Jump to content

Tips til "stoppesteder" i Oslofjorden for nybegynnere?

Båtkjøper

Recommended Posts

Hei,

Min mann og jeg har en daycruiser, og ligger i Oslo. I sommer kan vi tenke oss å kjøre litt lenger enn de vanlige turene i området etter jobb, feks nedover Hurumlandet, Drøbak, Tønsberg osv. 

Er det noen som har noen forslag til steder som er fine å kjøre?

Og kanskje et sted som har en kafe el.l man enkelt kan legge til selv (som ikke er proppfullt til enhver tid).

Vi er ganske ferske i båtverden, så vil gjerne holde oss til enkle ruter, og steder som er enkle å legge til ved.

Er det noen som har tips til oss?

GOD SOMMER  :smiley:

Oscarsborg, Son?

Drøbak gjestehavn, eller Båthavna i Drøbak. Alle plasser, som er ledige er gjesteplasser.

Oscarsborg gjestehavn. Horten Gjestehavn eller Horten indre havn.

Tønnsberg havn.

Legg dere til ved sykehusbrygga i Horten (rett før kanalen når dere kommer nordfra), ta kaffe og vaffel på den frivillig drevne kafeen i det gule huset like ved, og besøk Preuss fitomuseum eller/og Marinemuseet like ved.

Tusen takk for forslagene deres! Skal sjekke ut flere av de (vi satser på god båtsommer), inkl sykehusbrygga i Horten - det hørtes perfekt ut med vaffel og foto/marinemuseum  :smiley:

Redigert av Båtkjøper (see edit history)

Havnekroa på Oscarsborg midt i havnen er ypperlig for en matbit.

Er du på Oscarsborg, kjøper du middag på hotellet. God mat og priser som står i forhold til hva du får på tallerkenen. For ikke å snakke om den fantastiske utsikten! Skulle du allikevel velge kroa, styr unna pizzaen. Den er altfor dyr og du må lete etter fyllet. De skal vistnok ha god fiskesuppe der.

Forbi Moss og Larkollen til Engelsviken, for lunch i form av Fiskesuppe eller Kreolsk suppe(vår favoritt) hos Brødrene Skogen (som også driver fiskebutikken). Må innom der minst en gang i ferien. Kjøper gjerne med et spann fra butikken også hvis vi bare seiler forbi. Da er du heller ikke langt fra Hankøsundet med is og drivstoff på Jokern. Liker å støtte opp rundt mann-kone-butikken der, og fyller aldri på Marinaen. Ikke at det er noe galt med den, men jeg liker meg bedre inne i kroken. Litt lavere puls på de fleste som finner veien inn dit...

Nå er strekningen Oslo-Hankø-Oslo kanskje litt drøyt for en dagstur, men dere kan jo hyre dere inn på Fjordhotellet en natt.

Husk det er Østfoldkysten som har kveldssola... :cool:  

Redigert av Honduras (see edit history)

Fra innerst i fjorden og utover:

Aker Brygge - greit med plass i fellesferien. Det er noe annet å komme til Oslo i båt.

Revierkroa på Hovedøen - her serverer de deilige blåskjell... og mye pils til stamgjestene som er på syvende året med sammenhengende båtpuss.

Steilene (kiosk, fin badestrand)

Pinsehølet/Lykken (naturhavn - ligg til fjell eller long side en annen båt - veldig greit å komme til)

Hjelp/Help (men foretrekker lykken)

Sandspollen (Naturhavn - ligg på svai, til bryggen om du får plass, eller til fjell)

Oscars Borg (Servering. Få med deg museet)

Drøbak (Sørlandsfølelsen får du her)

Son (Sørlandsfølelsen får du her også)

Moss... ville jeg droppet, men det er langt mellom son og neste gode sted synes jeg

Horten (få med deg museet, men vi er nå på vestsiden av fjorden)

Engelsviken (berømt for sin fiskesuppe... både oppskrytt suppe og havn synes nå jeg, men da kan man i alle fall si at man har spist den fordømte suppa alle snakker om)

Bolærne (vestsiden av fjorden, bra serviceanlegg og en liten kiosk. Fint turområde)

Hankø (servering, hotell, m.m.... sted for seilere)

Fredagshølet (en perle av en naturhavn)

Tisler (en flott naturhavn i havgapet... fint om du har skikkelig godvær)

Og så over til sverige (marser du i 5-6 knop kommer du til Strømstad/Koster på 15-16 timer, men i 25 knop går det jo unna på 3-4 timer): 

Strømstad

Koster, fortrinnsvis Nord ved Vettnet. Et øyparadis for en hel ferie.

Og når du først har kommet hit er det jo bare å fortsette nedover, for det er nå det virkelig begynner å bli bra. Men med en daycruiser så hadde jeg nok ikke reist så langt

Før du reiser:

Sjekk havna.com og les deg opp på gjestehavna eller naturhavna du ønsker å besøke. Her står alt du trenger om innseiling, fortøyning, m.m.

Ha med båtsportkart eller kartplotter. Har du ikke GPS kan jeg anbefale navionicsappen, den er bedre enn mange dedikerte kartplottere (men du trenger 12 v lader eller annen måte å lade opp mobilen/nettbrettet om du skal reise langt og lenge)

Ta med telt, sovepose, engangsgrill, varme klær, regntøy og mat og drikke i fall du skulle ønske å bli en natt - for hvem vet hva sommernatten har å by på?

Fendere, båtshake, rikelig med fortøyningstau (også til spring), fjellkiler og et godt anker (blytau eller kjetting, evt daumann på blytauet).... det er like så greit å få unnagjort oppankring i naturhavn med en gang. Det er ikke vanskelig og vil gi deg tilgang til en komplett båtsommer.

Jeg mener alle tre Bolæren øyene uten for Tønsberg også bør være med på en utforsk Oslofjorden liste.
Her finner man nydlige omgivelser,gjestehavner,masse historie,kiosk,servering,toaletter osv

https://www.notteroy.kommune.no/bolarne/

Litt dårlig med opplysninger om vestre Bolæren i forrige link.

http://www.oslofjorden.com/gjestehavn_marina/jensesund_gjestehavn_vestre_bolaerne_noetteroey_vestfold.html

Redigert av pipe (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...