Jump to content

Kaputt drev etter å ha kjørt i trosse. Hva kan feilen være?

joachimo

Recommended Posts

Kikker på en båt med kaputt drev som følge av at selger har kjørt i ei trosse. Har noen forslag til hva sannsynlige feil etter et slikt uhell kan være og om det vil være en dyr reparasjon? Vagt spørsmål, det er jeg klar over, men båten er rasende billig og om reparasjonen også vil være relativt rimelig og enkel ser jeg for meg at den kunne være et godt kjøp.

Står en BWM bensinmotor i båten, hva slags drev må man da bruke om det eventuelt må byttes?

Mitt lille daycruiserprosjekt

Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen

Kjørte en gang tau i propellen på tidligere båt med VP 290 duoprop drev. Resultatet var knuste tannhjul innvendig i drevet. Nytt drev samt bytte av demperplate på motoren måtte til.

Nå kan det godt hende at det bare er en bagatell som er feil på båten nevnt i første innlegg, men så lenge du ikke vet må du ta høyde for det verst tenkelige. Og det er ikke utenkelig at eier vet mer om ståa enn han vil ut med.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

BMW (jeg antar det var det du mente ?) bensinmotor er forholdsvis sjeldent, og er jo nesten en kuriositet.

BMW produserte noen bensinmotorer for marine på sytti og åttitallet, før de solgte marineavdelingen til Mercury på slutten av åttitallet.

De vanligste var nok B190/B220 motorene, som var mariniserte BMW rekkeseksere, men også mindre firesylindrede BMW motorer var i salg som marinemotorer.

Alle disse motorene ble som regel levert med BMW drev, såkalt Z-drive, egentlig utviklet av ZF, men noen forhandlere leverte også andre typer drev til BMW motorer, så det er ikke lett å si noe sikkert.

En del av BMW drevene er senere byttet ut, da det er vanskelig å finne deler til de, og de har våtclutch og en del andre kompliserte duppeditter.

Dessverre byttet mange på nittitallet til SternPowr drev, og jeg mener en del båter ble levert med BMW motorer og gamle OMC drev, de med hydraulisk girskift, og hverken SternPowr eller gamle OMC drev er lette eller billige å reparere.

Drevet på den båten ser ut til å være et BMW Z-Drive.

Som Knurrbart skriver ovenfor kan du avskrive drevet total, og sannsynligvis også motoren med mindre du vil forsøke å bygge adapter for et VP eller MerCruiser drev til en gammel BMW motor.

Det blir nok billigere her å kjøpe en brukt Volvo motor med drev, med mindre det bare er en bagatell, og man kan få drevet til å gå noen år til (det er jo 30 år gammelt)

Båten er jo litt av et kupp til den prisen iallefall.

En pen klassisk ekte norskstøpt Scand.

Trenger bare en annen motor. Trenger ikke noe voldsomme greier, båten er vel ganske lettdrevet.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Så veldig stivt blir det vel ikke. Disse ligger jo ofte til rundt 100-150k på finn.no i ymse tilstander.

Og med et slikt prosjekt får man det iallefall slik man vil ha det.

Dessuten er dette den "årntlie" utgaven og ikke HC-utgaven med lav og trang kabin.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Tja det ligger for tiden 7 stk Scan 26 i prisklassen omkring 100-150k på finn.no.

Neppe alle kommer til å få det de ønsker for båten.

Her et eksempel http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=78075007

Alt kommer naturligvis an på motorisering, motorens alder, øvrig tilstand osv.

Noen må ha dieselmotor, mens andre syns V8 bensin er tingen.

Båten har liten bredde med ca 260 cm og vil dermed være attraktiv for de med begrenset bredde på båtplass eller de som har et behov for enkel transport på henger.

Relativt lav vekt og lettdrevet er andre fordeler. Mens for andre vil det jo derimot telle negativt at den er smal.

Skulle jeg ha hatt en slik hadde jeg valgt den aller billigste eller den uten motor/drev, og montert inn akkurat den dieselmotor/drev kombinasjonen jeg ønsket.

Som i tilfellet Scan 26 CC nok hadde blitt en R5 eller V6 dieselmotor på 190-270 hk fra VP, FNM eller Hyundai (da jeg er allergisk mot 4-syl dieselmotorer, og R6 fort blir langt og trangt i motorrommet).

Imidlertid er jeg en smule frelst på den store bredden til Windy 27 som er hele 55 cm bredere  :saint:

jaada vi har alle sett de tusen linkene dine til desse dieselmotorene. Å montere inn en motor til 10-15x båtverdien er totalt absurd og latterlig, spesielt i ei slik gammel horv so det der som ikkje er verken fugl eller fisk- bare gammelt og utdatert. Når en ser på hva annet en kan få for 150" eller 250" i en slik operasjon som du snakker om så ser en fort hva en slik er egentlig verdt. Noen ting blir klassikere, men bare noen, resten blir bare gammelt og usj. En slik Scand er sistnevnte og ikkje verdt noe påkost i slike summer.

Linken her var da til en båt med bensinmotor, antagelig V8 men det står ikke beskrevet. 

Så de 1000 linkene til dieselmotorer må nok være i en annen tråd  :giggle:

Å sette inn den motoren man ønsker seg er da langt ifra hverken absurd eller latterlig. 

Tvertimot er det slik man kan få den båten man ønsker seg, uten at det koster skjorta.

For ganske mange båteiere er nok motoriseringen halve moroa, minst. I likhet med mange i f.eks. bilverdenen.

Og på sjøen teller nok driftssikkerhet og forbruk mere enn på landjorda, iallefall i en slik turbåt.

En slik båt varer uansett gjerne 30 år til, altså sikkert lengre enn motoren man setter inn.

Ingen grunn til at Scan 26 CC ikke skulle bli en klassiker på linje med andre norske kvalitetsbåter fra 80-tallet.

Redigert av teerex (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...