elskerseiling Startet 10.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 10.Juli.2016 Ønsker å få meg et 220v stikk ved kartbordet. Det kreves sikkert at man får dette utført av sertifisert elektriker men jeg spør alikevel.Har en seilbåt på 40 fot som ble levert originalt med landsstrømanlegg kun for å drive varmtvannsberederen slik jeg ser det.Det sitter et tradisjonelt 3 pin stikk på hekken som går til en boks gjemt et sted under cockpit ved batteribanken og varmtvannbereder. Fra den boksen er det lagt opp et stikk montert i det samme rommet der varmtvannsberederen er koblet til. For å få landsstrømlading har jeg heller satt i en forgrening og koblet lader og varmtvann på denne forgreningen(kanskje ikke helt innafor?)Det hele kan skrus av og på fra kartbordet. Den bryteren lengst til høyre av de 4 på rekke.Hvis elektriker skal koble opp stikk på kartbordet, kan han koble seg direkte på sikringen som jeg snakker om på bilde? Sitér dette innlegget Link to post
elskerseiling Svart 10.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2016 Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 10.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2016 (redigert) Det jeg lurer på da, er hvilket merke det er på landstrømanlegget/ produsent? Er det et såkalt plugandplay, så kjøper du forgrening for kablene og legger opp egen kontakt. Det har du lov til å fixe selv. Se etter om det finnes muligheter for flere uttak på landstrømskapet. Ta gjerne bilde og legg ut. -men husk: kjører du både vv bereder, lader og mere utstyr på samme kurs, så blir det fort mye strøm. Sjekk hvor mange watt berederen er på, og laderen, så får du en peiling på om du kan kjøre feks en vifteovn på samme kurs... Redigert 10.Juli.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
elskerseiling Svart 12.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 Skal prøve å komme meg inn i det trange kaoset der den boksen står. Og ta bilde og finne navn.Men er det en mulighet for at jeg kan trekke strøm direkte fra brytern på kartbordet som jeg nevnte? Og hva slags kabel bruker man i så fall? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.