Jump to content

Legge til i bås med vind bakfra


jotto

Recommended Posts

Jeg har en 18-fots skjærgårdsjeep med påhengsmotor og båtplass i bås. Båsen er relativt trang, og det er ganske smalt mellom båsen og land. Jeg er relativt fersk i båtlivet, men det går etterhvert ganske greit å legge til i båsen når det er vindstille. Da gjør jeg det pent og forsiktig slik:

 

bilde

  1. Kjøre inn litt forbi båsen
  2. Legge rattet helt over til høyre og bakke
  3. Rette opp rattet og kjøre forover inn i båsen

Når jeg derimot har vinden i ryggen, så er det verre. Når jeg bakker og prøver å svinge, blir baugen dyttet tilbake slik at jeg ikke klarer å svinge tilstrekkelig. Resultatet er at jeg driver i vindretningen mens båten står på skrå.

 

Det går litt bedre slik slik siden jeg har mere autoritet på styringa fremover:

 

bilde

 

Men jeg må bruke relativt mye motorkraft for å klare å svinge, og det er vanskelig å treffe rett på båsen. Jeg må også gå ubehagelig nært land for svinge tilstrekkelig. Jeg rekker ikke å stoppe og korrigere særlig underveis siden baugen blir dyttet mot høyre av vinden. Jeg må gå inn mot båsen med større fart enn jeg liker.

 

Noen tips og gode råd?

 

Link to post
Share on other sites

Gå motsatt vei, så vipper du inn baugen til styrbord og dermed er du inne.

Skal du bakke inn, snur du baugen ut FØR du kommer til plassen og bakker inn.

Begge disse metodene gjør at vinden hjelper baugen i riktig retning.

Har du strøm med/mot deg blir det straks mer prøving og feiling.

Redigert av lgboat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

V-bunns båter i denne størrelsen pleier å drive godt i litt vind, og det er ikke like enkelt å ha full kontroll når det er trangt og blåser. Selv pleier jeg å bruke båtshaken til å dra meg inn den siste meteren hvis jeg er alene i båten. Da ville jeg laget ett eller annet på enden av utriggeren som jeg kunne gripe tak i med haken.

Link to post
Share on other sites

Gå motsatt vei, så vipper du inn baugen til styrbord og dermed er du inne.

Skal du bakke inn, snur du baugen ut FØR du kommer til plassen og bakker inn.

Begge disse metodene gjør at vinden hjelper baugen i riktig retning.

Har du strøm med/mot deg blir det straks mer prøving og feiling.

 

Mener du å komme inn fra nord på tegningen? Jeg er usikker på om jeg får snudd båten 180 grader mellom brygga og land.

Link to post
Share on other sites

V-bunns båter i denne størrelsen pleier å drive godt i litt vind, og det er ikke like enkelt å ha full kontroll når det er trangt og blåser. Selv pleier jeg å bruke båtshaken til å dra meg inn den siste meteren hvis jeg er alene i båten. Da ville jeg laget ett eller annet på enden av utriggeren som jeg kunne gripe tak i med haken.

 

Ja, det var lurt. Hvis jeg først får tak i den, så gjør det jo ikke noe om båten ikke kommer rett på. Vinden vil jo rette opp hekken når baugen "sitter fast" ved hjelp av båtshaka.

 

...så gjelder det bare å komme seg raskt nok fra roret til baugen av båten når jeg er alene... ;)

Link to post
Share on other sites

Det som du også kan gjøre er å fendre tett-i-tett i båsen, spesielt den ytterste halvdele. Slik at dersom du plundrer litt og kommer endel på skjeiva så tar fendrene imot uten at du risikerer å ripe opp skrogsiden. Jeg gjorde det i båsen på min 22' båt da jeg hadde den og det hjalp endel.

Link to post
Share on other sites

Det som du også kan gjøre er å fendre tett-i-tett i båsen, spesielt den ytterste halvdele. Slik at dersom du plundrer litt og kommer endel på skjeiva så tar fendrene imot uten at du risikerer å ripe opp skrogsiden. Jeg gjorde det i båsen på min 22' båt da jeg hadde den og det hjalp endel.

 

Ja, jeg polstret utriggerne godt før jeg satte ut båten i vår... havnebasen himla med øynene ;-) Hovedproblemet er egentlig nabobåtene, der påhengerne stikker ganske langt ut bak slik at man må komme relativt rett inn mot båsen og dra seg raskt inn før vinden rekker å blåse skroget mot båten på høyre styrbord side.

 

Det går ganske greit nå å komme litt skrått inn og hekte båtshaka fast i utriggeren til venstre og så dra seg inn, selv med ganske mye vind i ryggen. 

 

Øvelse gjør mester! Trøsten er at jeg ser at andre sliter litt på samme sted.

Link to post
Share on other sites

Skal love deg at dette er et generellt problem som de aller fleste har slitt med. God polstring av båsen er veldig bra (ikke ta deg nær av at noen ler av det....) Har du mye strøm og vind å stri med, treffer du neppe rett på båsen. Greiest å gå med baugen opp mot vinden og sikte høyere (beregne avdrift). Har selv båt med stort vindfang, hekkaggregat og ingen sidepropell. Har også trang bås, og skal love deg at jeg kjenner utfordringen. Husk godt med fendere rundt båten i havnen.

Link to post
Share on other sites

Bryggefendere!!!!! da slipper du skade på flotte nye båten, tilegging er som heli, trening, trening, trening, erfaring, trening trening ;) 

 

Gjetter det var i går du sleit med tilegging? var litt kuk da, både når jeg var på tjuvholmen, og når jeg skulle inn i båsen hjemme

Link to post
Share on other sites

om du i alternativ 2, mens du er i svingen og har styrefart, slår roret kontra og tar akterover et øyeblikk, så vil det hjelpe til å dra hekken mot styrbord. Så forover og fullt babord igjen

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Bryggefendere!!!!! da slipper du skade på flotte nye båten, tilegging er som heli, trening, trening, trening, erfaring, trening trening ;) 

 

Gjetter det var i går du sleit med tilegging? var litt kuk da, både når jeg var på tjuvholmen, og når jeg skulle inn i båsen hjemme

 

Jobber med saken (trening altså)!

 

Det gikk ganske greit å legge til i går med prosedyre nr 2 + båtshake selv om det var litt vind. Matrosen på 12 begynner å bli ganske dreven på å håndtere båtshaka. Men jeg hadde nok slitt ganske bra med å prøve på prosedyre nr 1.

Link to post
Share on other sites

Bra at du tør å spørre! Jeg ville tatt dette med knusende ro - god polstring av plass og fendring av båt, samt bli kjent med hvordan båten oppfører seg så løser dette seg fint. Absolutt alle har slitt med dette en gang - selv om ikke alle vil innrømme det.

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...