Jump to content

Redningsselskapet og motorstopp ?


Tine IV

Recommended Posts

Sitter og leser siste Båliv (fikk i posten idag) mye fint lesestoff der og for ikke og snakke om inntresant lesestoff. Leser et stykke om sikkerhet og der er det et tips fra en skipper på en av redningsskøytene hvor han sier at sitat MOTORSTOPP er situasjoner som ikke dekkes av medlemskapet i Redningsselskapet ,så det kan fort bli dyrt når man trenger hjelp i slike situasjoner sier han sitat slutt .

Jeg er ikke helt med jeg nå , trudde jeg hadde sikkra meg mot det meste da jeg blei medlem i Redningsselkapet sånn at jeg kunne få hjelp vis noe sjer på sjøen ,bla annet motorstopp som ikke er uvanlig enten tette filter eller andre feil som kan oppstå slik at motoren er dø. Jeg viste ikke dette så regner med at skulle jeg være uheldig og få motorstopp av en eller annen grunn , så er ikke redningsselskapet rette tingen og kontakte , regner med at det blir passe dyrt selv vis man er medlem .

Dette burde jeg selvsagt satt meg inn i når jeg blei medlem , men trudde det var en selvfølge at slik hjelp var i pakka , men så feil kan man ta . Enten leser jeg feil , eller så har Båtliv sitert skøyteskipper'n feil eller så er det rett og slett riktig at du må betale regninga det koster og få hjelp pga motorstopp .

 

PS : Nå er jeg medlem i Sjøassistanse og KNBF også og det er kansje ikke så dumt da kan jeg jo få hjelp av dem selv om jeg skulle få motorstopp i sommer :wink:

Ha en problemfri og god sommer alle sammen

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hei Tine II,

 

Som deg trodde jeg også at man som medlem kunne få èn gratis assistanse ved behov - nærmest uansett hva problemet måtte være. At denne assistansen ikke ikke skulle gjelde ved motorstopp er en stor overraskelse - for å si det mildt....

Vel - så får man finne frem og finlese litt i papirene da .......

 

 

mvh

 

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Ja dette er, som de sier, feil!

Forrige sommer fikk vi motorstopp på vår Volvo Penta KAMD43, som vi hadde da. Vi fikk slep til havn av Redningsselskapet, uten å betale!

Nå er vi medlemmer både i Kystpatruljen og i Sjøassistanse (Sjøassistanse gjelder også i Danmark) :wink:

Men, vi håper selvsagt at vi ikke får behov for hjelp :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg leser forresten at ved medlemskap i Kystpatruljen har tilgang til hjelp i Sverige fra SSRS/Trossen, som deres egne medlemmer, men at dette tilbudet er noe mer begrenset.

 

Noen som vet hva denne begrensningen går ut på (i forhold til den hjelp vi får i Norge)?

Link to post
Share on other sites

Kan denne misforståelsen skyldes at man kanskje ikke skiller mellom å bare være medlem av Redningsselskapet og det mer fullverdige Kystpatruljen.

Vi som er medlem av Kystpatruljen har vel gratis assistanse.... Det enkleste medlemskapet i Redningsselskapet er vel mer en slags støtteordning tror jeg.

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke lest den artikkelen det refereres til, men kan det det tenkes at man mener at det ikke ytes assistanse til å utføre utbedring / feilsøking når motor har stoppet?

 

Assistanse for slep til nærmeste havn vil man vel få uansett hvis man ikke kan gå for egen maskin, enten årsaken er motorstopp eller annet?

 

Tror det må være noen misforståelser her.

Link to post
Share on other sites

Vi som er medlemmer av Kystpatruljen får gratis assistanse både ved motorstopp og når motoren ikke starter! På vei fra Oslo til Palmekysten med ny bruktbåt i fjor sommer ville ikke båten starte etter den første overnattingen. Det tok en time, så var Færder der og fikk båten igang. Kr 1.400 spart. Mens vi fylte ut nødvendige papirer roper mannskapet mitt; "Det ryker fra starteren!" Han fikk stoppet motoren, men den starteren var gåen. Resultat: Vi ble tauet inn til nærmeste båtverksted hvor vi fikk utmerket hjelp, byttet til en brukt starter, og kom oss videre sørover. Tauingen sparte oss for kr 1.400 til, og starteren kostet 2.000 mindre enn en ny.

 

Trekker vi fra starteren, sparte jeg inn seks års medlemsskap i Kystpatruljen i løpet av det første døgnet på sjøen! Trenger jeg å si at jeg anbefaler medlemsskapet?

 

Bjaas

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

Va innom hjemmesida deres og der skriver di om denne artikkeln. http://www.nssr.no/index.asp?strURL=100277...opExpand=&x=&y=

så med andre ord dekkes motorstopp

<{POST_SNAPBACK}>

Da er jo saken klar da er du medlem så for du gratis hjelp . Det er feil i blekka til Båtliv . Ganske pinlig på en måte og ha en slik feil , da dem sikkert for et par reaksjoner til på den artikkelen .

 

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Da er jo saken klar da  er du medlem så for du gratis hjelp . Det er feil i blekka til Båtliv . Ganske pinlig på en måte og ha en slik feil , da dem sikkert for et par reaksjoner til på den artikkelen .

Hei TINE II :seeya:

Det er vel feil å klandre Båtliv for at en redningsskøyteskipper uttaler seg klønete? Jeg har lest artikkelen i Båtliv. Det skipperen antakelig mener er at reparasjon av motoren ikke dekkes av medlemskapet. Min erfaring med mannskapet på redningsskøytene er at de er utrolig hjelpsomme. De sjekker ofte om feilen kan rettes på stedet. Hvis ikke, omfatter medlemskapet selvfølgelig slep til nærmest havn.

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Hei Tine.

Jeg har hørt at hvis motorstoppen årsakes av dårlig vedlikehold som f.eks igjengrodde filter, :nono: vann og masse skitt i drivstoff eller annet ekstreme forhold ombord kan ende opp med såkalt redusert "bergning", at vi må betale en symbolsk sum :cryin:

Heira

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post
Share on other sites

Jeg har hørt at hvis motorstoppen årsakes av dårlig vedlikehold som f.eks igjengrodde filter,  :nono: vann og masse skitt i drivstoff eller annet ekstreme forhold ombord kan ende opp med såkalt redusert "bergning", at vi må betale en symbolsk sum :cryin:

har en tanke om at eg ikkje skal trenge hjelp fordi eg har slurvet

med vedlikeholdet. mener faktisk at en bør betale i slike tilfeller;

redningsselskapet har jo viktigere ting å ta seg til...

 

barx

Link to post
Share on other sites

Hei Tine.

Jeg har hørt at hvis motorstoppen årsakes av dårlig vedlikehold som f.eks igjengrodde filter,  :nono: vann og masse skitt i drivstoff eller annet ekstreme forhold ombord kan ende opp med såkalt redusert "bergning", at vi må betale en symbolsk sum :cryin:

Heira

<{POST_SNAPBACK}>

Husk at det er fullt mulig å bunkre diesel hvor du får skitt, slagg og vann "på kjøpet".

Det er ikke alltid at tett filter skyldes dårlig vedlikehold.....

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...