Jump to content

Koplingspunkt for varmesløyfe på VP D1-13


Artekno

Recommended Posts

Skal kople til vv-bereder med varmesløyfe fra motor. Blir ikke helt klok på hvor varmt kjølevann bør hentes ut på motoren. Begynner i området ved varmeveksler. På bildet ses saltvann inn som midtre slange. Høyre slange kommer fra vannpumpe, men jeg vet ikke om dette er før eller etter varmeveksleren. Den tynne går opp i ekspansjonstank.

er kjølevæska som varmest ut fra pumpa? Eller er det væskestrøm andre veien med avkjølt væske fra varmeveksler til pumpa her?

Motor er VP D1-13.

bilde

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post

Pluggene som du tar ut har koniske gjenger, men la deg ikke  lure. Gjengene på motoren er vanlige gjenger. Du får delene du trenger på vanlige båtutstyrsforetninger eller Biltema. En gang for lenge siden kjøpte jeg et sett fra Volvo for denne jobben og det jeg fikk i posten var to slangestusser for montasje på motor og to kuleventiler med slangestusser til 5 x vanlig pris. Husker ikke i farten dimensjonen på gjengene.

Link to post

De tilkoplingspunktene angitt på tegning ser ut til å være helt etter boka. Gjengene er 3/8". Så da blir det et besøk til Biltema for billige slangenipler og bilvarmeslanger.

 

Alle "problemer" løst og kjerringa får vaska håret i varmtvann i år! :-)

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post

Et lite mysterium gjenstår... Hvilken vei vil kjølevæsken sirkulere her? Neppe det helt store issue, men på VV-tanken er det faktisk merket INN og UT på varmemediet. Skjønner ikke helt at det skal ha noe å si, men...

Du må kjenne på slangene mellom motor og VVT, når VVT er kald og motoren begynner å bli varm. Varmest slange er da  ut av motoren og inn på VVT.

Og ja dette har noe å si for virkningsgrad/effekt på varmevekslere og derfor hvor mye effekt du får igjennom tanken din.

 

For "alle" varmevekslere gjelder  det : Varmt mot varmt, kaldt mot kaldt. Veskene i kjøleren skal møte hverandre i løpet gjennom kjøleren

 

Dette forklares slik at det varme kjølevannet fra motoren din møter det varme vannet ut fra tanken. Returen til motor, som da er noe avkjølt. møter kaldt vann inn til VVT. 

Dette har kansje ikke allverden å bety for en VVTi en lystbåt, men har faktisk mye å si på en kjøler/varmeveksler i ett større system. Prinsippet blir det samme.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...