Sjeik Startet 8.Juli.2016 Del på Facebook Startet 8.Juli.2016 Hei! Når jeg kommer hjem neste uke er båten klar for levering. Jeg har gått til innkjøp av en Nidelv 780, siden båten er ny regner jeg ikke med at jeg vil støte på mange problemer de årene jeg skal beholde den. Uansett, jeg har ingen erfaring med båt, med mindre Hirtshals-ferga og når jeg ikke har vært edru i kompiser sin båt. Båtførerprøven ble tatt spontant og jeg har enda ikke fått den i posten. Jeg har lest lite på forumet, men jeg hadde satt pris på tips og basic informasjon om hvordan livet på vannet er og hvordan jeg skal gjøre diverse ting. Hilsen meg! Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 8.Juli.2016 Del på Facebook Svart 8.Juli.2016 Velkommen til forumet, og gratulerer med ny båt! Kan anbefale litt klikk&les på https://www.baatwiki.no/wiki/Hovedside Sitér dette innlegget Link to post
Sjeik Svart 8.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2016 Velkommen til forumet, og gratulerer med ny båt! Kan anbefale litt klikk&les på https://www.baatwiki.no/wiki/Hovedside Den skal jeg lese, tusen takk! Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 8.Juli.2016 Del på Facebook Svart 8.Juli.2016 Begynn med å gjøre deg kjent med båten din - hvor finner du alt. Ta det pent på de første turene - hvordan oppfører den seg i sjøen etc etc.( prøv den på/mot bølger fra forbipassetrende fartøy - hvordan oppfører den seg når du får litt vind inn fra siden - alle disse tingene.Finn ut hvor du har alt av det tekniske ombord - utrolig hvor mange som ikke vet det om noe skjer - bruk litt tid på trening, legg til ved en brygge du kjenner, eller bruk et sted du kan legg inntil. Trening er kos det med, og du finner fort ut hvordan den skal behandles. Tid og trening er alfa omega - og du kommer til å få masse glede av den. At du har sikkerhetsutstyr etc på plass regner jeg med. God båtsommer - og gratulerer. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Hank Svart 8.Juli.2016 Del på Facebook Svart 8.Juli.2016 Kaskoforsikring Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 8.Juli.2016 Del på Facebook Svart 8.Juli.2016 Bruk karter for å gjøre deg kjent med farvannet du skal ferdes i, er du usikker hold lav fart. Hva med vedlikehold skal du utføre det selv,eller ønsker du å å sette det bort? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Mort1 Svart 8.Juli.2016 Del på Facebook Svart 8.Juli.2016 En blåse/boye som ligger litt fra land som du kan gå inntil fra alle kanter, er veldig fin å trene på å legge båten helt stille og finmanøvrere rundt, uten fare for utilsiktet kjenning med en solid kai.... Sitér dette innlegget Link to post
Andboats Svart 8.Juli.2016 Del på Facebook Svart 8.Juli.2016 Selv om det er nytt kan det og vill det som oftest dukke opp ett eller annet. Bruk god tid på å lære deg hvordan båten oppfører seg når man legger til i vind. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 8.Juli.2016 Del på Facebook Svart 8.Juli.2016 (redigert) 18 år med ny båt til millionen. Slett ikkje verst. Kjør pent nå da, hold avstand og vis hensyn så kommer du langt. Ja og ikkje minst hold god avstand.Det har blitt en veldig uting som stadig brer som seg dette med å gå altfor nære andre båter i fart. Ellers så er ikkje akkurat nye båter kjent for å bare være tut&kjør. Det blir nok dessverre noen turer frem og tilbake med diverse reklamasjoner være seg alt i fra lekkasje ved regn til teknisk utstyr som ikkje er heilt som det skal være. Redigert 8.Juli.2016 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 9.Juli.2016 Del på Facebook Svart 9.Juli.2016 18 år med ny båt til millionen. Slett ikkje verst. Kjør pent nå da, hold avstand og vis hensyn så kommer du langt. Ja og ikkje minst hold god avstand.Det har blitt en veldig uting som stadig brer som seg dette med å gå altfor nære andre båter i fart. Ellers så er ikkje akkurat nye båter kjent for å bare være tut&kjør. Det blir nok dessverre noen turer frem og tilbake med diverse reklamasjoner være seg alt i fra lekkasje ved regn til teknisk utstyr som ikkje er heilt som det skal være. Knurrbart - skjerp deg. Makan til negativ skriving skal man lete lenge etter. Her er det en ung mann på 18 som stolt forteller om at han har kjøpt ny båt, og ber om råd, og du tuter han øra full om ditten og datten. Du kommer ikke med ett eneste godt råd, bare negativt jo. Hva vet du om gutten? Kanskje har han spinket og spart for dette i lange tider, fått av mamma, eller vunnet i lotta - hva så, han har like stor glede, og trenger like mye GODE råd som alle andre som begynner. Du tykker han jo ned med det du skriver. Tipper han får seg en veldig bra båt fra ett seriøst firma/båtbygger, og at dette kommer til å gå veldig bra. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
