Jump to content

Er det OK og erstatte flagget med vimpel.?

Tallisman

Recommended Posts

Det eneste som er sikkert er dette. 

§ 1.Nasjonalitetsvilkår

Et skip skal anses som norsk når det ikke er innført i annet lands skipsregister og det eies av:

1)

en norsk statsborger;

§ 2.Det i § 1 bestemte Flag skal benyttes paa Handelsfartøier, naar de i udenlandsk Havn ønsker at erholde Beskyttelse og Bistand af Gesandtskaber, Konsuler eller Handelsagenter. Paa Statens offentlige Bygninger, Post- og Toldfartøier benyttes samme Flag med Split og Tunge, dog saaledes, at i Postflagets og Toldflagets Midte anbringes et hvidt Felt, hvori Ordene «Post» eller «Told» med Krone over.

Forbud paa Vimpel-Føring.

Ingen Skipper, som fører noget i Kongens Riger og Lande hjemmehørende Skib, enten det maatte føre Canoner eller ikke, ei heller nogen Kjøbmand eller Rheder deri, maa understaa sig enten i Søen, paa nogen indenlandsk Rhed eller Havn, eller og paa fremmede Kyster og Havne at føre nogen Vimpel eller Kgl. Flag og Gjøs med Split i, det være sig i hvad Slags Leilighed det være maatte, - - -; [under samme Straf] skal det være forbudt alle Skippere og Rhedere af noget i Kongens Riger og Lande hjemmehørende Skib dertil at lade gjøre eller derved at føre nogen Vimpel eller Kgl. Flag og Gjøs, og om de dermed betræffes, skal de uden Forskaansel ansees, ligesom de dem virkelig havde misbrugt. - - -

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Norske flaggregler gjelder norske fartøyer. Og fritidsbåter er pr def fartøy. 

Er du sikker på dette, Hulda? Det har vært flere diskusjoner tidligere om flaggregler/ lover ved bruk av flagg på fritidsbåt og da var tilbakemeldingen fra utenriksdepartementets protokollavdeling som forvalter Flaggloven at fritidsbåter IKKE er underlagt denne loven. Det finnes faktisk ikke regler for bruk av flagg på norske fritidsbåter. Unntaket er KNS sitt splittflagg og i mangel av noe bedre ble det anbefalt å følge KNS sine flaggregler.

Jeg mener vi hadde navnet på vedkommende som svarte på vegne av protokollavdelingen, men her er i alle fall Syvert i KNBF sitt svar:

Det finnes egentlig ikke noe "offisielt" flaggreglement. Handelsflåten har sitt "reglement" og Marinen har sitt. Flaggloven forvaltes av Protokollavdelingen i Utenriksdepartementet og de bryr seg lite om hva fritidsbåter bedriver i så måte. De henviser til Kongelig Norsk Seilforenings flaggreglement som er både detaljert og omfattende. I KNBF har vi derfor ikke funnet noen grunn til å finne opp "kruttet" nok en gang når KNS allerede har gjort det på en utmerket måte. Her er linken til flaggreglementet http://www.kns.no/in...c=8509&exp=8509 Hvis ikke linken fungerer så finner du reglementet på www.kns.no

Hilsen Syvert   :lol:

I hht Sjøfartsdirektoratet er i hvert fall Hulda definert som Fartøy- Fritidsfartøy (<20 m).Og så er det en rekke andre definisjoner av diverse yrkesfartøy (eksempelvis). Jeg vil vel anta at samme def. gjelder innen EU. Jeg har møtt Mir utpå, og på AIS presenterer hun seg som lystfartøy (Russland). En vikingskipkopi ligger nå i havn USA og skulle etter planen krysse Great Lakes til Chicago (var det vel). De må etter amerikanske myndighetskrav ut med SEK 3,6 mill. i losutgifter, grunnet de definisjoner man har på de kanter. Tar det bare med for å illustrere at det som er opplagt på en plass, ikke nødvendigvis er det samme andre steder.

Dette har vi da vært gjennom mange ganger før. I Norge kan norske fritidsbåter flagge, eller la være når de måtte ønske det. Du kan også heise sjørøverflagg eller flagge med bh om du vil. Når du er i utlandet gjelder det andre regler. Du må bare ikke bruke splittflagg, for det er forbeholdt fiffen . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Lov date sier,  § 6.Flagning på fartøier retter sig efter de almindelige regler for flagning til sjøs.

Slik er reglene for flagg i båt

·         Man er ikke pliktig å flagge når man befinner seg i innenlandsk farvann.

·         I havn heises flagget kl. 08.00 hvis solen står opp før denne tid. Hvis solen står opp etter den tid, heises flagget kl. 09.00.

