Jump to content

Er godt sjømannskap og etterleving av regler umoderne?

TICORA

Recommended Posts

Har hatt båt i en eller annen form hele livet. Fra liten til stor motorbåt og nå til seilbåt. Fra rask til langsom med noen mellomstasjoner.

Ser en utvikling på sjøen jeg ikke liker og den korresponderer med meningene på dette forumet. Når noen påpeker det som er uvettig, lovbrytende eller plager andre er kommentarene her gått fra en diskusjon til latterligjøring av den som påpeker dette.

Uten tvil er utviklingen som følger:

1. Mye flere mannfolk i mye større og raskere motorbåter. De kjører for fort og for nærme andre båter og hilser blidt for å vise sin uvitenhet. Senest forrige uke kom en 50fots fairline i full plan 20m fra oss med hele Breiangen til rådighet.

2. Jollekjøring i høy hastighet ved båter som ligger fortøyd eller på svai øker. Gjerne med alt for ung gutt til rors på sin nye jolle med 9,9 og rattkonsoll.

3. Vannscootere i sinnsyk fart inne i fjorder eller i hytteområder. 2 dager siden var det to idioter som moret seg med å kjøre rett foran baugen vår i 50knop mens de lo av oss som var ombord. Dattera mi på 12 ble redd.

4. Fyll i havner og uthavner og musikk på et nivå av en annen verden med småbarnsfamilier like ved.

MEN ser at alle som påpeker dette og ber folk på en hyggelig eller humoristisk måte ta mer hensyn eller etterleve de regler som finnes blir sablet ned på dette forumet:

"Ikke rart det er krig i verden"

"plager ikke meg så da er det greit uansett om det plager andre"

"Teite seilbåter"

"Teite motorbåtfolk"

"pass på deg sjæl, jeg gjør som jeg vil"

Kunne dratt på mere her og direkte sitat men det er ikke min hensikt å starte en ny krangletråd, selv om det sikkert blir det.

Det er ok å gjøre feil men enda bedre å be om unnskyldning etterpå.

Oppfordrer til følgende:

1. Respekter lover og regler så lang det er mulig. Spesielt alle som omhandler andres sikkerhet enn din!

2. Ta hensyn uansett om du har retten på din side.

3. Overhold havneregler.

4. Vis hensyn!

5. Vær høflig

6. Vær hjelpsom

Da får vi alle en fin sommer!

Flott oppsummert TICORA :thumbsup:

Stiller meg bak det meste av det du skriver og oppfordrer alle båtfarende til å vise normal høflighet og vennlighet overfor hverandre.

De aller, aller fleste av opplevelsene jeg har hatt på sjøen er positive og den hjelpsomheten man opplever i de fleste havner, uthavner som gjestehavner, er helt unik og gjør den vakre kysten vår et flott sted å være. 

God Sommer :smiley:

Vi hadde så mange sjokkerende opplevelser mellom Hönö og Strömstad forrige uke at jeg gidder ikke å skrive om det. Men tre drittunger i 40 knop på en vannscooter, og forbikjøring av en en Princess 'Europa' 62 fot i halvplan gjennom en trang passasje er to av dem. Hulda blir stort sett liggende fortøyd i brygga de neste tre ukene. Sjømannskap er nok noe som i høysesongen har gått av moten.

Det er vel ikke helt vanlig å vise hensyn.

Jeg kom nedover Østfold kysten en sommer, der lå en seilbåt ankret opp midtfjords, med to ombord. Den ene i hengekøye,

den andre skrubbet dekket. Jeg hadde ca 20 knop på sjøbrøyten min, så jeg slakket av og la med ca 100 meter unna.

Karen i hengekøya holdt på å falle ut av forskrekkelse!!

Han vinket tilbake, tydlig overrasket.

Fairline Mirage 29 er solgt.

Noen opplever at det ikke er vanlig å vise hensyn, men for egen del mener jeg å oppleve at de fleste gjør nettopp det; viser hensyn. Så har man de som ikke gjør det, noen av manglende kunnskap og forståelse og trolig også noen på pur f, men de tror jeg faktisk det er et stykke mellom!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Godt skrevet TICORA  :yesnod:  Melder meg inn i klubben :smiley:

Har også stusset  på dette som du påpeker:

MEN ser at alle som påpeker dette og ber folk på en hyggelig eller humoristisk måte ta mer hensyn eller etterleve de regler som finnes blir sablet ned på dette forumet:

"Ikke rart det er krig i verden"

"plager ikke meg så da er det greit uansett om det plager andre"

"Teite seilbåter"

"Teite motorbåtfolk"

"pass på deg sjæl, jeg gjør som jeg vil"

Når noen påpeker konkrete situasjoner eller handlinger har det ofte en tendens til å bli avfeid eller latterliggjort på en usaklig måte. Etter min mening en ubehøvlet hersketeknikk som skremmer vedkomne bort fra tråden, og diskusjonen er snudd til sjikanering.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...