Jump to content

Nymontert 40L kjøleboks med kompressoraggregat - strømforbruk?

Artekno

Recommended Posts

Avreise for tre ukers seiltur nærmer seg fortere enn jeg rekker å klargjøre alt. Har montert ny 40L kjøleboks med kompressoraggregat, men har så langt ikke hatt råd til å oppgradere batteribank. Har kun ett 105A blysyrebatteri til forbruk, men ingen andre dingser som drar strøm. Nyere motor med god lading, men lurer likevel på om det blir helt katastrofe å dra avgårde med såpass lite(?) batteri... Funker det på et vis en ferie, så jeg kan skrape sammen til ny bank etter feriebudsjettet er brukt opp, eller bør jeg prioritere nye batterier foran andre behov før turen??

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Finn en passe temperatur, ikke max. Du kan fint putte oppi fryseelementer som du kan bytte på noen butikker og marinaer. Det er lite med 1x 105 Ah, men alt går:) Husk å ta med deg en lader. Ligger du i havn kan du lade opp og skru ned tempen på boksen..

God tur, alt løser seg. De har kald øl i butikken også:)

Jepp, Danfoss. Og hele greia er jo splitter ny, så har litt forventninger etter år med isboks.

Det er visst dumt å supplere med ett nytt batteri til det 3 år gamle, så om noen har et pent brukt fritidsbatteri til overs i Oslo og omegn er jeg interessert.

bilde

• 2 uker senere...

Da er vi på tur! En budsjettmessig nødløsning ser ut til å fungere da en venn fant at at traktoren fortjente en nytt batteri. 100Ah + 180Ah har fått noen lunde plass ombord og ser ut til å fungere med 6mm kabel i parallellkopling i full fart.

Hvor lavt kan jeg la spenningen synke før jeg starter opp Volvoen igjen? Etter 24 timer uten motor viser voltmeteret 12,3 volt.

6mm hyssing er tjukkere enn ladekablene tror jeg (15A). Dette er kun forbruksbank. Ikke noe som drar masse amp. Og så lenge batteriene holdes sammenkoplet konstant har de jo lik spenning.

Er på tynn is her, men trodde det burde være solide kabler mellom batterier i en bank. Det er slik i min båt og mener at jeg har sett det i andre båter også. Uten at jeg helt vet hvorfor.. :)

Er på tynn is her, men trodde det burde være solide kabler mellom batterier i en bank. Det er slik i min båt og mener at jeg har sett det i andre båter også. Uten at jeg helt vet hvorfor.. :)

Mulig det. I hvertfall i tillfeller hvor en har noe som drar mye strøm. Men det har ikke jeg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...