·         Flagget hales ned ved solnedgang, og ikke senere enn kl. 21.00.

·         I Nord-Norge i den mørke årstiden gjelder den regel at flagget skal være heist fra kl. 10.00 til kl. 15.00.

·         Når man er i utenlandsk farvann skal man bruke eget nasjonalflagg, samt flagget til det landet man besøker.

·         Det er ikke tillatt å bruke annet lands flagg som nasjonalflagg om bord i båt. Dette kan være straffbart.

·         Det Norske nasjonalflagget skal føres akter eller på babord side – hjertesiden.

·         Andre nasjonalflagg, om du besøker annet land, skal føres på styrbord side.

·         Nasjonalflagget må aldri kastes. Dersom flagget er slitt eller av andre årsaker ikke er tjenelig som nasjonalflagg skal dette brennes eller sprettes opp i sømmene slik at alle farger skilles.

·         Kilder: KNBF, maritimstart.no, og Kongelig Norsk Seilforening

https://www.nrk.no/kultur/_-respekter-flaggbruk-i-bater-1.7712111

Irriterte tollere

Derimot kan man bryte et annet lands regler nettopp ved å fjerne det norske flagget fra hekken. Selv fikk vi av den grunn, ved anløp av Anholt, påpakning av danske tollere. Disse foretok en sjekk på senkvelden og oppdaget at vi ikke hadde noe synlig flagg ombord som fortalte at det dreiet seg om en norsk båt. Da vi forsøkte å gi dem en innføring i elementære norske flaggregler, ble vi i tillegg beskyldt for å fleipe med dem!

En fin artikkel

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/v%C3%A5re-flaggregler-en-uskreven-lov

Kongelig Norsk Seilforenings flagg kan føres på en båt som er registrert i foreningen når den eies av medlem som er norsk statsborger, og båten er under kommando. En båt som fører foreningens flagg skal vise tydelig navn i overensstemmelse med foreningens båtregister.

Dette er et klubbreglement, ingen lov!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Da vi forsøkte å gi dem en innføring i elementære norske flaggregler, ble vi i tillegg beskyldt for å fleipe med dem!

En fin artikkel

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/v%C3%A5re-flaggregler-en-uskreven-lov

Norske flaggregler gjelder selvfølgelig ikke i utlandet. Når du er i utlandet må du følge loven i det utlandet du er i, nytter ikke å komme her og komme der. Om brunost er nasjonalfugl i Norge er irrelevant, det er internasjonal rett samt lokale lover som gjelder.

Snakket med en som hadde blitt bøtlagt, mulig det var i Holland, for ikke å følge norsk regelverk i havn.

Nå er jeg på ingen måte noe ekspert på området, men det der høres jo veldig rart ut. Det må da heller være slik at de brøt nederlandske regler? Feks ikke viste tydelig nasjonalitet. Det kan da ikke være sånn at norsk fartøy i utlandet er lite stykke Norge som du sier. Prøv deg på å nekte utenlandske tollere å gå ombord i båten din med den begrunnelsen og se hvordan det går.

Norske myndigheter kan straffe nordmenn for å bryte norske lover i utlandet, men at utenlandske myndigheter kan straffe nordmenn for å bryte norske lover i utlandet beror nok på en misforståelse vil jeg tro.

Derfor tar mange Dansker ikke ned flagget ved solnedgang.

Flaghejsning (sættes) :

• Flaget bør hejses om morgenen kl. 8.00, eller i den periode solen står senere op, ved solopgang. Flaget hejses udfoldet og roligt helt til tops. Alle i umiddelbar nærhed af flagstangen, skal have blottet hoved, samt gøre front mod flaget og hilse det på en værdig måde. Ophalerlinen skal være stram og nedhalerlinen skal være slæk, således at flaget vajer frit ud fra stangen.
  •  
  •  
  • Nedhaling af Dannebrog :
  • Når flaget er hejst, bør det forblive vejende til solnedgang, og hvis flaget ikke bliver taget ned inden solen er forsvundet i horisonten, skal det blive hængende til næste solnedgang. Både ved hejsning og nedhaling bør flaget aldrig røre jorden.

http://mgg.dk/Historie/flagdage.htm

Redigert av roger-jo (see edit history)

Som flere har vært inne på, skal flagget behandles i henhold til Flaggloven, samt norske sjøfartstradisjoner. Å vise respekt for vårt nasjonalsymbol bør være en selvfølge. Til det som trådstarter egentlig spurte om: Vimpel hører ganske enkelt ikke hjemme på båt.

Guest Avmønstret#

Respekt for flagget. Påseilte gubber i solnedgang og bar overkropp i utallige havner på østlandet som tuter og lager spetakkel før de, med støtteskritt, bestiger sin skute for å ta ned nasjonalflagget.

