Bahia Startet 10.Juli.2016 Del på Facebook Startet 10.Juli.2016 Jeg har en saltvannskjølt MD11C som er uproblematisk og går greit. Utfordringen er at mye av det jeg leser er negativt ladet ang disse motorene. Min har en ny topp og er tett og fin, bruker ikke olje men ryker. Dette irriterer meg litt mer enn godt er og eg har begynt å se meg om etter ny motor. Overhalte av samme type ligger rundt 20000.- og jeg tenker jeg kan overhale mye for 20000.- selv, men spørsmålet er om det er verdt det og hvor holdbare er disse motorene i utgangspunktet? For å ta røyken først. Den legger fra seg tung uforbrent dieselrøyk ved oppstart men ryker lite ved belastning. Det er ikke kjempegøy å fyre opp en solskinsdag med havna full av toppløse båter og solhungrige eiere, for å si det sånn. Snakket med en maskinist med god peiling på VP som sa at den røyken må jeg leve med. Noen som har gjort noen grep for å få bukt med problemet og hva? Så da står det mellom å overhale, hone, bytte stempelringer og lager, få dysene justert og pakke motoren på nytt, eller å hive i noe annet. Noen kommentarer og innspill, eventuelt egne erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 10.Juli.2016 Del på Facebook Svart 10.Juli.2016 Blir vel ikke mindre røyk av å overhale. Men du kan jo skifte spiss på dysene og få de justert kan jo hjelpe noe. Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 10.Juli.2016 Del på Facebook Svart 10.Juli.2016 Nye dyser først. Tipper du er i mål med det. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Lazyjack Svart 10.Juli.2016 Del på Facebook Svart 10.Juli.2016 Jeg tror en saltvannskjølt MD11C nærmer seg slutten pga. rust i kjølevannskanalene. Det er rundt 15 år siden jeg hjalp en kamerat med en slik og der var det svært lite metall igjen mellom kanal og sylinder rundt anleggsflaten mot topplokk. Har motoren vært ordentlig vinterkonservert med frostvæske osv. kan det likevel være liv laga noen år til. Sitér dette innlegget Link to post
Sail S Svart 13.Juli.2016 Del på Facebook Svart 13.Juli.2016 Har vært gjennom en MD6D og en 11C. for det første deler jeg oppfatningen til andre i denne tråden. Få sjekket opp dyser og muligens dieselpumpa og blir den da bra så bare kjør. Det jeg ikke ville gjort er å kjøpe en tilsvarende gammel. Da er det bedre å kjøpe en ny motor. Hvor mye den har rustet i kanalene kan variere, men det er vanskelig å sjekke selv om du tar den opp for det er mye kriker og kroker så det er bedre å forholde seg til en motor du kjenner. Min MD6D overhalte jeg på merkeverksted for alt for mye penger og den ble aldri bra. 11C'en byttet jeg i ny motor når den takket for seg. Angret aldri på det. Sitér dette innlegget Link to post
Bestefar Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 Min Volvo tmd var veldig glad i å røyke når den ble startet opp. Etter dyseoverhaling ble det veldig bra. Jeg ville overhalt dysene og brukt motoren som den er. Skal du skifte motor så må du sette inn en som er ferskvannskjølt (med varmeveksler), det åpner nye muligheter som varmtvann og defroster. Dessuten så går motoren renere når driftstemperaturen blir normal. Din motor går vel kanskje på rundt 60 gr. C, det er ugunstig driftstemperatur. Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv 1874 Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 Har samme motor og slik skal den ikke være. Det må ha noe med dyser eller pumpe å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Sail S Svart 23.Juli.2016 Del på Facebook Svart 23.Juli.2016 Kan nevne at jeg den gangen bygde om min 11C til ferskvannskjøling. Det var et originalt sett fra Volvo med skikkelige rør og varmeveksler. Hvis du gjør noe slikt må du ta det veldig gradvis for den økte temperaturen kommer til å føre til at mye dritt løsner, men får du motoren bra og vil har den så kan det være verdt investeringen hvis dette fremdeles selges. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.