Jump to content

For kort starterledning - når ikke frem til batteriet

SolkongenJr

Recommended Posts

Kjøpte meg en ny tohatsu 30 hk og har tenkt og ha batteriet i parken som jeg ikke bruker pga for lite plass bak. Ledningene er ca 3 meter lange og trenger kanskje en meter til. Er det et problem og skjøyte de med en lednigs bit som er tykkere som feks. Start kabel? Usikker på mm2 på de originale ledningene. De skal drive starteren samt lade batteriet via en 18 amper dynamo mener jeg på .

En annen ting da jeg montere motoren sto det at den "nederste finnen" skulle være mellom 5mm til 25mm under båten.(altså under akterspeilet om dere skjønner)

Er nå ca 3-4 cm under. Tror dere at dette vil lage noe problem? Kjølen begynner jo litt lengre fremme og den er jo mye lengte nede.

Gjelder en Rana 17 fisk

bilde

bilde

Takker for alle innspill :)

Det skal nok gå om du gjør det skikkelig, men et hvert koblingspunkt er et potensial for spenningsfall. Hadde nok vurdert å kjøpe ny ledning og gjort det skikkelig med en gang. Det vil jo se bedre ut også med tanke på salg senere.

Finn ut hvor mye startstrøm motoren bruker og prøv å se om du kan finne ut størrelsen på kabelen og bruk denne til å regne det ut.

http://www.solar-wind.co.uk/cable-sizing-DC-cables.html

Redigert av Capitan (see edit history)

Takk for svar :) Ja så på muligheten til å evt bytte ut alt, men følte ledningen splittet seg veldig inne i motoren. Så virket ikke så lett å bare bytte den ut :( Ikke at  jeg kikket så forferdelig nye etter. 

Evt mulighet hadde vært og hatt batteriet bak, men da må jeg kutte plass til det. Hvorfor laget de Rananen med så lite plass bak? Er jo bare en svær flytetank. Ikke plass til en 25 liters tank engang :( 

Du nevner startkabler. Biltema jula og den slags har startkabler på 4.5 meter og  35 mm2 til i overkant av 300 kr. Det er rimelig billig kabel. Til sammenligning selger de 6 meters lengder til 499 :p Startkablene er da 2*4.5m til mye bedre pris. Har ikkje vært å inspisert de så kan ikkje si noe om kvaliteten på isolasjonen mellom de to men kan ikkje skjønne annet enn det duger. Så til den slags penger så sku eg meine det er likegreit å bare bytte ut og legge de originale på lager.

Maritim og andre assorterte båtutstyrsforretninger selger skjøtehylser for å skjøte grove kabler. Har du eller låner du en skikkelig tang for å presse disse er det uproblematisk å skjøte grove kabler selv om det er forskjellig dimensjon. Bruk krympestrømpe utenpå etterpå så får du en god kobling. Er det fuktig i båten din kan en dusj med tectyl etter at du har presset koblingen gjøre susen. Du kan også skjøte med to kabelsko og bruke en bolt og mutter med krympestrømpe utenpå. Det funker også fint, men er ikke så smekkert. Har brukt begge varianter i flere båter i forbindelse med montering av ankervinsjer. Presser du kabelskoene/skjøtene med en god tang og holder koblingene tørre/fri for korrosjon samt at du skjøter med grov nok kabel vil det nok fungere fint. 

Svart (redigert)

Takk for svar :) 

https://www.maritim.no/skjotehylser-for-batterikabler-42-mm-2-pac#.V4FpQLiLSUl

Slike skjøtestykke du tenker på ? :) Og med tanke på krympestrømpe, er vulketape bra nok ?

Ja kan jo evt bytte ut alt, må bare ta en titt til å se om kabelen delte seg til veldig mange plasser, så bare den gikk inn under et deksel og så ut til å dele seg, men er jo bare å skru av dekselet og se :) 

Har det noe og si om ledningene er for store ? Blir svinnet større da ? 

Redigert av SolkongenJr (see edit history)

Biltema har en tank som koster kr. 749 og det er ikke gratis, men de har også et anlegg som du bruker med hammer som koster kr. 179 og som sikkert funker fint så lenge man har litt plass der man skal presse. http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Ovrig/Kabelskopresse-2000019420/ . Beste er selvfølgelig å låne verktøy om man ikke skal bruke det ofte. Jeg har imidlertid brukt min mye de 25 årene jeg har hatt min. Uansett så man få presset på noen kabelsko/skjøtehylser om man skal få til koblinger som funker i marint miljø over tid.

Kjenner noen elektrikere så er sikkert umulig å få lånt ei tang :) tror ikke det går med hovedstrømbryter pga. Der jeg må skjøte er inne i røret på styrbord side om dere klarer å se det på bildet vedlagt u under.Rekker nesten ut av røret. Vist jeg tar og evt skjøter og smøter inn med teknisk vaselin og vulker over dette. Er det bra nok? Eller kan man kanskje ikke bruke vaselin på en kabel med strøm på? Bare brukt på div ting ute på supply båter som ikke skulle bli tatt av saltet. Mener på vi brukte det på elektriske ting :p

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...