Jump to content

Plystring i propellaksling


Røkke

Recommended Posts

Hadde selv en Scand 29 for noen år siden som "sang/plystret " fra akterkabinen.

Dette kom fra propellen og jeg fikk et råd om å bruke vinkelsliperen på propellen

for å rette på problemet. Husker ikke helt i dag hvordan jeg gikk frem men du kan

sikkert kontakte prpelleksperten i Arendal ( hva han nå heter igjen ) for litt veiledning.

Problet ble ivertfall borte uten store kostnader til ny propell osv.

Håper dette kan hjelpe.

 

Hilsen Inge

Link to post
Share on other sites

Takk. Mener jeg har gitt akslingen nok (mer enn nok) fett, så jeg ser ikke bort i fra at det er propellen som "plystrer". Skal sjekke i Arendal. :sailing:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hei,

 

da er det sikkert propellen, håper du finner ut av det.

Men er jeg frekk hvis jeg ber deg endre skriftstørrelse ? den er nemlig så stor at det er slitsomt å lese. :smiley:

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Ikke spesielt frekt.  :wink: Justerer ned til denne.

 

Forøvrig: Har du, eller andre, erfaring med vaselinolje? Det skal sies å gjøre underverker med glassfiberskroget.

<{POST_SNAPBACK}>

ja, vaselinolje kan brukes til mye, også til innredningen i båten som erstatning for møbelpolish.

har brukt det på skroget under vinterlagring, mye lettere å rengjøre båten om våren..

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Samme problem oppstod for meg i fjor. En slags hylelyd, som jeg umiddelbart antok måtte komme fra akselen. Men ved testing på land, var problemet borte. Så det er nok propellen også i mitt tilfelle.

 

Mer informasjon om hvordan dette løses? Å gyve løs på propellen med vinkelsliper høres skummelt ut...

Link to post
Share on other sites

Det kan også være andre årsaker til denne ulyden. Monterte en ny Michigan propell på den forrige båten min og "syngingen" oppsto umiddelbart. Jeg prøvde først å slipe bakkant av hver vinge men uten positivt resultat. Mye annet ble også prøvet og det endte med at Olle Terjesen i Arendal måtte kontrollere stignigen på hver vinge (3 vinget). Det viste seg at disse vingene var feil i forhold til hverandre, og så på en helt ny propell. Differansen var liten men nok til å lage trøbbel. Det enkleste er jo å begynne med slipingen, fordi dette kan gjøres når propellen sitter på båten. Lykke til! :smiley:

Olle Terjesen er en "mirakelmann" på propeller så han er verdt å spørre. :yesnod::wink:

 

XD3P

Link to post
Share on other sites

Det viste seg at disse vingene var feil i forhold til hverandre

Intr., Michigan har jo rykte på seg for å være blandt de beste, men flere har beskrevet problemer med disse propellene.

Jeg fikk vekk syngingen, men synes den vibrerer vesentlig mer enn Radice'en jeg hadde tidligere.

Får la Olle ta en titt til vinteren. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hadde Michigan før,den sang så lekkert ved 5 knop eller 1500 rpm at det var til å bli alldeles tussete av.

Nå bruker jeg en Radice som synger nesten like vakkert ved 1200-1300 rpm i tillegg så blir det en forferdelig `romlelyd` fra 3000-3200 rpm. Romlelyden er den værste,høres ut som et steinknuseri i full drift-antagelig er det resonansstøy. Motor,gearkasse og hylse er det ikke noe i veien med.

Link to post
Share on other sites

Bildet viser en Michigan propell som sang noe veldig som ny.....

Den røde streken markerer kanten som skal slipes.

<{POST_SNAPBACK}>

Er dette en venstre gående propell ?

For på en høyregående RH propell blir det baksiden av der du har skravert som skal slipes/kvesses av som egg.

Skummelt dette, kan fort bli feil råd som gis. :nono: Må holde tunga beint her

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...