REM Startet 12.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 12.Juli.2016 Hva slags fett skal benyttes i slike kontakter, og hvordan rense? Skal gammelt fett vaskes ut før påføring av nytt fett? Hva skal isåfall benyttes som vaske/rensemiddel. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Lars H. Svart 12.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 (redigert) Da jeg jobbet i NRK brukte vi alltid 96% Teknisk sprit, denataurert med 2% Metylisobutylketon. Og å kline på noe fett som kunne samle opp dritt, var bannlyst! Til selve rensingen brukte vi feks. tannbørste eller en klut av madepulan lakenstoff. Redigert 12.Juli.2016 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
trulsant Svart 12.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 Er noen kontakter som har godt av lutt fett for å holde vannet borte. Jeg har god erfaring med dielektrisk silikonfett i tilhengerkontakt på bilen f.eks. Denne har lokk, slik at det er begrenset med støv den utsettes for, og min erfaring med slike kontakter uten fett er at de er ikke akkurat rene etter en tid selv om de er tørre... TA Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 12.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 Rodin selger syrefritt vaselinfett på sprayboks, det har vi brukt mye av i el.kontakter som står i korrosivt miljø For rengjøring kommer det an på hva slags fett som er der nå, men såkalt bremserens og trykkluft vil jeg tro gjør susen. Ikke gjør som en kollega av meg gjorde, han smurte inn en 38 polet kontakt med kobberfett, så mange feilkoder på en gang hadde vi aldri sett før?? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Lars H. Svart 12.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 Nå er det vel litt forskjell på hvordan en behandler en kontakt i et tilhengerfeste og elektronikkontakter som trådstarter spør om. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Joltus Svart 12.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 (redigert) Hva er en elektronikk kontakt? Er det mikrobrytere og plugger av forskjellige slag det er snakk om? Redigert 12.Juli.2016 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 12.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 (redigert) Jeg tenker på multipin kontakter uten gullplettering benyttet i motorrom og ellers i maritime miljøer for framføring av elektriske signaler. Redigert 12.Juli.2016 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Bay_liner Svart 13.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2016 (redigert) CRC 2-226 er det du behøver. Sjekk eventuelt også ut Oxide cleaner om nødvendig kan brukes før 226 i "tunge" tilfeller. Glem Biltema sine alternativer. Redigert 13.Juli.2016 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
fiat Svart 13.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2016 En universal-spray jeg bruker på det meste, elektrisk og mekanisk. FLUID FILM SPRAY søk på nettet på Rettedal Bilkontroll, der finner dere menge gode opplysninger NB får ikke lastet opp bilder, får hele tiden melding om at bildet er for stort. Noen som kan hjelpe Sitér dette innlegget Link to post
TB22 Svart 13.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2016 Tec7 sin GT7. Bruker den på all småelektronikk, verktøy osv. Kjører en del båter og fly på sjø og vann og de delene tåler ekstremt lite salt før det ruster eller går i stykker. Sprayer hele modellen og alle deler med gt7 for marinering og la tørke før bruk og skyller med vann etter ferdig aktivitet. Aldri hatt noe problem med dette. Anbefales Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Ingar Svart 13.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2016 Til rensing av kontakter, brytere og potmetere bruker jeg Elektronikkrengjøring fra Biltema. Fjerner oksidering og etterlater ingen rester. Minst like god som den klassiske Kontakt Chemie 60. Og til 1/3 av prisen. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 13.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2016 Har prøvd mye rart. CRC 2-26 er IMHO den beste vannfordriver, kontaktrenser og beskytter. WD-40 er også rimelig god, men det er en ting du ikke må finne på å bruke den til. Og det er slike vanntette kontakter som bl.a. Simnet bruker. Det sitter dønn fast etter en stund. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 13.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2016 Til rensing av kontakter, brytere og potmetere bruker jeg Elektronikkrengjøring fra Biltema. Fjerner oksidering og etterlater ingen rester. Trur jeg stikker innom BT i morgen og prøver den. Har bestillt CRC 2-226 allerede. Fin å avslutte og forsegle med vil jeg tru etter rens med BT Elnikkrengjøring? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
SoBo Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 Etter rens med spray kan du sette inn kontaktene med f.eks batteripolfett fra BT: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Batteri/Batteripolfett-2000017183/ Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Mulligan Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 Ville jeg ikke gjort. 2-26 renser, gjennoppretter kontaktegenskaper og beskytter. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 14.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 OK Muligan. Da bruker jeg isteden batteripolfett til beskyttelse. Eller mener du dette da er overflødig? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Mulligan Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 Jeg mener at 2-26 beskytter godt nok. Min mening basert på flere tiårs arbeid med elektronikk i sjøvann. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 Jeg fikk kontaktproblemer på en KAD jeg hadde en gang. Der var det brukt fett i kontaktene til EDC eller den "sorte" boksen på motoren. Dette var noe fra fabrikk tror jeg. I løpet av noen år ble dette problematisk. Det ble elektronikkrens og myk tannbørste. Tok lit tid å få det rent på hunnkjønnsiden da bladkontaktene er var trange. Etter masse rens brukte jeg kun 2-26. Problem og vedlikeholdsfritt i mange år senere. Nå har ikke jeg åpnet alle kontakter på D motorene mine, men noen. Der er det ikke brukt noe fett. Hvis det er brukt noe er det nesten ikke sporbart. Kanskje en tynn oljesak... Jeg ville ikke brukt vaselin, men bare 2-26, etter grundig rens med elektronikkrens. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
SoBo Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 Multikontaktene på kad 44-300 er ikke fuktbestandige/tette. Har du samme kontaktene på tamd 75 edc`en ville jeg ha brukt fett som "fukt" sperre etter rens (berre min mening da) 44-300 og 74-75 har i allefall samme motorstyrings system, som står nmontert sammen med dieselfilter. Kontakten her er heller ikke så super fuktbestandig. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
pipe Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 (redigert) Jeg brukte Mekonomen sine produkter når jeg nå holder på å bytte innenbords motor.En spray til rens og en til forsegling.https://www.mekonomen.no/bil/bilpleie-og-service/kjemikalier/elektronikkjemi/elektronikkrens-pa282519no https://www.mekonomen.no/bil/bilpleie-og-service/kjemikalier/elektronikkjemi/kontaktspray-pa282518noProduktene fungerer bra og koster bare kr 79 pr stk for 500ml.De har også tilsvarende produkter fra CRC. Det som blir igjen skal få fast plass i båten. Redigert 14.Juli.2016 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.