Mox Startet 8.Juli.2016 Del på Facebook Startet 8.Juli.2016 Har en gammel stasjonær VHF montert i båten som ikke fungerer helt som den skal. Tenker å oppgradere til en nyere modell og bytte antenne. Tenker da på en med innebygd GPS og distress knapp. Ser nye håndholdte også har disse to funksjonene. For meg som bare ferdes langs kysten og aldri krysser over til Danmark eller Sverige. Vil ikke en håndholdt som STANDARD HORIZON VHF HX870E holde? Noen som har synspunkter eller erfaring med HX870E ? Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 8.Juli.2016 Del på Facebook Svart 8.Juli.2016 Hei HX 870E er en meget bra håndholdt radio, men har du plass - og det er det vel i din Nordan, så hadde jeg uten tvil gått for en ny stasjonær radio. Ferdes "bare" langs kysten - ja ok - men en stasjonær gir det 25 watt, kontra 6 watt sendestyrke, og du får en høyere antenneplassering. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Faxen Svart 8.Juli.2016 Del på Facebook Svart 8.Juli.2016 Ja takk, bege deler. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
TB22 Svart 8.Juli.2016 Del på Facebook Svart 8.Juli.2016 (redigert) Slenger ut noen påstander, er jo Fredag. Beholde antenne og koble håndholdt til denne? swr ? ja, bare 5-6watt sending men rekkevidden øker jo med antennen? Bytte ut std 23cm ish antenne med 50cm øker jo rekkevidden betrakelig. Denne har jeg bare god erfaring med. Har icom m91d og lafayette jaktradio med 50cm pisk og du skal ganske langt til havs før dekning forsvinner. Så er spm, hvor langt vekk skal du? Redigert 8.Juli.2016 av TB22 (see edit history) Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Lars H. Svart 8.Juli.2016 Del på Facebook Svart 8.Juli.2016 Hvorfor kompromisse med et sikkerhets "verktøy"? Og ja, selv med lav effekt øker rekkevidden der det er fri sikt med en god antenne høyt plassert. Men i kystnære farvann inne mellom holmer og fjell, kommer det godt med å har skikkelig effekt på senderen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Worry II Svart 8.Juli.2016 Del på Facebook Svart 8.Juli.2016 (redigert) Jeg har en Icom IC-M421 stasjonær og en Standard Horizon HX851 på samtidig underveis. Det er mye den håndholdte ikke får med seg av kommunikasjon. Det har lite å si om man er langt utpå eller inne langs skjær og holmer. Jeg ville nok satset på en stasjonær som hovedenhet, uten tvil. (jeg har 2 antenner på den stasjonære) Redigert 8.Juli.2016 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mox Svart 8.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2016 Takk for gode råd. Da blir det nok en stasjonær montert om ikke lenge . Sitér dette innlegget Link to post
TB22 Svart 8.Juli.2016 Del på Facebook Svart 8.Juli.2016 Ja,fastmontert er nok mer passer form om du har plass. Men ja stor forskjell på fri sikt og hindringer. Nød er nød men la nå ikke høyest watt være std for alle samtaler i luften, du høres jo mye lengre ut i rommet enn du tror. Men får å kverulere videre på denne så vil en håndholdt også prestere på lik linje om forutsetningen er den samme, watt , antenne osv. Sånn at ikke fastmontert er synonymt med best dekning.Det er bare mer beleilig. For å bevege seg inn på et værre område, mer sårbart for hindringer, er det inspirerende når eks 10mW når ut flere km på 2,4 og 5gh, dog innen fri sikt.Riktig nok med noe fintunet antenne. Så kan man tenke deg 10mW på det lave bånd hvor gjennomslagskraften er mye større, 160 Mhz ish. 10mW ?? det er 1/1000 av 1 watt!!! og da er rekkevidden i km, fri sikt. Finner mye nytting og inspirerende prestasjoner i fpv verden, de med modellfly. Ja nei nå ble det sent og glemte poenget mitt. For de som liker høre andre, skaffe seg bedre antenne, evt retningsbestemt for morro utforfrringer. Beklager rotete innlegg. Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
