Jump to content

Hvordan montere Nautolex dørkbelegg?


Janoho

Recommended Posts

Pokker, nå er humøret dårlig :headbang:

 

Har kastet bort 1.5 kvm med dyrt golvbelegg, klarer ikke å få det skikkelig til.

 

Limte med kontaktlim (biltema), det som skjer er at det bobler opp og belegget ser ut til å reagere med limet, det blir veldig mykt og strekker seg (bobler), resultatet er heller dårlig, spesielt der hvor jeg har dratt det rundt kantene.

 

Må jeg bruke kontaktlim fra Maritim ??, hvorfor er det evt. bedre.

 

Har også prøvd casco golvlim, men det var ikke brukandes pga at det tørket så sent.

 

Tips mottas gjerne :yesnod:

Noen steder skal det strekkes rundt platene så det må fungere med denne metoden..

 

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Skal du bruke vanlig gulvlim så smører du først lim på flaten, legg på belegget slik at limet smitter over.

Ta av belegget igjen og la tørke litt. Så kan du legge belegget, husk og stryk ut luft.

Og lime rundt en så liten kant blir nok vanskelig desverre, her ville jeg brukt kantlister av messing ol.

Link to post
Share on other sites

La helt nytt Natolex-belegg i "FLUKT". Brukte kontaktlim til Biltema og hadde ikke noen problemer med det.

Det må være noe som er på platene dine fra før som "smitter" / ikke går isammen med kontaktlim. Tror ikke at Maritim sin kontaktlim er noe særlig anderledes enn Biltema sin.....

 

Bilde

 

Brukte selv vannfast gulvlim (til vinylbelegg) på selve flaten og kontaktlim i kantene og bretten under. Sitter som støpt.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei Janoho

 

Virker som om du ikke lufter av kontaktlimet lenge nok. Dette skal være fingertørrt før du limer dette sammen. Dersom det ikke er det eller du legger limet på for tykt, vil belegget pløse opp etter en liten stund. Dette er gassbobler som kommer av avdampningen av løsningsmiddel fra limet. Nautolex tåler kontaktlim, så årsaken ligger nok ikke her.

 

Eller er Bastard sin måte å gjøre det på å foretrekke. Bruk gulvlim, legg belegget, og trekk av. La tørke for så å presse belegg ned i limfilmen. På kantene benytter du kontaktlim, og for å være sikker på at det ikke løsner, bruker du stiftepistol på baksiden. Husk å skjære Nautolexen så mye for stor at du kan lime rundt kanten.

 

Husk også på at når det gjelder liming med kontaktlim er det kraften du presser sammen med og ikke tiden som gjør at det sitter. Bruk gjerne en gummihammer el. og slå over limflaten for å sørge for at kanten limer skikkelig.

 

Lykke til

Redigert av Ludde (see edit history)

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Brukte selv vannfast gulvlim (til vinylbelegg) på selve flaten og kontaktlim i kantene og bretten under. Sitter som støpt.

Brukte samme metode, ingen problemer slik du beskriver. Bruke Casco lim så vidt jeg husker.

Et tips for å få til skarpe hjørner er å bruke varmluft"pistol" på belegget før du bøyer rundt kanten. Lønner seg å stifte fast belegget på baksiden mens du har strekk i det.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

ja, Ludde er nok inne på problemet, jeg har sikkert ikke latt limet tørke lenge nok før jeg stiftet fast.

La det i en annen båt i fjor og det ser bra ut...

Jeg hadde tydligvis litt for dårlig tid idag :wink:

Båten skal ut på Lørdag, så det er mye å gjøre...

 

JOH

Link to post
Share on other sites

En av "hemmeligheten" med Nautolex-hjørner er god planlegging - tenke gjennom hva som skal hvor og selvfølgelig nøyaktighet!

 

Her et lite lynkurs:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

 

Vær "raus" med ombretten. Den skal vare lenge! Spesiellt på plater som skal løftes / lukkes ofte, som f.eks. luker til kjølsvinet / batterirommet, etc. Har du "dårlig tilpassede hjørner der, slites disse ganske fort av!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

et spm. vedr Nautolex.

Jeg har ikke løse dørker,og vil derfor forsøke å legge dette rett på innerdørken.

Avslutningen mot benkene ( salongen ) vil bli en utfordring. Åssen løser jeg dette. Kvartstaff lister ? Skjære med avstandsstykke ?

 

Bør jeg male med malepapp på forhånd, så den Nautolex en jeg skal legge passer direkte. Eller går det å rulle den ut og tillpasse den " on site" ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Avslutningen mot benkene ( salongen ) vil bli en utfordring. Åssen løser jeg dette.

 

Har ikke gjort dette før, men kan det være en idè å avslutte Nautolex'en helt inntil benken, for deretter å maskere og avslutte med en smal Sikaflex fuge i samme farge som belegget? Ellers er jo lister alternativet, for belegget vil garantet løsne langs kantene uten en skikkelig avslutning.

 

Vil tro at belegget kan finskjæres på plassen, det er jo relativt tynt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Gammal tråd, men blåser litt liv i den igjen :)

 

Vi har en gammel Carat som jeg har lyst å bytte dørkbelegg i. Kjedelig og grått det som er der.

Snusa litt rundt å fant dette.

 

Noen som vet hvor tykk Nautolex er?

Den jeg fant er ca 2,8 mm tykk.

 

Noe som blir problem er at det ikke er glippe nok mellom platene hvis jeg skal brette Texline ned og under. Noen som har noe formening om hvordan det vil bli å lime kun på toppen og ta lim eller lignende for å beskytte kantene rundt?

Eller så må jeg ta alle platene å pusse rundt kantene så det blir plass til belegget i mellom. Er vel 6 eller 8 plater, husker ikke helt i farta.

 

Inne har jeg tenkt å dekke hele dørken. Bare en liten luke vi er oppi en sjelden gang, så da får jeg bare feste med litt teip og borrelås trur jeg :).

 

Håper noen har tips eller råd.

 

På forhånd takk

Hilsen Frank

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Fordelen med Nautolex er jo at den er tynn (under 1mm) og derfor kan brettes ned under platene og stiftes fast der. Det gir pene overganger mellom dørkeplater og man slipper å bruke kantlister. Med vanlig gulvbelegg så må man bruke aluminiumslister på alle kanter, og belegget får et oppstykket preg.

 

Jeg har ikke reagert på at nautolexen er hard å gå på, i en båt flekser uansett platene litt. Men det er grenser for hvor langt man går i en liten båt da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Du kan liste platene med gulvlister fra biltema.

Mener å huske at skruene på disse korroderte og ble svarte, jeg byttet ut skruene med andre.

Selve listen var det ikke noe korrosjonsproblemer med.

Andre alternativer er jo teakfiner som er mye penere enn nautolex eller gulvbelegg fra byggshop'en med skipsgulv mønster. veldig enkelt å holde rent og vaske.

Har dette i båten min nå og det er lagt som en hel matte og festet med borrelås i kantene.

Da slipper du å skjære ut til platene, du løfter bare hele belegget opp for å komme til platene.

Enkelt og greit..

 

Jon

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...