Jump to content

Peilepinne lekker olje etter skift

Gimlet

Recommended Posts

Hei. Skiftet nylig olje og oljefilter på båtmotoren (MF35 Standard Diesel 23c) og etter det har den begynt å sprute små mengder olje ut fra peilepinnen. Oljen jeg byttet til var Biltemas mineral 10w-30. Har lest at det kan være mange årsaker til tilfellet og at overfylling kan være en av dem. Slik det er nå peiler jeg oljen til maksmerket, men er usikker på om maksmerket er "reelt" da motoren har en viss helning.

Oljetrykket er ellers normalt (rundt 3 bar ved tomgang) og har forstått at lekkasjen kan være et symptom på at hele motoren må plukkes fra hverandre. Synes dog det virker tilforlatelig at feilen oppsto akkurat ved oljeskift og at problemet ikke er så omfattende.

Noen motorguruer som har vært borti lignende på gamle dieselmotorer? :rolleyes:

PS. Timetallet på motoren er dessverre ukjent, men jeg vil tippe det er ganske høyt.

Trodde 10W-30 helst er beregnet for nyere motorer og motorer med lavere timetall? For å ta et eksempel; tynnere olje enn 20W-50 renner rett gjennom (litt overdrevet sagt, men likevel :wink: ) V8'eren i veteranbilen min fra 1970. Prøvde 15W-40 en runde, men da begynte motoren å bruke olje, gikk tilbake til 20W-50 igjen og forbruket stoppet. Så sånn umiddelbart slår det meg at du burde sjekke opp hvilken viskositet du hadde på motoren før lekkasjen begynne der.

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Problemet er nok ganske sikkert for høyt trykk i veivhuset, altså nederste delen av motoren der veiva sitter.

Årsaken kan være så mangt, for mye olje, tett utlufting, lekkasje i stempelringer, feil viskositet osv. altså stort sett det som er nevnt ovenfor, som igjen leder til at trykket øker i veivhuset, og letteste utveien er åpningen til peilepinnen.

Nivået er ganske likt som det var før. Jeg vet dessverre ikke hvilken viskositet som var i fra før, og baserte valg av ny olje på en "skråsikker" Biltemaselger på at dette var tipp topp olje for gamle traktormotorer. Den har ikke brukt særlig mye olje i mitt eie (ca. 60 timer) og røyker heller ikke annet enn litt på tomgang hvis den er varm. Er 20W-50 en tykkere type? Det er mulig at jeg har vært borti noe i forbindelse med skifte. Sitter denne utliftingen vanligvis ved påfyllingsåpningen?

Du har nok valgt riktig olje. Jeg ville ikke brukt tykkere olje enn 15W-40, men det meste er bedre en det "vannet" som brukes på nye dieselmotorer i dag. Adeneo mener det er for høyt trykk i veivhuset, han har trolig rett. Det aller første jeg ville sjekket når sånt skjer er veivhusventilasjonen. Jeg prøvde å finne et bilde av motoren din på nettet, men det ble vanskelig.

Det var jo synd, men ikke helt uventet. Tror motoren er fra tidlig 60-tall, så definitivt gammel og sliten. Hadde uansett planer med å bytte til en større (og langt nyere) motor, men med håp om at den gamle skulle holde seg gjennom denne sesongen.

Kjørte rundt på tomgang i går i noen timer uten at problemet oppsto. Er det risikosport å bruke den ut sesongen dersom problemet overvåkes?

Hei Gimlet!

Er enig med deg i at det er merkelig at "fenomenet" oppstod i f. m. oljeskift, og at problemet ikke var der tidligere. Derfor tror heller ikke jeg at dette er noe alvorlig.

Foreslår at du bytter til olje med viskositet 15-40 (eller 20-50), og ikke fyll på mer olje enn til litt over min.merket på peilepinnen. (Men følg opp dette ofte og etterfyll om nødvendig).

Som flere nevner må veivhusventilasjonen være åpen. Enten har du ei "lufteklokke" plasser på en av sidene på bunnpanna, eller mest sannsynlig har du nok lufting fra ventildekselet - vanligvis en gummislange fra dekselet til innsugsmanifolden. Førstnevnte tror jeg ikke kan gå helt tett (?), sistnevnte løsning med gummislange er lett å sjekke. 

Dersom motoren har gjennomslag kommer det MYYE luft - evt. iblandet røyk - støtvis opp av oljepåfyllingslokket når dette er tatt av.

Lykke til med videre prøving!

• 1 måned senere...

Med litt tykkere olje virket det som om problemet forsvant, og sesongen har vært vellyket! Men tanken på å bytte til en nyere og sterkere motor har festet seg litt, så jeg har bestemt meg for å undersøke mulighetene for dette. Hvordan går man frem for å utføre et motorbytte i en halvplanenende trebåt? Er dette noe man kan gjøre selv (gitt at man har løftemuligheter osv)? 

Tenker for eksempel på en slik som dette http://m.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=78124112

Blir nok en tanke billigere motor enn dette forsåvidt. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...