Tallisman Startet 14.Juli.2016 Del på Facebook Startet 14.Juli.2016 Min flaggstang står litt vanskelig til og for og unngå denne klatringen for og ta flagget ned kl 21 hver kveld har jeg erstattet flagget med Vimpel av det Norske flagget som jeg nå lar henge døgnet rundt. Lurer på hva andre båtfolk mener om dette. Er dette OK ?. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 Flagg og vimpel har ingenting med hverandre å gjøre. Du seiler pr. def. flaggløst, men det er det mange andre som også gjør, og til og med noen som synes er greit. For meg er det ikke greit fordi det bryter med gamle tradisjoner som jeg selv verdsetter. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 Vimpelføring på båt er av de få tingene rundt flagg som er forbudt ... Søk i Lovdata etter vimpel :) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
navid Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 Så fremst det ikke er offentlig flaggdag, og jeg ligger i ro over flere dager, hender det jeg også bytter ut flagget med vimpelen, for at den kan henge oppe døgnet rundt. Når jeg er underveis skifter jeg selvfølgelig over til flagget igjen. Ser det er veldig mange i dag som lar flagget henge døgnet rundt på sine båter. Det er vel en større forseelse mot det Norske flagget. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 så lenge man ikke fører splittflagg er det vel ikke noe direkte forbud mot å la det henge oppe... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 Ser det er veldig mange i dag som lar flagget henge døgnet rundt på sine båter. Hvis man ikke ligger i hjemmehavn er det helt riktig. Er man i utlandet skal det henge oppe som nasjonalitetsmerke. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 (redigert) Ser det er veldig mange i dag som lar flagget henge døgnet rundt på sine båter. Det er vel en større forseelse mot det Norske flagget. Mener å ha fått forklart at det finnes egentlig ikke regler for dette til sjøs. (Bortsett fra at så lenge man er i gange skal man føre flagg) Derfor anbefaler KNS (tror jeg) at man skal følge flaggreglene som gjelder til lands. Så har vel dette utviklet seg til en praksis som oppfattes som sannhet. Nå etter hvert som vi blir mer internasjonale og ser at andre land inklusive våre naboer Sverige lar flagget henge ute hele tiden, så tar vi etter denne praksis. Personlig synes jeg det er tullete å lage ett stort nummer av ett flagg henger oppe etter 21.00 i havnen som jeg ser enkelte gjør. La folk få avgjøre dette selv mener jeg. Når jeg er i Sverige følger jeg deres skikk og lar flagget henge ute. Hjemme tar jeg det inn husker jeg på det. Synes likevel det er en stor sjarm når noen tar frem kornetten/trompeten og spiller signalet kl. 21.00, men igjen opp til hver enkelt om de vil følge det. For meg er det en fin påminnelse. Redigert 14.Juli.2016 av Jori (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 (redigert) Det er vel en større forseelse mot det Norske flagget.neppe. flagget kan du lovlig brenne om du ønsker. det mest opplagte er vel å følge lov og skikk i det landet man er. for min del syns jeg det er greit å se nasjonalitet på båtene i havna også etter 21. Redigert 14.Juli.2016 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Christian V Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 neppe. flagget kan du lovlig brenne om du ønsker. Hehe. Det er vel kun lovlig/pålagt å brenne flagget dersom flagget berører dekk eller moder jord. Vel og merke skal flaggets deler med de respektive rødt, hvitt og blått splittes før flagget brennes. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 Loven er endret, det er ikke straffbart å brenne det norske flagget. Er ikke noe krav eller pålegg om å brenne flagget dersom det har berørt dekk eller marken. Om du ønsker å brenne flagget er helt opp til deg. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