svebe Svart 9.Juli.2016 Del på Facebook Svart 9.Juli.2016 (redigert) Gratulerer med ny båt og fin hobby! Beste rådene står ovet. Ta deg god tid, la båten være det stedet hvor stress og kjas ikke får gro. Nidelv 780 er solid stuff. Er det sport eller jubileum du kjøper? Redigert 9.Juli.2016 av svebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 9.Juli.2016 Del på Facebook Svart 9.Juli.2016 (redigert) Hva er det som gnager deg da? ikkje legg dine egne fordommer over på meg. Makan til smålig vasprat! Må eg gjenta meg sjøl så du også kansje kan fatte. Slett ikke verst som betyr way to og, bra for deg - kjempe- gratulerer osv. Jeez mann. Du får sjå deg sjøl i speilet og spørre hvorfor du tolker ting som du gjør. Virkelig. Om en leser ditt innlegg så snakker du jo med en forferdelig ovenfra og ned tone med de mest opplagte ting i verden. Bedre det sikkert? snakk til folk som de er dumme. Alle setter jo pris på det. jøje meg. Jo eg ga det beste rådet som er mht ferdsel på sjøen. Noe alle burde ta til seg. Vis hensyn og Hold avstand. Grunnsteinen i ferdsel med fritidsbåt som tydeligvis er en glemt sak i dag når en leser alle tråder fra sinte båteigere. Om du virkelig tror nybåt er ensbetydende med sorgenfri så er det dags med en realitycheck. Det er sjølvsagt ting av en annen karakter enn gammel båt men like fullt ting som er til irritajon og tar tid¨å fåf ordnet. Du får høre litt rundt blant de som har kjøpt seg ny båt så vil du fort sjå at det stemmer. Om du mener det er å slå kaldt vann i blodet på noen så kan det vel diskuteres om man bare skal gi folk falske forhåpninger eller prøve gi en meir realistisk bilde av saker og ting. Redigert 9.Juli.2016 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 9.Juli.2016 Del på Facebook Svart 9.Juli.2016 (redigert) Ikke begynn å mekke på noe som du kan få utført på reklamasjon. Bruk sansene godt. Nye dårlige lyder fra motoren går ikke over av seg selv. Ta da ned turtallet uniddelbart. Vær særlig oppmersom på drivstofflekkasjer, samt andre lekkasjer. Knurrbart er ikke negativ, men snakker nok av erfaring. Nye båter er ikke alltid "helt ferdige" når de leveres kunden. Ha nok brannslukkingspulver og to branntepper av god kvalitet to forskjellige steder om bord. Ikke hardkjør motoren for deretter å slå den av, men la den kjløe seg ved lett gange på midlere og lavt turtall til slutt. Båten lager store bølger et sted over 5 knop og er ubehagelig eller vanskelig for mindre båter i nærheten, særlig på skrå bakfra for padlere. Tydelige og tidlige kursendringer verdsettes av alle, særlig av seilere og roere. Hold et våkent øye for andre sjøfarende i mulige poblemer.. ..folk som vifter med armene vinker ikke til deg! Ta det rolig i urent farvann ( grunner/skjær) Sjømerker, staker og skjær kan være svært vanskelig å se under mange lysforhold. Stol ikke blindt på kartplotterens angivelse av din posisjon. Det kan variere fra halvmeter presisjon (ofte) til flere ti-meters bomplassering. Kjøp også håndholdt VHF med DSC.. Finn ut hvordan du kan få utmattede personer lettest ombord i båten. Nyt livet også noen noen ganger i 4-5-6 knop. Lett å føre hyggelige samtaler da! Redigert 9.Juli.2016 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 9.Juli.2016 Del på Facebook Svart 9.Juli.2016 Gratulerer! Regel nr 1: KOS DEG!! Regel 2-10: Bruk båten, øv på å legge til på trygge steder/bøyer/fendere, gjør deg kjent med båt og farvann, kjøp deg en six-pack, legg til på en holme og sørg for at båten er ordentlig fortøyd, åpne en øl, lær deg halvstikk, pålestikk og båtmannsknop (trenger ikke flere), ta hensyn og ha det enda mer gøy. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.