Fluehue Startet 12.Juli.2016 Del på Facebook Startet 12.Juli.2016 (redigert) Kjøpt meg en Viking 440 aluminiumsbåt med 15 hk Mercury på. Den liker å gå på nesa over 15-16 knop. Har tiltet motor ut i nest ytterste hakk, da går det greit når eg kjøre alene,men da pisker propell luft i medsjø innimellom, og det blir vel bare verre med flere passasjerer? Vil gjerne ha mer baugløft, men har ikke mer tilt å gå på ift at propell tar luft Tips? Redigert 12.Juli.2016 av Fluehue (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fluehue Svart 12.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2016 Vil en annen stigning på propell gi mer baugløft? Stålpropell? Motor står så langt ned den kommer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
000 Svart 12.Juli.2016 Del på Facebook Svart 12.Juli.2016 (redigert) topper på et par å tjue? motoren peker da innover på bildet Redigert 12.Juli.2016 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 12.Juli.2016 Del på Facebook Svart 12.Juli.2016 har du mulighet til å flytte vekt/last lenger bak i båten? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Fluehue Svart 12.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2016 Det er riktig det. Der står den på nest innerste hakket, løftet ut nå.. Jepp, får på streken 23 knop nå. Farta ikke så viktig da,vil bare ha den mer kjørbar Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fluehue Svart 12.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2016 Ivar: nei, foran er det tomt,bak er det 55 kg motor, 88 kg gubbe,20 kg bensin,7-8 kg fiskeskrin, etc. Tenke propell jeg, kanskje 4 bladet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 12.Juli.2016 Del på Facebook Svart 12.Juli.2016 kan nok funke, vil neppe gi noe ekstra baugløft i seg selv men kan jo gi såpass ekstra grep at du kan kjøre med den i nest ytterste hakk i unnasjø. (er jo da du virkelig trenger å få opp baugen..) alternativet er kanskje å få et alu verksted til å kutte ned akterspeilet etpar cm.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Fluehue Svart 13.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2016 Er det stål type billigste (solas Saturn feks) eller alu 4blader som vil gi best grep for å kjøre med høy tilt da? Og hva vil disse evnt ha å si for fart kontra orginalproppellen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
000 Svart 13.Juli.2016 Del på Facebook Svart 13.Juli.2016 (redigert) Ingen av delene. Du har hentet ut alt potensiale i denne båten allerede. Det er en veldig billig lettplanende båt som da er laget for bra fart med liten motor. Og det får du. Ingen annen 14 foting får så god fart så lett med flere personer i. Prisen du da betaler er straks du prøver tøye fartsområdet den er laget for, spesielt med bare en mann i så settes bremsene på av overplaning og båten vil skjære ut. Slakk ned og hold deg en beta under 20 kansje ned mot 15 med tom båt og du vil ha ei sparebøsse av en annen verden mht bensinen Redigert 13.Juli.2016 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.