quantumduck Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 Om du ønsker å brenne flagget er helt opp til deg. og brannforskriftene i havna... nå er vi vel dessuten på et sidespor, men poenget er at det ikke er så veldig mange lover som regulerer flaggbruken på norske fritidsbåter i Norge. skikk og bruk, derimot ... Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 det mest opplagte er vel å følge lov og skikk i det landet man er. for min del syns jeg det er greit å se nasjonalitet på båtene i havna også etter 21. Alle uten flagg etter kl 2100 er norske. Svensker, dansker, tyskere og stort sett alle andre utenlandske båter fører flagget døgnet rundt. Selv lar vi av og til flagget stå oppe døgnet rundt (spesielt i utlandet). Det hender noen ganger at vi glemmer å ta det ned, og det er ikke alltid vi er i båten kl 2100. Kommer vi tilbake til båten f.eks. kl 2300 så er det hipp som happ om vi tar det ned eller lar det stå. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Hulda Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 neppe. flagget kan du lovlig brenne om du ønsker. det mest opplagte er vel å følge lov og skikk i det landet man er. for min del syns jeg det er greit å se nasjonalitet på båtene i havna også etter 21. Norsk flagglov gjelder norske fartøyer. Uansett hvilket nasjonalfarvann fartøyet måtte befinne seg i. Loven danner grunnlag for forskrifter, siste regulering var vel i 2005. Det blir således feil å tro at det er det landet man kommer til sine regler som gjelder. For å ta det litt vidre. Enkelte her i Strömstad bruker Sveriges flagg på norske båter (kjøpt og mva bet. i Norge), og vice versa. Her på berget er vi nok ganske pragmatiske med denslags. Det er ikke alle plasser det er slik. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 (redigert) Norsk flagglov gjelder norske fartøyer. Uansett hvilket nasjonalfarvann fartøyet måtte befinne seg i. Loven danner grunnlag for forskrifter, siste regulering var vel i 2005. Det blir således feil å tro at det er det landet man kommer til sine regler som gjelder. For å ta det litt vidre. Enkelte her i Strömstad bruker Sveriges flagg på norske båter (kjøpt og mva bet. i Norge), og vice versa. Her på berget er vi nok ganske pragmatiske med denslags. Det er ikke alle plasser det er slik.der man ikke er så "pragmatiske med denslags", og norsk lov samtidig avviker fra lokal, hva er lurt å gjøre da, montro. lurer også på hvilke norske lover som faktisk regulerer flaggbruken på fritidsbåter (ikke handelsfartøy/nyttefartøy/marine), det hadde vært greit å få spikra med en referanse en gang for alle. Redigert 14.Juli.2016 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 Leser du godt, finner du ordet 'fartøy' et eller annet sted. Fritidsbåter er pr def fartøy. Snakket med en norsk båt som hadde blitt bøtlagt, tror det var i Holland. Andre plasser blir det ansett for statsfornærmelse å bryte flaggregler. Euclid er vel den med best peiling, muligens. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 (redigert) Leser du godt, finner du ordet 'fartøy' et eller annet sted. Fritidsbåter er pr def fartøy. Snakket med en norsk båt som hadde blitt bøtlagt, tror det var i Holland. Andre plasser blir det ansett for statsfornærmelse å bryte flaggregler. Euclid er vel den med best peiling, muligens. "et eller annet sted" faller dessverre utenfor det jeg anser som referanse. og det vi lurer mest på her er altså lovene som berører norske fritidsbåter/lystbåter i Norge. og så er det fortsatt litt uklart for meg om det er lokale lover eller hjemlandets som har presedens når man er i utlandet. hva som legges i begrepet fartøy tror jeg også er kontekstavhengig. Redigert 14.Juli.2016 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 (redigert) lurer også på hvilke norske lover som faktisk regulerer flaggbruken på fritidsbåte Det er ingen. Med unntak av KNS flagget som har eget reglement. (Henger igjen fra blazer og høy stett tida). Flagget har kun en funksjon. Å vise fartøyets nasjonalitet. Derfor maler noen det på skutesida. Og da er det rimelig teit å pakke det vekk fra kveld til morra. Redigert 14.Juli.2016 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 (redigert) Norske flaggregler