Jump to content

Engbo dreggvinsj, tauet slurer

JENSSEN_J

Recommended Posts

Ta med deg tauet hjem. Vask det i vaskemaskinen med vanlig vaskepulver og tøymykner. Etterpå sammenligner du den enden som ankeret sitter med den enden som sitter fast i båten. Merker du lite forskjell er det ikke slitt. Er det slitt vil du se og kjenne det.

Det var med t-skje vel :wink:

Redigert av Komodo (see edit history)

På noen installasjoner er kontaktflaten mellom tau og kabular for kort. Om tauet ligger mot kabularet en større del av omkretsen vil friksjonen øke. Det optimale er antakelig rundt 120-150 grader. Mer enn dette så risikerer man at tauet på vei inn kommer borti tauet på vei ut. Man kan for eksempel prøve å klemme tauet ned foran kabularet med en rulle.

På min forrige båt var problemet at blytauet i taukassa tårnet seg, altså at det var for kort avstand og for liten plass til at tauet kunne fordele seg flatt i kassa. Det som skjer da er at det stive tauet blir slakt og glipper i vinsjen. Forsøk da enten å kjøre ut litt tau og så inn igen slik at det får omfordelt seg bedre, eller bruk en stake til å omfordele tauet i kassa. Dersom dette er problemet ditt bør du se om du kan få laget til en større kasse og/eller lenger avstand til vinsjen.

På min forrige båt var problemet at blytauet i taukassa tårnet seg, altså at det var for kort avstand og for liten plass til at tauet kunne fordele seg flatt i kassa. Det som skjer da er at det stive tauet blir slakt og glipper i vinsjen. Forsøk da enten å kjøre ut litt tau og så inn igen slik at det får omfordelt seg bedre, eller bruk en stake til å omfordele tauet i kassa. Dersom dette er problemet ditt bør du se om du kan få laget til en større kasse og/eller lenger avstand til vinsjen.

Dette er en stor del av mitt problem, dessverre er det ikke mulig å gjøre noe med dette uten å flytte hele ankervinsjen og bygge opplegget totalt om.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Sliter her og, drit lei å lete etter longside plass hver gang...

Tauet er nytt, kabularet ikke slitt og klembøylen strammet.

Spinner inn og låser seg ut, kjempe underholding for de på land da!

Et mulig problem som ikke er nevnt her er at tauet kan være for langt og plassen i boksen for lite.

Vurderer å kutte ned 50meter til 35 eller noe sånt.

09 Sealine F37 - VP D4 260

• 2 uker senere...

har nå funnet ut at jeg har en engbo. har sett litt på det, virker som den slurer på motor? kan dette stemme? når jeg demonterer dem to "skovlene" der tauet går, kommer jeg til en firkantet aksel.  den kan jeg holde iigjen når jeg kjører tauet opp. hva kan være feil?=S

takker

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...