Jump to content

Volvo trimtabs (QL-tabs) - Sitter fast

BingoBonzo

Recommended Posts

Styrbord tab sitter fast i nedre stilling mens babord går ikke ut. På kontrollpanelet ser det ut som om babord tab fungerer,
​mens det blinker i indikator 6/7 på styrbord tab. Har vært nede og sjekket, ser ikke noe galt og det er ikke mulig å hjelpe den som
​sitter ute inn i plassen sin.

Har tatt en visuell sjekk av koblingene i motorrom, de ser ut til å være greie.

Noen tips? Litt pinlig å ligge kraftig på skjeve i plan nedover svenskekysten :-)

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Sjekket over alt etter lekkasjer ? Er det olje i oljetanken ? Er det liv i pumpa og magnetventiler når du trykker på knappene ?

Mine trimplan sluttet også å fungere for et par uker siden. En slange som hadde sprukket. Fikk kappet og skjøtet den med et skjøtestykke med 

slangestuss i begge ender.

Hei. Har en helt ny Bavaria Sport 300. Jeg kjenner igjen det problemet du beskriver, Da jeg fikk det på 2turen med båten. Jeg la den opp i plan i svingte kraftig fra styrbord til babord noen ganger etter hverandre. Etter dette ble problemet borte. Jeg tror for mitt tilfelle at det satt noe dritt på den ene flapsen som jeg fikk ristet av. har ikke hat problemer etterpå. å båten har nå 50 gangtimer etter at dette skjedde.

Det viktigste for deg er å finne ut hva som er problemet. Er det noe feil med begge flapsene, eller er det "hjernen" som ikke er i orden.

Selv hadde hjeg problemer i våres med at den høyre flapsen ikke ville bevege seg, men den venstre fungerte fint.

Jeg byttet da om kontaktene til høyre og venstre flaps, og da var den venstre som ikke ville bevege seg, og den høyre som fungerte som den skulle.

jeg byttet da "hjernen"  og alt ble i orden.

Har byttet om og problemet er det samme, nå med feilkoder på bb side. Har vært nede og sjekket fysisk, finner ingenting som kan forårsake feilen. Status nå er at tab'en låst i ytterste posisjon. Den virker skranglete og jeg kan bevege på den noe. Tror derfor at den er defekt.

Joda 370 Sport - Solgt

Da ble det satt på ny SB tab og foreløpig ser det greit ut (krysset kun over til gjestehavnen etter rep).

Hyggelig og proft på Ringen som alltid, deilig å vite ting er på stell. Glad jeg ikke gjorde jobben selv,

hadde tatt laaang tid (for en med maange tommeltotter), samt at jeg nå skal ta kontakt med Volvo Penta for reklamasjon.

Da er det Götastan og litt storby/Liseberg ferie de neste dagene, passer perfekt med meldt vær.

Joda 370 Sport - Solgt

• 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...