TICORA Startet 12.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 12.Juli.2016 Har hatt båt i en eller annen form hele livet. Fra liten til stor motorbåt og nå til seilbåt. Fra rask til langsom med noen mellomstasjoner. Ser en utvikling på sjøen jeg ikke liker og den korresponderer med meningene på dette forumet. Når noen påpeker det som er uvettig, lovbrytende eller plager andre er kommentarene her gått fra en diskusjon til latterligjøring av den som påpeker dette. Uten tvil er utviklingen som følger: 1. Mye flere mannfolk i mye større og raskere motorbåter. De kjører for fort og for nærme andre båter og hilser blidt for å vise sin uvitenhet. Senest forrige uke kom en 50fots fairline i full plan 20m fra oss med hele Breiangen til rådighet. 2. Jollekjøring i høy hastighet ved båter som ligger fortøyd eller på svai øker. Gjerne med alt for ung gutt til rors på sin nye jolle med 9,9 og rattkonsoll. 3. Vannscootere i sinnsyk fart inne i fjorder eller i hytteområder. 2 dager siden var det to idioter som moret seg med å kjøre rett foran baugen vår i 50knop mens de lo av oss som var ombord. Dattera mi på 12 ble redd. 4. Fyll i havner og uthavner og musikk på et nivå av en annen verden med småbarnsfamilier like ved. MEN ser at alle som påpeker dette og ber folk på en hyggelig eller humoristisk måte ta mer hensyn eller etterleve de regler som finnes blir sablet ned på dette forumet: "Ikke rart det er krig i verden" "plager ikke meg så da er det greit uansett om det plager andre" "Teite seilbåter" "Teite motorbåtfolk" "pass på deg sjæl, jeg gjør som jeg vil" Kunne dratt på mere her og direkte sitat men det er ikke min hensikt å starte en ny krangletråd, selv om det sikkert blir det. Det er ok å gjøre feil men enda bedre å be om unnskyldning etterpå. Oppfordrer til følgende: 1. Respekter lover og regler så lang det er mulig. Spesielt alle som omhandler andres sikkerhet enn din! 2. Ta hensyn uansett om du har retten på din side. 3. Overhold havneregler. 4. Vis hensyn! 5. Vær høflig 6. Vær hjelpsom Da får vi alle en fin sommer! Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 12.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 Meget betimelig og godt skrevet. Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 12.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 Flott oppsummert TICORA Stiller meg bak det meste av det du skriver og oppfordrer alle båtfarende til å vise normal høflighet og vennlighet overfor hverandre. De aller, aller fleste av opplevelsene jeg har hatt på sjøen er positive og den hjelpsomheten man opplever i de fleste havner, uthavner som gjestehavner, er helt unik og gjør den vakre kysten vår et flott sted å være. God Sommer Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 12.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 6 gode leveregler for båtlivet det God sommer - har mange gode erfaringer og opplevelser for sesongen allerede, og flere skal det bli... Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 12.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 Å hallelujah.....en mann av mitt hjerte, jeg melder meg inn i fan klubben din sporenstreks Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 12.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 100% enig i de 6 reglene, de bygger på å utvise folkeskikk. Dessverre er det ikke alle som mestrer det? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Furu Svart 12.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 og alle fjortiser som trimmer sine 9,9 motorer uten å kunne noe som helst på sjøen Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Faxen Svart 12.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 Ticoras fanclub: medlem nr.2 Kjempeinnlegg. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Comforthe Svart 12.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 Helt enig! Veldig godt skrevet. God sommer! Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Trond123 Svart 12.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 Veldig godt skrevet! Mye kunne nok blitt bedre dersom vi alle hadde gjort et forsøk på å forstå hvordan egne handlinger påvirker andre rundt oss. F.eks, men ikke begrenset til, motorbåt kontra seilbåt osv. Sitér dette innlegget Link to post
På svai Svart 12.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 Melder meg også herved inn i TICORA fanklubb. Hvis alle kunne ha fulgt disse 6 enkle reglene for god sjømannsskap hadde det blitt mye triveligere på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 Vi hadde så mange sjokkerende opplevelser mellom Hönö og Strömstad forrige uke at jeg gidder ikke å skrive om det. Men tre drittunger i 40 knop på en vannscooter, og forbikjøring av en en Princess 'Europa' 62 fot i halvplan gjennom en trang passasje er to av dem. Hulda blir stort sett liggende fortøyd i brygga de neste tre ukene. Sjømannskap er nok noe som i høysesongen har gått av moten. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 12.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 Medlem nr 12 her! Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 13.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2016 Takk for egen fanklubb, over all.forventning:-) Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 13.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2016 Støttes! Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
GeirFrode Svart 13.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2016 Full støtte herfra også! Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 13.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2016 Bifalles! Sitér dette innlegget Link to post
HansO Svart 13.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2016 Innføring av kardemommeloven på sjøen. Tiltredes. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 13.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2016 i kardemomme by er det kun én politimester bastian. på sjøen er det tusenvis... :o) Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 13.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2016 (redigert) Bra skrevet Ticora! Redigert 13.Juli.2016 av Javi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 13.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2016 Absolutt 100% enig i alt sammen! Vis hensyn, så blir båtturen så utrolig mye bedre for alle som en. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Faxen Svart 13.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2016 Det er vel ikke helt vanlig å vise hensyn. Jeg kom nedover Østfold kysten en sommer, der lå en seilbåt ankret opp midtfjords, med to ombord. Den ene i hengekøye, den andre skrubbet dekket. Jeg hadde ca 20 knop på sjøbrøyten min, så jeg slakket av og la med ca 100 meter unna. Karen i hengekøya holdt på å falle ut av forskrekkelse!! Han vinket tilbake, tydlig overrasket. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Dixie 2100 Svart 13.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2016 Støttes 110% Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 13.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2016 Noen opplever at det ikke er vanlig å vise hensyn, men for egen del mener jeg å oppleve at de fleste gjør nettopp det; viser hensyn. Så har man de som ikke gjør det, noen av manglende kunnskap og forståelse og trolig også noen på pur f, men de tror jeg faktisk det er et stykke mellom! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Komodo Svart 13.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2016 Godt skrevet TICORA Melder meg inn i klubben Har også stusset på dette som du påpeker: MEN ser at alle som påpeker dette og ber folk på en hyggelig eller humoristisk måte ta mer hensyn eller etterleve de regler som finnes blir sablet ned på dette forumet: "Ikke rart det er krig i verden" "plager ikke meg så da er det greit uansett om det plager andre" "Teite seilbåter" "Teite motorbåtfolk" "pass på deg sjæl, jeg gjør som jeg vil" Når noen påpeker konkrete situasjoner eller handlinger har det ofte en tendens til å bli avfeid eller latterliggjort på en usaklig måte. Etter min mening en ubehøvlet hersketeknikk som skremmer vedkomne bort fra tråden, og diskusjonen er snudd til sjikanering. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.