Jump to content

Service innstilt båtbutikk i Oslo?

Line1234

Recommended Posts

Ta bilder at stedet båten ligger, brygge etc. Merk deg hvilken retning det blåser og hvor sjøen kommer fra. Tegn gjerne opp.

Ta med deg dette til båtbutikken så skjønner de hva du trenger.

-eller du kan legge ut bilder her, og vi kan gi noen tips før du handler.

Hvor stor er din "lille rib"? Skal den ligge på bøye med utfar, inntil flytebrygge, fast kai? Hvilke fortøyningspunkter er det på båten?

Redigert av Eureka (see edit history)

I selve Oslo, vil jeg anbefale Malfix (malfix.no) på det sterkeste. Her hva det står på nettsiden hans.

NB! Til nye Kunder:
MALFIX er en liten butikk!

Besøker du i sentral sesong?
Kom ikke i hast, du bør ha god tid.

Godt humør og / eller gal humor er nødvendig!

Hjertelig velkommen!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei, tusen takk for mange gode tips.  Jeg hopper på rådet til Eureka og legger ut bilder av båten fra alle "bauer og kanter".  Nesten utelukkende kommer vinden forfra (fra  baugen) omtrent i samme linje som det blå tauet.  Mine knuter er ganske amatørmessig, men båten ligger ihvertfall sikkert.  Men jeg vil prøve å gjøre det litt enklere, det tar meg lang tid å løsne/feste båten.  Og jeg er hele tiden "litt" redd for at noe skal skje.  Jeg regner med at det er bedre at jeg bruker det feste for tau i baugen som ligger nesten i vannkanten?

Legger bildene  inn i posten

bilde

Vet ikke noe særlig om båtbutikker i Oslo, men jeg har lyst på en tur innom Malfix neste gang jeg har tid i Oslo.

Men jeg kan forsøke meg med tips.
Ville festet permanent fortøyning nede i kroken nede under "pølsa", og ikke oppe på kryssholtet. Jeg ville hatt en krok der nede som jeg bare fester meg innpå når jeg kommer til båtplassen.

Det ser litt værhardt ut der, så en rykkdemper på den faste fortøyningen hadde sikkert gjort seg.

Bak vil jeg også festet med en krok, så til trinsa på land. Fra trinsa ville jeg dratt den tilbake til brygga, sånn at det er enklere å løsne den når du skal opp i båten. På brygga ville jeg hatt et kryssholt.

Hvordan er det med tidevann ?

Klarer du å holde båten ut fra brygga på alle vindretninger ?

Krokene ville jeg ha spleiset fast i tauet med øyespleis. Alternativt med ett pålestikk.

Ytterst på brygga hadde jeg sannsynligvis brukt dobbelt halvstikk om egen part.

Inne på kryssholtet ville jeg jeg tatt tauet først en gang rundt, så krysset over, før jeg hadde låst med ett halvstikk på toppen.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Var innom den relativt nystartede butikken til Best Marin som ligger like ved Tjuvholmen. Skulle bare ha et par småting, men han jeg snakket med var veldig serviceminded og jeg har vel omtrent bestemt meg for å kjøpe både forbruksbatteri og kjøleskap der når den tiden kommer, basert på den gode servicen han ga og fordi butikken faktisk ligger slik at jeg kan ta båten til Tjuvholmen og spasere bort til butikken, kjøpe kjøleskap og batteri og ta det med meg på en liten slik flyttetralle til båten. Enkelt og greit, og så lenge prisnivået er bra, så hvorfor ikke?   :smiley:  

Uansett mye enklere for meg å dra dit enn til SeaSea og Maritim utenfor byen. Har forøvrig ikke opplevd noe spesielt god service i de to butikkene heller.

Redigert av Pequod (see edit history)

Hei Finnarne, og takk for at du tok deg bryet.  Nå kan jeg dra til Malfix med en plan.  JA,JA, JA det blå tauet skal skiftes ut veldig snart :pray:  :smiley: .  Var bare noe skrot jeg fant på loftet.