176-671 Svart 9.Juli.2016 Del på Facebook Svart 9.Juli.2016 Jeg tror vi gjør best i å holde oss til etablert standard og holde retningsvirkende antenner langt unna vår maritime VHF. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
fjordsvin Svart 9.Juli.2016 Del på Facebook Svart 9.Juli.2016 En god antenne er mer viktig enn sendereffekt. 5W kontra 25W fra en stasjonær høres mye ut, men det er liten forskjell i rekkevidde, gitt samme antenne. Og det er der problemet ligger for håndholdte - utstrålt effekt kontra det som faktisk avsettes av effekt i ren varme. På stasjonære er det rimelig enkelt å koble inn et SWR_meter og sjekke antennen slik, på håndholdte er ikke det like enkelt. Så da er det bare å prøve ut i praksis. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 9.Juli.2016 Del på Facebook Svart 9.Juli.2016 Ville gått for "både og", skulle noe skje ved opphold i uthavn og mobilen ikke har dekning (hvis man har det også) så er en håndholdt godt å ha. Har selv det på den måten og har hatt bruk for det, ikke alltid det er tid til å komme seg om bord i båt som ligger på svai e.l. Sitér dette innlegget Link to post
TB22 Svart 9.Juli.2016 Del på Facebook Svart 9.Juli.2016 (redigert) Rc guru men mye nytting info, prinsippet er det samme for vhf, bare i litt større skala. Dinne gir en ok forklaring på hvordan antenner virker. Litt for de som vil ha litt annet en std oppsett. Men poenget mitt tror jeg var at om du sliter med håndholdt, prøv bedre/lengre antenne. Redigert 9.Juli.2016 av TB22 (see edit history) Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
ÅtteGlass Svart 9.Juli.2016 Del på Facebook Svart 9.Juli.2016 Du skyter langt forbi mål her, TB22. Maritim VHF følger internasjonale retningslinjer og skal så langt det er mulig være med automatiserte prosesser og forenklede virkemidler. Alt for å gjøre bruken enkel og "skuddsikker". Deri ligger sikkerheten. Det forventes ikke at en bruker skal ha behov for å kjenne til tuning av antenne, propagasjon, filtrering osv. Apparatet skal kunne brukes "av alle" rett ut av boksen. Rådet er derfor å bruke standard komponenter som er ment for maritim bruk, og ikke spesielle antenner osv. Til trådstarter: Førstevalget bør alltid være en fastmontert VHF med stødig, egen 12V strømtilførsel og en frittstående hel- eller halvbølgelengde antenne plassert så høyt som mulig. Har man ikke plass eller muligheter til en fastmontert, kan man som andrevalg velge en håndholdt. Men da bør man være oppmerksom på at man mister noe i forhold til en fastmontert. En håndholdt er ikke "dårligere" enn en fastmontert, den har bare noen begrensninger ift fastmontert når det gjelder batterikapasitet, antenne, sendestyrke og rekkevidde. Og som mange påpeker, så er en håndholdt et godt supplement til en fastmontert, da særlig med tanke på nærkommunikasjon f.eks i en havn. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
TB22 Svart 9.Juli.2016 Del på Facebook Svart 9.Juli.2016 (redigert) Nå var det ikke noe standardisering jeg snakket om, kun alt.virkermidler for de interresserte. Eks bytte ut liten pisk med større osv. Redigert 9.Juli.2016 av TB22 (see edit history) Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
fjordsvin Svart 9.Juli.2016 Del på Facebook Svart 9.Juli.2016 Rc guru men mye nytting info, prinsippet er det samme for vhf, bare i litt større skala. Dinne gir en ok forklaring på hvordan antenner virker. Litt for de som vil ha litt annet en std oppsett. Men poenget mitt tror jeg var at om du sliter med håndholdt, prøv bedre/lengre antenne. Jeg regner med selv som oppegående på engelsk, men snøvlende australiere i turbo-tempo - da melder jeg pass. Dette er tydeligvis en kunnskapsrik person, som har noe han vil få ut til folket via youtube. Da må han ta litt mindre Møllers tran før han setter i gang, og snakke rolig, med god diksjon og intonasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.