Artekno Startet 10.Juli.2016 Del på Facebook Startet 10.Juli.2016 Skal kople til vv-bereder med varmesløyfe fra motor. Blir ikke helt klok på hvor varmt kjølevann bør hentes ut på motoren. Begynner i området ved varmeveksler. På bildet ses saltvann inn som midtre slange. Høyre slange kommer fra vannpumpe, men jeg vet ikke om dette er før eller etter varmeveksleren. Den tynne går opp i ekspansjonstank. er kjølevæska som varmest ut fra pumpa? Eller er det væskestrøm andre veien med avkjølt væske fra varmeveksler til pumpa her? Motor er VP D1-13. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Artekno Svart 10.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2016 Her er vannpumpe med slange til varmeveksler. Mulig uttak, og så tilbakeføring til varmeveksler?? Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Artekno Svart 10.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2016 Har du en liten forklaring på denne tro? Er det noen plugga høl hvor jeg kan sette slangestusser? Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Artekno Svart 10.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2016 https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7746500-26-8341.aspx Fant siden, omsider. Ser ut som det er mulig å installere et parallelt kretsløp til varmtvannstanken. Da gjelder det å finne rett gjenger, for 70 Euro for et lite bend er jo KO-KO-pris... Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
hegra Svart 10.Juli.2016 Del på Facebook Svart 10.Juli.2016 Skru ut de pluggene som skal ut og ta de med til en rørlegger og sett inn kuleventiler i stedet. Greit med mulighet til å stenge kretsløpet om det oppstår lekkasje på sløyfa. Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 10.Juli.2016 Del på Facebook Svart 10.Juli.2016 Pluggene som du tar ut har koniske gjenger, men la deg ikke lure. Gjengene på motoren er vanlige gjenger. Du får delene du trenger på vanlige båtutstyrsforetninger eller Biltema. En gang for lenge siden kjøpte jeg et sett fra Volvo for denne jobben og det jeg fikk i posten var to slangestusser for montasje på motor og to kuleventiler med slangestusser til 5 x vanlig pris. Husker ikke i farten dimensjonen på gjengene. Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 11.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2016 Regner med VP bruker mm-gjenger. Skal ta ut pluggene og lete opp tilsvarende. Kuleventiler - god ide! Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Xlnt Svart 11.Juli.2016 Del på Facebook Svart 11.Juli.2016 Side 22 her: http://www.eddievan.com/documents/engine/volvopenta/d2-55installationmanual.pdf Gjelder visstnok for D1-13 også -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Artekno Svart 11.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2016 De tilkoplingspunktene angitt på tegning ser ut til å være helt etter boka. Gjengene er 3/8". Så da blir det et besøk til Biltema for billige slangenipler og bilvarmeslanger. Alle "problemer" løst og kjerringa får vaska håret i varmtvann i år! :-) Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Artekno Svart 11.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2016 (redigert) Et lite mysterium gjenstår... Hvilken vei vil kjølevæsken sirkulere her? Neppe det helt store issue, men på VV-tanken er det faktisk merket INN og UT på varmemediet. Skjønner ikke helt at det skal ha noe å si, men... Redigert 11.Juli.2016 av H-35 (see edit history) Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Xlnt Svart 12.Juli.2016 Del på Facebook Svart 12.Juli.2016 Tror det spiller veldig liten rolle hvilken vei som er inn og ut, men tror det er sug på vannpumpen og trykk ut på manifolden. Står i alle fall så i manualen jeg linket til (se pilretningene). -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
trixie2 Svart 12.Juli.2016 Del på Facebook Svart 12.Juli.2016 Et lite mysterium gjenstår... Hvilken vei vil kjølevæsken sirkulere her? Neppe det helt store issue, men på VV-tanken er det faktisk merket INN og UT på varmemediet. Skjønner ikke helt at det skal ha noe å si, men... Du må kjenne på slangene mellom motor og VVT, når VVT er kald og motoren begynner å bli varm. Varmest slange er da ut av motoren og inn på VVT. Og ja dette har noe å si for virkningsgrad/effekt på varmevekslere og derfor hvor mye effekt du får igjennom tanken din. For "alle" varmevekslere gjelder det : Varmt mot varmt, kaldt mot kaldt. Veskene i kjøleren skal møte hverandre i løpet gjennom kjøleren Dette forklares slik at det varme kjølevannet fra motoren din møter det varme vannet ut fra tanken. Returen til motor, som da er noe avkjølt. møter kaldt vann inn til VVT. Dette har kansje ikke allverden å bety for en VVTi en lystbåt, men har faktisk mye å si på en kjøler/varmeveksler i ett større system. Prinsippet blir det samme. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.