Røkke Posted June 9, 2005 Share Posted June 9, 2005 Jeg har en Scand Baltic 29 som på lavt turtall avgir "plystring" fra propellakslingen. Noen som kjenner til dette, og hva det skyldes? Og skal det bare være sånn? Quote Link to post
Janoho Posted June 9, 2005 Share Posted June 9, 2005 Jeg har en Scand Baltic 29 som på lavt turtall avgir "plystring" fra propellakslingen. Noen som kjenner til dette, og hva det skyldes? Og skal det bare være sånn? <{POST_SNAPBACK}> Lurer på om det kan skyldes dårlig smøring ? har du matet pakkboksen med fett/olje i det siste ? JOH Quote Link to post
Keiko Posted June 9, 2005 Share Posted June 9, 2005 Hallo Røkke Det er vel ikke "synging" i fra propellen du hører? Quote Link to post
inja Posted June 9, 2005 Share Posted June 9, 2005 Hadde selv en Scand 29 for noen år siden som "sang/plystret " fra akterkabinen. Dette kom fra propellen og jeg fikk et råd om å bruke vinkelsliperen på propellen for å rette på problemet. Husker ikke helt i dag hvordan jeg gikk frem men du kan sikkert kontakte prpelleksperten i Arendal ( hva han nå heter igjen ) for litt veiledning. Problet ble ivertfall borte uten store kostnader til ny propell osv. Håper dette kan hjelpe. Hilsen Inge Quote Link to post
Røkke Posted June 10, 2005 Author Share Posted June 10, 2005 Takk. Mener jeg har gitt akslingen nok (mer enn nok) fett, så jeg ser ikke bort i fra at det er propellen som "plystrer". Skal sjekke i Arendal. Quote Link to post
Intruder Posted June 10, 2005 Share Posted June 10, 2005 Har akkurat det samme problemet med min Classic, ved visse turtall "synger og plystrer" den. Så jeg vil følge evnt. løsning med spenning!! Intruder Quote Link to post
Janoho Posted June 10, 2005 Share Posted June 10, 2005 Takk. Mener jeg har gitt akslingen nok (mer enn nok) fett, så jeg ser ikke bort i fra at det er propellen som "plystrer". Skal sjekke i Arendal. <{POST_SNAPBACK}> Hei, da er det sikkert propellen, håper du finner ut av det. Men er jeg frekk hvis jeg ber deg endre skriftstørrelse ? den er nemlig så stor at det er slitsomt å lese. JOH Quote Link to post
Røkke Posted June 10, 2005 Author Share Posted June 10, 2005 Ikke spesielt frekt. Justerer ned til denne. Forøvrig: Har du, eller andre, erfaring med vaselinolje? Det skal sies å gjøre underverker med glassfiberskroget. Quote Link to post
Janoho Posted June 10, 2005 Share Posted June 10, 2005 Ikke spesielt frekt. Justerer ned til denne. Forøvrig: Har du, eller andre, erfaring med vaselinolje? Det skal sies å gjøre underverker med glassfiberskroget. <{POST_SNAPBACK}> ja, vaselinolje kan brukes til mye, også til innredningen i båten som erstatning for møbelpolish. har brukt det på skroget under vinterlagring, mye lettere å rengjøre båten om våren.. JOH Quote Link to post
BK Posted June 10, 2005 Share Posted June 10, 2005 Husk, for mye fett i hylsa kan gi tæring på aksel Quote Link to post
Ingar Posted June 10, 2005 Share Posted June 10, 2005 "Propellsang" fjernes lett ved å slipe baksiden den slepende kanten av propellen skarp. Hvilket fabrikat er det snakk om? Quote Link to post
Dassic Posted June 10, 2005 Share Posted June 10, 2005 Samme problem oppstod for meg i fjor. En slags hylelyd, som jeg umiddelbart antok måtte komme fra akselen. Men ved testing på land, var problemet borte. Så det er nok propellen også i mitt tilfelle. Mer informasjon om hvordan dette løses? Å gyve løs på propellen med vinkelsliper høres skummelt ut... Quote Link to post
