Artekno Startet 9.Juli.2016 Del på Facebook Startet 9.Juli.2016 Avreise for tre ukers seiltur nærmer seg fortere enn jeg rekker å klargjøre alt. Har montert ny 40L kjøleboks med kompressoraggregat, men har så langt ikke hatt råd til å oppgradere batteribank. Har kun ett 105A blysyrebatteri til forbruk, men ingen andre dingser som drar strøm. Nyere motor med god lading, men lurer likevel på om det blir helt katastrofe å dra avgårde med såpass lite(?) batteri... Funker det på et vis en ferie, så jeg kan skrape sammen til ny bank etter feriebudsjettet er brukt opp, eller bør jeg prioritere nye batterier foran andre behov før turen?? Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
FredT Svart 9.Juli.2016 Del på Facebook Svart 9.Juli.2016 Tror du må regne nærmest tomt batteri etter et døgn uten lading. Så da må du starte motor, eller skaffe lading på annen måte. Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Artekno Svart 9.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2016 Et par økter med motor kan jeg nok leve med, for kald øl. Men er det nok?? Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Bestefar Svart 9.Juli.2016 Del på Facebook Svart 9.Juli.2016 En kjøleboks har den fordelen at kulden ikke "renner ut" hver gang du åpner den. Jeg hadde prøvd. Sitér dette innlegget Link to post
Olaf Lingjærde Svart 9.Juli.2016 Del på Facebook Svart 9.Juli.2016 Finn en passe temperatur, ikke max. Du kan fint putte oppi fryseelementer som du kan bytte på noen butikker og marinaer. Det er lite med 1x 105 Ah, men alt går:) Husk å ta med deg en lader. Ligger du i havn kan du lade opp og skru ned tempen på boksen.. God tur, alt løser seg. De har kald øl i butikken også:) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.Juli.2016 Del på Facebook Svart 9.Juli.2016 Har du Danfoss kompressor behøver du ikke tenke på det. Den skrur seg av når spenningen blir for lav. Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 9.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2016 Jepp, Danfoss. Og hele greia er jo splitter ny, så har litt forventninger etter år med isboks. Det er visst dumt å supplere med ett nytt batteri til det 3 år gamle, så om noen har et pent brukt fritidsbatteri til overs i Oslo og omegn er jeg interessert. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Eureka Svart 9.Juli.2016 Del på Facebook Svart 9.Juli.2016 (redigert) Tja... Hvorfor ikke plukke med deg batteriet som står i bilen din ? :) ( men kun dersom den lar seg låse opp uten batteri ) - og tar du med deg multimeteret til et bilopphuggeri, så kan du få deg et godt batteri for en 50lapp. -har jeg hørt. Redigert 9.Juli.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 20.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2016 Da er vi på tur! En budsjettmessig nødløsning ser ut til å fungere da en venn fant at at traktoren fortjente en nytt batteri. 100Ah + 180Ah har fått noen lunde plass ombord og ser ut til å fungere med 6mm kabel i parallellkopling i full fart. Hvor lavt kan jeg la spenningen synke før jeg starter opp Volvoen igjen? Etter 24 timer uten motor viser voltmeteret 12,3 volt. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Siglo Svart 20.Juli.2016 Del på Facebook Svart 20.Juli.2016 Du må regne med at den trekker 4-5A når den går. Jo færre timer i døgnet kompressoren må jobbe, jo lenger klarer du deg. Sitér dette innlegget A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper Link to post
tor_ef Svart 20.Juli.2016 Del på Facebook Svart 20.Juli.2016 (redigert) Om du måler 12,3 ved 4-5 A forbruk har du omlag 85-90 % kapasitet igjen i batteriene. Ignorer sirkelen. Den var på orginalen. :) PS: Du bør nok seriøst vurdere å bytte ut den 6 mm2 hyssingen! Redigert 20.Juli.2016 av tor_ef (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 20.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2016 (redigert) 6mm hyssing er tjukkere enn ladekablene tror jeg (15A). Dette er kun forbruksbank. Ikke noe som drar masse amp. Og så lenge batteriene holdes sammenkoplet konstant har de jo lik spenning. Takk for tips og tabell!! Redigert 20.Juli.2016 av Artekno (see edit history) Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Vestkystseiler Svart 20.Juli.2016 Del på Facebook Svart 20.Juli.2016 Om du måler 12,3 ved 4-5 A forbruk har du omlag 85-90 % kapasitet igjen i batteriene. I Men dersom du måler 12.3V uten noe forbruk er batteriene 50% utladet, og det er på tide å lade. Sitér dette innlegget Link to post
tor_ef Svart 20.Juli.2016 Del på Facebook Svart 20.Juli.2016 6mm hyssing er tjukkere enn ladekablene tror jeg (15A). Dette er kun forbruksbank. Ikke noe som drar masse amp. Og så lenge batteriene holdes sammenkoplet konstant har de jo lik spenning. Er på tynn is her, men trodde det burde være solide kabler mellom batterier i en bank. Det er slik i min båt og mener at jeg har sett det i andre båter også. Uten at jeg helt vet hvorfor.. :) Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 21.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2016 Er på tynn is her, men trodde det burde være solide kabler mellom batterier i en bank. Det er slik i min båt og mener at jeg har sett det i andre båter også. Uten at jeg helt vet hvorfor.. :) Mulig det. I hvertfall i tillfeller hvor en har noe som drar mye strøm. Men det har ikke jeg. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.