arosnes Startet 11.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 11.Juli.2016 Kjøpte sunwind 25 w solpanel fra seasea.no. Alt annet ville blitt for stort for en 23 foter. Lurer på hvordan å bruke det så det kan gi mest nytte. Det eneste som bruker litt strøm på tur er jo kjøleskapet. Mulige strategier 1. Koble som lader for forbruksbatteriet. 2. Koble rett til kjøleskapet. Tanken med pkt 2 er at på soldager så kan panelet kjøre i gang kjøleskapet uten at hovedbryter står på, man vil jo ikke risikere tomt batteri så den er normalt ac. Men hvis panelet har gitt nok effekt til å at kjøleren er kald når vi skal på tur så er jo det en stor fordel... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 Punkt 2 kan du bare glemme. Kjøleskapet trekker flere ganger mer strøm for å starte en et så lite panel kan gi. Det eneste det kan brukes til er litt vedlikeholdslading mellom turene. Men til det har du kanskje landstrøm? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Worry II Svart 11.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 Jeg ville nok heller brukt pengen på et ekstra forbruksbatteri, arosnes. 25 watt er ikke mye å lade med. Lad heller en større batteribank før du drar ut. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 11.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 Spiller vel ingen rolle hvor du kobler det eller plasserer det. Et så lite panel produserer ikke så mye strøm at du vil merke det uansett. Sitér dette innlegget Link to post
arosnes Svart 11.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 Kjøleskapet er på 40 watt (waeco cr-50) Hvor mye effekt trenger det i snitt for holde laveste termostat nivå 1 da? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 11.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 Jeg hadde et på 120W det klarte akkurat å lade like mye som kjøleboksen i seilbåten min brukte. Men kun mitt på sommeren med bra vær (mye sol). Sitér dette innlegget Link to post
arosnes Svart 11.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 Kjølebokser med peltierelement er veldig effekthungrige. Er det en sånn du mener? Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 11.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 (redigert) Med 50w (ca 2,5 A ved 18 volt) kan du klare å holde batteriet oppladet når du har kjøleskapet igang. Men effekten varierer med sol mengde, så selv med 50w vil du få problem koblet direkte på kjøleskapet, du må iallefall ha en regulator og ett oppladet batteri før du reiser på tur. Som Lars nevner under,så klarer ikke panelet på 20 watt å drive et kjøleskap. Noe særlig mer enn å lade en mobiltelefon klarer det ikke. Redigert 11.Juli.2016 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Lars H. Svart 11.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2016 Trådstarter hadde et alternativ for å kun bruke solcellepanelet til å drive kjøleskapet, og iom. at selv et strømsnilt skap trekker opp mot 10A hver gang det starter, er det en umulig løsning. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
arosnes Svart 12.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 Det med startstrøm kan kompenseres med et batteri, f.eks et 3 Ah motorsykkelbatteri? Hvis et sånt oppsett kunne få skapet til å gå 5 minutt for hver halvtime det lader så et det allerede interessant. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 12.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 Det med startstrøm kan kompenseres med et batteri, f.eks et 3 Ah motorsykkelbatteri? Hvis et sånt oppsett kunne få skapet til å gå 5 minutt for hver halvtime det lader så et det allerede interessant. Det batteriet ville i så fall ikke vare lenge, om det så fort den er blitt litt ladet kjøres ned til 10v igjen...... Sitér dette innlegget Link to post
arosnes Svart 26.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2016 Da er 5 dager på tur med solcellepanel koblet som lader til forbruksbatteriet og champagnekjøler (kjøleskap, altså) forbi. Moss-Bolærne-Tallakshavn-Langøykilen-Kragerø-Jomfruland-Moss Kjøleskapet gikk på maks mens motoren var i gang, 2-3 timer pr dag, for å akkumulere mest mulig kulde i fryseboks og matvarer. Så ble det stilt ned til litt over minimum mens vi lå i havn resten av dagen og natta. Vi lå to netter på rad i gjestehavn uten å ha motoren i gang, og da klarte vi å kjøre ned forbruksbatteriet så mye at kartplotteren begynte å fuske (8-9 volt) på morgenen andre dag (da hadde det såvidt begynt å blinke rødt i kjøleskapet kvelden før) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 26.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2016 Høres ut som en fin tur! Husk at batteriene tar skade av å kjøres altfor tomme. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 26.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2016 Ifølge databladet skal kjøleskapet forbruke 1,4Ah/h ved 25° omliggende temperatur. Skulle solcellepanelet klare å lever 25 watt 10 timer om dagen, vil det i teorien klare å fylle på 21Ah i døgnet . Det vil si at i løpet av 2 døgn har du fyllt på 42 Ah, mens du hadde tappet det med 67Ah. Men som skeptikerne her sier, så klarer du ikke å hente ut 25Watt fra et solcellepanel 10 timer i døgnet. Det kommer av flere grunner: - Sol skinner ikke vinkelrett på solcellepanelet i 10 timer i døgnet her hos oss. - Regulator klarer ikke å benytte alle watt som kommer fra solcellepanelet. MPPT-kontroller/regulator er bedre enn PWM-regulator. Om det fulgte regulator med panelet, så var det sannsynligvis en PWM. Har du ikke regulator på panelet, så risikerer du å tappe batteriet for strøm mens det er mørkt, evt koke det når det er lyst. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
arosnes Svart 26.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2016 (redigert) Ja, jeg monterte også en 300 kroners (10 A PWM) regulator fra seasea.no, den fungerer helt greit. Kjekt å ikke trenge å tenke på landstrøm i havna, alltid fullt batteri selv ved mange småturer uten mye motortid. Redigert 26.Juli.2016 av arosnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.