Når det gjelder bak er det vel best å feste kroken  på den siden av båten som ligger mot bryggen for på den måten å presse bakenden av båten lenger ut. Lurer forresten på hvor jeg skal gjøre av kroken når jeg er ute med båten, kanskje får jeg festet den til det tauet som kommer fra trinsen til kryssholt/bryggepuller?  Det er forresten satt opp en bryggepuller på hjørnet av bryggen (der er to, en på hver side av utstikkern men bare den ene synes på bildet), den kan vel gjøre samme nytten som et kryssholt.  Det er forøvrig ingen fare for at båten treffer bryggen.  Jeg ser bildet er misvisende i så henseende.  Bryggen er veldig høy, og båten kan til og med gå under bryggen.  Jeg entrer båten fra utstikkern som skråner ned mot vannet.  Båten kan såvidt treffe utstikkern, men går sjelden i den retningen.

Det er rett at det er værhardt der, men i de fem dagene jeg har hatt båten har det vært stille, så jeg vet ikke hvordan det går i dårlig vær.  Men jeg skal være hjemme i hele sommer og skal følge godt med.  Tidevannet har vel en maks forskjell på 50 cm.  Vet ikke akkurat hvor stramme tauene skal være eller om båten skal dras nærmere fjellknausen eller utstikkern.  Tipper jeg bare får være veldig observant nå på begynnelsen og gjøre justeringer etterhvert som jeg ser behov.  

Har forresten tenkt til å kutte av noe av det tauet som kommer fra trinsen til bryggepuller.  På begge bryggepullerne er det masse overskuddstau. Hvor langt bør tauet være fra det kommer til bryggepulleren?

Jeg har vært innom BestMarin på Tjuvholmen flere ganger. Neste gang tar jeg egen båt inn, enkelt og greit, da man kan parkere båten på foran Bølgen Moi 50 meter unna butikken. Bedre kan det ikke bli. Har ikke noe å utsette på SeaSea og Maritim har kjøpt mye der også, 

Var innom den relativt nystartede butikken til Best Marin som ligger like ved Tjuvholmen. Skulle bare ha et par småting, men han jeg snakket med var veldig serviceminded og jeg har vel omtrent bestemt meg for å kjøpe både forbruksbatteri og kjøleskap der når den tiden kommer, basert på den gode servicen han ga og fordi butikken faktisk ligger slik at jeg kan ta båten til Tjuvholmen og spasere bort til butikken, kjøpe kjøleskap og batteri og ta det med meg på en liten slik flyttetralle til båten. Enkelt og greit, og så lenge prisnivået er bra, så hvorfor ikke?   :smiley:

Uansett mye enklere for meg å dra dit enn til SeaSea og Maritim utenfor byen. Har forøvrig ikke opplevd noe spesielt god service i de to butikkene heller.

Redigert av Tutti Frutti (see edit history)

Ha minst mulig tauverk til overs. En bryggepullert er vel så bra som kryssholt.

En liten løkke med ett mindre tau mellom talje og bryggepullert er fin å feste kroken som du bruker på akterfortøyningen.

Du kan beholde baugfortøyningen festet permanent i båten, så kan du feste den på kryssholtet oppe på "pølsa" når du er ute på vannet. Pass på å feste den godt.

Er du helt fersk med båt, så kan jeg anbefale å lese gjennom sjøspeidernes treningsprogram Noe er banalt, andre ting er ganske avansert.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Bakstikk? Dette fikk jeg opp ved å Google på "bakstikk": :sweat::saint::nonod::lipseal:

når dere hører ordet bakstikk, hva tenker dere da? - Språk ...
forum.kvinneguiden.no/.../670068-når-dere-hører-ordet-bakstikk-hva-te...
24. jun. 2012 - jeg forbinder det med: samleie bakfra, dvs at jeg stikker pikken min i en vagina til en kvinne i doggystyle stillingen. Vil du ha et bakstikk liksom.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...