tråd. Autopiloten er som tobakk, man har lite behov for det til man har prøvd, og så er man hektet på livstid (ikke helt, jeg klarte å kutte fra 64 sigaretter pr dag til 0, men kommer aldri til å klare å kutte ut autopiloten)

Laholm

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...