Jump to content

VP MD11C overhale eller bytte?


Bahia

Recommended Posts

Jeg har en saltvannskjølt MD11C som er uproblematisk og går greit. Utfordringen er at mye av det jeg leser er negativt ladet ang disse motorene. Min har en ny topp og er tett og fin, bruker ikke olje men ryker. Dette irriterer meg litt mer enn godt er og eg har begynt å se meg om etter ny motor. Overhalte av samme type ligger rundt 20000.- og jeg tenker jeg kan overhale mye for 20000.- selv, men spørsmålet er om det er verdt det og hvor holdbare er disse motorene i utgangspunktet? 

 

For å ta røyken først. Den legger fra seg tung uforbrent dieselrøyk ved oppstart men ryker lite ved belastning. Det er ikke kjempegøy å fyre opp en solskinsdag med havna full av toppløse båter og solhungrige eiere, for å si det sånn. Snakket med en maskinist med god peiling på VP som sa at den røyken må jeg leve med. Noen som har gjort noen grep for å få bukt med problemet og hva?

 

Så da står det mellom å overhale, hone, bytte stempelringer og lager, få dysene justert og pakke motoren på nytt, eller å hive i noe annet. Noen kommentarer og innspill, eventuelt egne erfaringer? 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror en saltvannskjølt MD11C nærmer seg slutten pga. rust i kjølevannskanalene. Det er rundt 15 år siden jeg hjalp en kamerat med en slik og der var det svært lite metall igjen mellom kanal og sylinder rundt anleggsflaten mot topplokk. Har motoren vært ordentlig vinterkonservert med frostvæske osv. kan det likevel være liv laga noen år til.

Link to post
Share on other sites

Har vært gjennom en MD6D og en 11C. for det første deler jeg oppfatningen til andre i denne tråden. Få sjekket opp dyser og muligens dieselpumpa og blir den da bra så bare kjør.  Det jeg ikke ville gjort er å kjøpe en tilsvarende gammel. Da er det bedre å kjøpe en ny motor.

Hvor mye den har rustet i kanalene kan variere, men det er vanskelig å sjekke selv om du tar den opp for det er mye kriker og kroker så det er bedre å forholde seg til en motor du kjenner.  Min MD6D overhalte jeg på merkeverksted for alt for mye penger og den ble aldri bra.  11C'en byttet jeg i ny motor når den takket for seg. Angret aldri på det. 

Link to post
Share on other sites

Min Volvo tmd var veldig glad i å røyke når den ble startet opp. Etter dyseoverhaling ble det veldig bra. Jeg ville overhalt dysene og brukt motoren som den er. Skal du skifte motor så må du sette inn en som er ferskvannskjølt (med varmeveksler), det åpner nye muligheter som varmtvann og defroster. Dessuten så går motoren renere når driftstemperaturen blir normal. Din motor går vel kanskje på rundt 60 gr. C, det er ugunstig driftstemperatur.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Kan nevne at jeg den gangen bygde om min 11C til ferskvannskjøling. Det var et originalt sett fra Volvo med skikkelige rør og varmeveksler. Hvis du gjør noe slikt må du ta det veldig gradvis for den økte temperaturen kommer til å føre til at mye dritt løsner, men får du motoren bra og vil har den så kan det være verdt investeringen hvis dette fremdeles selges.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...