Får nesten tårer i øynene over all den vakre respekten fritidsbåtflåten på østlandet viser for flagget.

....

Makan til pølsevev... :-/

La det henge om du ikke gidder å ta det ned kl 21. Om du får bot, blir du den første i Norge som får det.

Synest det er greit å flagge hele tiden, for å vise nasjonalitet. I utlandet er det veldig greit at man ser hvilke land båter kommer fra, selv om klokka er over 21. Derfor flagger vi også etter kl 21.

De eneste som har reagert på dette, er nordmenn. Spesielt østlendinger.

I Kirkwall på Orknøyene lå vi værfaste og hygget oss med noen øl under dekk om kvelden. Plutselig banker det på skroget. Jøss, hvem kan det være? Kanskje en annen nordmann som har sett at vi er norske og vil komme om bord og være med på festen?

Ja, det er en norsk dame - ansatt i flaggpolitiet, avdeling interpol - som kort og bryskt informerer oss: "Dere må ta ned flagget!"

Ryk og reis.

:diving:

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Det var akkurat det som skjedde. Havnemyndigheten satt inne med de forskjellige lands flaggregler. Det var kun den norske båten som fikk påpakk.

himmelsk, jeg betviler at alt havneoppsyn har like god oversikt, ville vært artig å prøve å belære en fransk havneoppsynsmann om norske flaggregler på egelsk v neste stopp ...

Norske flaggregler gjelder selvfølgelig ikke i utlandet. Når du er i utlandet må du følge loven i det utlandet du er i, nytter ikke å komme her og komme der. Om brunost er nasjonalfugl i Norge er irrelevant, det er internasjonal rett samt lokale lover som gjelder.

øh, det virker å være omvendt, du trenger ikke overholde noen norske flaggregler i Norge, men i utlandet kan utenlandske myndigheter velge å håndheve norske flaggregler.

hvis noen kan forklare meg hvordan dette ikke er det minste selvmotsigende, so feel free ..

Respekt for flagget. Påseilte gubber i solnedgang og bar overkropp i utallige havner på østlandet som tuter og lager spetakkel før de, med støtteskritt, bestiger sin skute for å ta ned nasjonalflagget.

Får nesten tårer i øynene over all den vakre respekten fritidsbåtflåten på østlandet viser for flagget.

....

Makan til pølsevev... :-/

Eller som en av mine tidligere båtnaboer som irriterte seg og klaget høyt på alle som har flagget oppe etter 21.00. Gikk til og med og plukket de ned fra andres båter. Selv har han 3 bikkjer på 35 kg som løper fritt på bryggen selv om det er båndtvang, og ikke noen forståelse for at andre kan være redd for de bikkjene. Har stor bikkje selv jeg og den er alltid i bånd på badeplattformen. Som valp tygget den i seg flagget by the way, så fikk en sesong uten flagg jeg. (Hadde blitt dyrt med nytt flagg på vær tur) Jaja en liten avsporing, men dette med respekt er så mangt bare og Pinkvin har ett poeng, uten å være moraltroll her.

Redigert av Jori (see edit history)

Saken er egentlig temmelig enkel. Ombord på norsk fartøy gjelder norsk lov, og i tillegg så må man rette seg etter lokale lover og forskrifter.

(Krever lokale myndigheter at flagget skal være oppe så får man da møtes på halvveien, halv stang :giggle:)

Her heises flagget klokken 08:00 og det låres 21:00. I sjø henger det oppe. Og slik har det vært så lenge jeg har vært på sjøen av yrke.

Siden min Windy ikke er for fartøy å regne og ingen lov dekker meg så vil jeg fra nå av føre splittflagg, er jo mye tøffere.

Hvilke "lover" er du tutær om nå da?

Det var prinsippet jeg var opptatt av (utenlandske myndigheter kan ikke straffe nordmenn for brudd på en norsk lov som ikke gjelder i det aktuelle landet) , ikke hvilke lover som gjelder. Quantumduck sitt siste innlegg viser forøvrig at andre her har tatt poenget/skjønt hva jeg mente. Svaret på ditt spørmål får du trolig svar på her, tror jeg;

https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/folkerett/hvor-gjelder-norsk-lovgivning/id446714/

Redigert av Mouche (see edit history)

Jeg synes alle disse flaggreglene er både vanskelige å forstå, noe tullete og kanskje også utdaterte? Handler ikke om respekt eller ikke respekt for flagget. Er glad i flagget vårt, synes det er flott, og av nettopp den grunn kunne jeg godt tenke meg at det hang ute døgnet rundt på båten! :cheers:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...