Ingar Posted June 10, 2005 Share Posted June 10, 2005 Å gyve løs på propellen med vinkelsliper høres skummelt ut... Nei, det går helt fint, det er jo bare kanten som skal slipes. Evnt. kan man bruke rondell med sandpapir for bedre kontroll.Håndfil er også mulig, men bronse er tungt å bearbeide... Quote Link to post
Røkke Posted June 10, 2005 Author Share Posted June 10, 2005 Mnja. Vet ikke om propellen vil slutte å hyle hvis jeg gir den en real runde med vinkelslipern. Quote Link to post
Cirkeline Posted June 10, 2005 Share Posted June 10, 2005 Det kan også være andre årsaker til denne ulyden. Monterte en ny Michigan propell på den forrige båten min og "syngingen" oppsto umiddelbart. Jeg prøvde først å slipe bakkant av hver vinge men uten positivt resultat. Mye annet ble også prøvet og det endte med at Olle Terjesen i Arendal måtte kontrollere stignigen på hver vinge (3 vinget). Det viste seg at disse vingene var feil i forhold til hverandre, og så på en helt ny propell. Differansen var liten men nok til å lage trøbbel. Det enkleste er jo å begynne med slipingen, fordi dette kan gjøres når propellen sitter på båten. Lykke til! Olle Terjesen er en "mirakelmann" på propeller så han er verdt å spørre. XD3P Quote Link to post
Ingar Posted June 10, 2005 Share Posted June 10, 2005 Bildet viser en Michigan propell som sang noe veldig som ny..... Den røde streken markerer kanten som skal slipes. Quote Link to post
Ingar Posted June 10, 2005 Share Posted June 10, 2005 Det viste seg at disse vingene var feil i forhold til hverandre Intr., Michigan har jo rykte på seg for å være blandt de beste, men flere har beskrevet problemer med disse propellene.Jeg fikk vekk syngingen, men synes den vibrerer vesentlig mer enn Radice'en jeg hadde tidligere. Får la Olle ta en titt til vinteren. Quote Link to post
Slagskibet Posted June 10, 2005 Share Posted June 10, 2005 Hadde Michigan før,den sang så lekkert ved 5 knop eller 1500 rpm at det var til å bli alldeles tussete av. Nå bruker jeg en Radice som synger nesten like vakkert ved 1200-1300 rpm i tillegg så blir det en forferdelig `romlelyd` fra 3000-3200 rpm. Romlelyden er den værste,høres ut som et steinknuseri i full drift-antagelig er det resonansstøy. Motor,gearkasse og hylse er det ikke noe i veien med. Quote Link to post
prin435 Posted June 10, 2005 Share Posted June 10, 2005 Vi hadde en Scand 29 Baltic før, der kom det også ulelyder fra akterkabinen på lave turtall! Quote Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
Mix Posted June 10, 2005 Share Posted June 10, 2005 (edited) Bildet viser en Michigan propell som sang noe veldig som ny..... Den røde streken markerer kanten som skal slipes. <{POST_SNAPBACK}> Er dette en venstre gående propell ?For på en høyregående RH propell blir det baksiden av der du har skravert som skal slipes/kvesses av som egg. Skummelt dette, kan fort bli feil råd som gis. :nono: Må holde tunga beint her Edited June 10, 2005 by jolo (see edit history) Quote Link to post
Ingar Posted June 10, 2005 Share Posted June 10, 2005 Er dette en venstre gående propell ? Den er venstregående. Som nevnt, det er baksiden av den slepende kanten som skal slipes. Med baksiden menes den siden man ser når man står aktenfor propellen. Quote Link to post
Steinsvigen Posted June 14, 2011 Share Posted June 14, 2011 Skal propellen være ganske skarp rundt heile eller ein fin avrunding i forkant tengte eg spesielt på og spisset i bakkant ? Quote http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/ Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.