Jump to content

Fett til og rens av elektronikkontakter

REM

Recommended Posts

Hva slags fett skal benyttes i slike kontakter, og hvordan rense? Skal gammelt fett vaskes ut før påføring av nytt fett? Hva skal isåfall benyttes som vaske/rensemiddel.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Da jeg jobbet i NRK brukte vi alltid 96% Teknisk sprit, denataurert med 2% Metylisobutylketon. Og å kline på noe fett som kunne samle opp dritt, var bannlyst! Til selve rensingen brukte vi feks. tannbørste eller en klut av madepulan lakenstoff.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Er noen kontakter som har godt av lutt fett for å holde vannet borte. Jeg har god erfaring med dielektrisk silikonfett i tilhengerkontakt på bilen f.eks. Denne har lokk, slik at det er begrenset med støv den utsettes for, og min erfaring med slike kontakter uten fett er at de er ikke akkurat rene etter en tid selv om de er tørre...

TA

Rodin selger syrefritt vaselinfett på sprayboks, det har vi brukt mye av i el.kontakter som står i korrosivt miljø

For rengjøring kommer det an på hva slags fett som er der nå, men såkalt bremserens og trykkluft vil jeg tro gjør susen.

Ikke gjør som en kollega av meg gjorde, han smurte inn en 38 polet kontakt med kobberfett, så mange feilkoder på en gang hadde vi aldri sett før??

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Nå er det vel litt forskjell på hvordan en behandler en kontakt i et tilhengerfeste og elektronikkontakter som trådstarter spør om. :saint:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg tenker på multipin kontakter uten gullplettering benyttet i motorrom og ellers i maritime miljøer for framføring av elektriske signaler.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Til rensing av kontakter, brytere og potmetere bruker jeg Elektronikkrengjøring fra Biltema. Fjerner oksidering og etterlater ingen rester.

Trur jeg stikker innom BT i morgen og prøver den. Har bestillt CRC 2-226 allerede. Fin å avslutte og forsegle med vil jeg tru etter rens med BT Elnikkrengjøring?

ad. planlegging:

OK Muligan. Da bruker jeg isteden batteripolfett til beskyttelse. Eller mener du dette da er overflødig?

ad. planlegging:

Jeg fikk kontaktproblemer på en KAD jeg hadde en gang. Der var det brukt fett i kontaktene til EDC eller den "sorte" boksen på motoren. Dette var noe fra fabrikk tror jeg.  I løpet av noen år ble dette problematisk. Det ble elektronikkrens og myk tannbørste. Tok lit tid å få det rent på hunnkjønnsiden da bladkontaktene er var trange. Etter masse rens brukte jeg kun 2-26. Problem og vedlikeholdsfritt i mange år senere. 

Nå har ikke jeg åpnet alle kontakter på D motorene mine, men noen. Der er det ikke brukt noe fett. Hvis det er brukt noe er det nesten ikke sporbart. Kanskje en tynn oljesak...

Jeg ville ikke brukt vaselin, men bare 2-26, etter grundig rens med elektronikkrens.

Høne, øl og hornmusikk!

Multikontaktene på kad 44-300 er ikke fuktbestandige/tette. Har du samme kontaktene på tamd 75 edc`en ville jeg ha brukt fett som "fukt" sperre 

etter rens (berre min mening da)  44-300 og 74-75 har i allefall samme motorstyrings system, som står nmontert sammen med dieselfilter.

Kontakten her er heller ikke så super fuktbestandig. 

Jeg brukte Mekonomen sine produkter når jeg nå holder på å bytte innenbords motor.
En spray til rens og en til forsegling.

https://www.mekonomen.no/bil/bilpleie-og-service/kjemikalier/elektronikkjemi/elektronikkrens-pa282519no

https://www.mekonomen.no/bil/bilpleie-og-service/kjemikalier/elektronikkjemi/kontaktspray-pa282518no

Produktene fungerer bra og koster bare kr 79 pr stk for 500ml.
De har også tilsvarende produkter fra CRC.

Det som blir igjen skal få fast plass i båten.

Redigert av pipe (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...