gjelder norske fartøyer. Og fritidsbåter er pr def fartøy. Norsk fartøy er en bit av Norge, og norske regler gjelder i så henseende. Snakket med en som hadde blitt bøtlagt, mulig det var i Holland, for ikke å følge norsk regelverk i havn. Andre land kan anse brudd på flaggregler (eks gjesteflagg) som en statsfornærmelse. Euclid er vel den som har best peiling i så måte, mener han har et problem med blant annet flaggslitasje. Blant annet var disse forholdene oppe da jeg tok en 'utvidet skippereksamen, europeiske havner' for et par år siden. Mulig det var en av foreleserene som fortalte om bøtleggingen. Det er bare å søke på nettet, så finner du masse info. For norske båter som kun er i norske- og norske innenlandsfarvann spiller flagget ingen rolle. Redigert 14.Juli.2016 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 For meg dreier dette seg om å holde fast ved tradisjoner, og det synes jeg vi skal gjøre! Respekter og praktiser flaggreglene og drit i at det ikke er lovpålagt, men tradisjon, en god en sådan. Hvis det er for mye å be om så foreslår jeg å kutte ut flagget for ingen fritidsbåt er pålagt å ha noe slikt her i landet! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Jens_P Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 Her har de greid å samle det meste (alt?) om det norske flagget og bruk av det. På denne siden er lover og forskrifter samlet: http://www.flaggregler.no/flaggloven.html Resten av reglene bygger på tradisjon og respekt. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
quantumduck Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 For norske båter som kun er i norske- og norske innenlandsfarvann spiller flagget ingen rolle. det var egentlig det jegvar ute etter. i feks en hollandsk havn ville jeg nok ressonert omtrent slik; lokale myndigheter kjenner nok ikke norske regler i detalj, samtidig som jeg generelt ville tippet at det er en større synd å ta ned flagget når det skulle vært oppe, enn omvendt. så jeg ville latt flagget henge etter 21, og da risikert bot... så ville jeg nok seilt videre til Frankrike, klok av skade tatt ned flagget i havn kl 21 og sikkert risikert bot for dét og. Sitér dette innlegget Link to post
mwigg3 Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 Er ikke så lenge siden en norsk familie ble stilt opp for en "fotoseanse" for tyskerne pga snikflagging en 17. Mai. Så ja, flagget vårt skal en ha respekt for synes nå jeg da. Folk har faktisk mistet liv for å få bruke det. Ikke ta det så for gitt å behandle det som ett dass. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 .... Så ja, flagget vårt skal en ha respekt for synes nå jeg da. Folk har faktisk mistet liv for å få bruke det. Ikke ta det så for gitt å behandle det som ett dass. Enig med deg mwigg3. Mange har kjempet og ofret sine liv for det Norske flagget. Så å behandle det med litt respekt er vel ikke for mye forlangt. Ungdommen i dag tenker nok ikke i de baner. "Tiden leger alle sår" heter det. Etter hvert lager vi oss nye vaner og respekten for flagget som våre forfedre har kjempet for blir etter hvert borte. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 Fører kun flagg når det ikke regner, flagger ikke for drittvær. Ved evt. besøk i utlandet vil jeg føre norsk flagg og gjesteflagg. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Juli.2016 Del på Facebook Svart 14.Juli.2016 det var egentlig det jegvar ute etter. i feks en hollandsk havn ville jeg nok ressonert omtrent slik; lokale myndigheter kjenner nok ikke norske regler i detalj, samtidig som jeg generelt ville tippet at det er en større synd å ta ned flagget når det skulle vært oppe, enn omvendt. så jeg ville latt flagget henge etter 21, og da risikert bot... så ville jeg nok seilt videre til Frankrike, klok av skade tatt ned flagget i havn kl 21 og sikkert risikert bot for dét og. Det var akkurat det som skjedde. Havnemyndigheten satt inne med de forskjellige lands flaggregler. Det var kun den norske båten som fikk påpakk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.