Jump to content

Håndholdt VHF vs stasjonær VHF

Mox

Recommended Posts

Har en gammel stasjonær VHF montert i båten som ikke fungerer helt som den skal. Tenker å oppgradere til en nyere modell og bytte antenne. Tenker da på en med innebygd GPS og distress knapp.

Ser nye håndholdte også har disse to funksjonene.

For meg som bare ferdes langs kysten og aldri krysser over til Danmark eller Sverige. Vil ikke en håndholdt som STANDARD HORIZON VHF HX870E holde?

Noen som har synspunkter eller erfaring med HX870E ?

Slenger ut noen påstander, er jo Fredag. :cheers:

Beholde antenne og koble håndholdt til denne? swr ?

ja, bare 5-6watt sending men rekkevidden øker jo med antennen?

Bytte ut std 23cm ish antenne med 50cm øker jo rekkevidden betrakelig. Denne har jeg bare god erfaring med.

Har icom m91d og lafayette jaktradio med 50cm pisk og du skal ganske langt til havs før dekning forsvinner. Så er spm, hvor langt vekk skal du?

Redigert av TB22 (see edit history)

Hvorfor kompromisse med et sikkerhets "verktøy"? Og ja, selv med lav effekt øker rekkevidden der det er fri sikt med en god antenne høyt plassert. Men i kystnære farvann inne mellom holmer og fjell, kommer det godt med å har skikkelig effekt på senderen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har en Icom IC-M421 stasjonær og en Standard Horizon HX851 på samtidig underveis. Det er mye den håndholdte ikke får med seg av kommunikasjon. Det har lite å si om man er langt utpå eller inne langs skjær og holmer. Jeg ville nok satset på en stasjonær som hovedenhet, uten tvil. (jeg har 2 antenner på den stasjonære)

Redigert av Worry II (see edit history)

Ja,fastmontert er nok mer passer form om du har plass. Men ja stor forskjell på fri sikt og hindringer. Nød er nød men la nå ikke høyest watt være std for alle samtaler i luften, du høres jo mye lengre ut i rommet enn du tror.

Men får å kverulere videre på denne så vil en håndholdt også prestere på lik linje om forutsetningen er den samme, watt , antenne osv. 
Sånn at ikke fastmontert er synonymt med best dekning.Det er bare mer beleilig.

For å bevege seg inn på et værre område, mer sårbart for hindringer, er det inspirerende når eks 10mW når ut flere km på 2,4 og 5gh, dog innen fri sikt.
Riktig nok med noe fintunet antenne. 

Så kan man tenke deg 10mW på det lave bånd hvor gjennomslagskraften er mye større, 160 Mhz ish.

10mW ?? det er 1/1000 av 1 watt!!! og da er rekkevidden i km, fri sikt. 

Finner mye nytting og inspirerende prestasjoner i fpv verden, de med modellfly.

Ja nei nå ble det sent og glemte poenget mitt. For de som liker høre andre, skaffe seg bedre antenne, evt retningsbestemt for morro utforfrringer.

Beklager rotete innlegg.

En god antenne er mer viktig enn sendereffekt. 5W kontra 25W fra en stasjonær høres mye ut, men det er liten forskjell i rekkevidde, gitt samme antenne. Og det er der problemet ligger for håndholdte - utstrålt effekt kontra det som faktisk avsettes av effekt i ren varme. På stasjonære er det rimelig enkelt å koble inn et SWR_meter og sjekke antennen slik, på håndholdte er ikke det like enkelt. Så da er det bare å prøve ut i praksis.

Du skyter langt forbi mål her, TB22.

Maritim VHF følger internasjonale retningslinjer og skal så langt det er mulig være med automatiserte prosesser og forenklede virkemidler. Alt for å gjøre bruken enkel og "skuddsikker". Deri ligger sikkerheten.

Det forventes ikke at en bruker skal ha behov for å kjenne til tuning av antenne, propagasjon, filtrering osv.

Apparatet skal kunne brukes "av alle" rett ut av boksen.

Rådet er derfor å bruke standard komponenter som er ment for maritim bruk, og ikke spesielle antenner osv.

Til trådstarter:

Førstevalget bør alltid være en fastmontert VHF med stødig, egen 12V strømtilførsel og en frittstående hel- eller halvbølgelengde antenne plassert så høyt som mulig.

Har man ikke plass eller muligheter til en fastmontert, kan man som andrevalg velge en håndholdt. Men da bør man være oppmerksom på at man mister noe i forhold til en fastmontert. En håndholdt er ikke "dårligere" enn en fastmontert, den har bare noen begrensninger ift fastmontert når det gjelder batterikapasitet, antenne,  sendestyrke og rekkevidde. Og som mange påpeker, så er en håndholdt et godt supplement til en fastmontert, da særlig med tanke på nærkommunikasjon f.eks i en havn.

Rc guru men mye nytting info, prinsippet er det samme for vhf, bare i litt større skala. Dinne gir en ok forklaring på hvordan antenner virker. Litt for de som vil ha litt annet en std oppsett.

Men poenget mitt tror jeg var at om du sliter med håndholdt, prøv bedre/lengre antenne.

Jeg regner med selv som oppegående på engelsk, men snøvlende australiere i turbo-tempo - da melder jeg pass. Dette er tydeligvis en kunnskapsrik person, som har noe han vil få ut til folket via youtube. Da  må han ta litt mindre Møllers tran før han setter i gang, og snakke rolig, med god diksjon og intonasjon.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...