Mulligan Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 Nå tror jeg Hulda tøyser med oss. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 Det får bli din vurdering. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 Sakset fra Store Norske Leksikon: FlaggreglerDet er fastsatte regler for hvordan det skal flagges fra offentlige bygninger og eiendommer i Norge, men ikke for privat flagging. Utgangspunktet er likevel at flagget skal behandles med respekt. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 (redigert) Det eneste som er sikkert er dette. § 1.Nasjonalitetsvilkår Et skip skal anses som norsk når det ikke er innført i annet lands skipsregister og det eies av: 1) en norsk statsborger; § 2.Det i § 1 bestemte Flag skal benyttes paa Handelsfartøier, naar de i udenlandsk Havn ønsker at erholde Beskyttelse og Bistand af Gesandtskaber, Konsuler eller Handelsagenter. Paa Statens offentlige Bygninger, Post- og Toldfartøier benyttes samme Flag med Split og Tunge, dog saaledes, at i Postflagets og Toldflagets Midte anbringes et hvidt Felt, hvori Ordene «Post» eller «Told» med Krone over. Forbud paa Vimpel-Føring. Ingen Skipper, som fører noget i Kongens Riger og Lande hjemmehørende Skib, enten det maatte føre Canoner eller ikke, ei heller nogen Kjøbmand eller Rheder deri, maa understaa sig enten i Søen, paa nogen indenlandsk Rhed eller Havn, eller og paa fremmede Kyster og Havne at føre nogen Vimpel eller Kgl. Flag og Gjøs med Split i, det være sig i hvad Slags Leilighed det være maatte, - - -; [under samme Straf] skal det være forbudt alle Skippere og Rhedere af noget i Kongens Riger og Lande hjemmehørende Skib dertil at lade gjøre eller derved at føre nogen Vimpel eller Kgl. Flag og Gjøs, og om de dermed betræffes, skal de uden Forskaansel ansees, ligesom de dem virkelig havde misbrugt. - - - Redigert 14.Juli.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Athene Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 Norske flaggregler gjelder norske fartøyer. Og fritidsbåter er pr def fartøy. Er du sikker på dette, Hulda? Det har vært flere diskusjoner tidligere om flaggregler/ lover ved bruk av flagg på fritidsbåt og da var tilbakemeldingen fra utenriksdepartementets protokollavdeling som forvalter Flaggloven at fritidsbåter IKKE er underlagt denne loven. Det finnes faktisk ikke regler for bruk av flagg på norske fritidsbåter. Unntaket er KNS sitt splittflagg og i mangel av noe bedre ble det anbefalt å følge KNS sine flaggregler. Jeg mener vi hadde navnet på vedkommende som svarte på vegne av protokollavdelingen, men her er i alle fall Syvert i KNBF sitt svar: Det finnes egentlig ikke noe "offisielt" flaggreglement. Handelsflåten har sitt "reglement" og Marinen har sitt. Flaggloven forvaltes av Protokollavdelingen i Utenriksdepartementet og de bryr seg lite om hva fritidsbåter bedriver i så måte. De henviser til Kongelig Norsk Seilforenings flaggreglement som er både detaljert og omfattende. I KNBF har vi derfor ikke funnet noen grunn til å finne opp "kruttet" nok en gang når KNS allerede har gjort det på en utmerket måte. Her er linken til flaggreglementet http://www.kns.no/in...c=8509&exp=8509 Hvis ikke linken fungerer så finner du reglementet på www.kns.no Hilsen Syvert Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 I hht Sjøfartsdirektoratet er i hvert fall Hulda definert som Fartøy- Fritidsfartøy (<20 m).Og så er det en rekke andre definisjoner av diverse yrkesfartøy (eksempelvis). Jeg vil vel anta at samme def. gjelder innen EU. Jeg har møtt Mir utpå, og på AIS presenterer hun seg som lystfartøy (Russland). En vikingskipkopi ligger nå i havn USA og skulle etter planen krysse Great Lakes til Chicago (var det vel). De må etter amerikanske myndighetskrav ut med SEK 3,6 mill. i losutgifter, grunnet de definisjoner man har på de kanter. Tar det bare med for å illustrere at det som er opplagt på en plass, ikke nødvendigvis er det samme andre steder. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 Dette har vi da vært gjennom mange ganger før. I Norge kan norske fritidsbåter flagge, eller la være når de måtte ønske det. Du kan også heise sjørøverflagg eller flagge med bh om du vil. Når du er i utlandet gjelder det andre regler. Du må bare ikke bruke splittflagg, for det er forbeholdt fiffen . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Roger jo Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 Lov date sier, § 6.Flagning på fartøier retter sig efter de almindelige regler for flagning til sjøs. Slik er reglene for flagg i båt · Man er ikke pliktig å flagge når man befinner seg i innenlandsk farvann. · I havn heises flagget kl. 08.00 hvis solen står opp før denne tid. Hvis solen står opp etter den tid, heises flagget kl. 09.00. · Flagget hales ned ved solnedgang, og ikke senere enn kl. 21.00. · I Nord-Norge i den mørke årstiden gjelder den regel at flagget skal være heist fra kl. 10.00 til kl. 15.00. · Når man er i utenlandsk farvann skal man bruke eget nasjonalflagg, samt flagget til det landet man besøker. · Det er ikke tillatt å bruke annet lands flagg som nasjonalflagg om bord i båt. Dette kan være straffbart. · Det Norske nasjonalflagget skal føres akter eller på babord side – hjertesiden. · Andre nasjonalflagg, om du besøker annet land, skal føres på styrbord side. · Nasjonalflagget må aldri kastes. Dersom flagget er slitt eller av andre årsaker ikke er tjenelig som nasjonalflagg skal dette brennes eller sprettes opp i sømmene slik at alle farger skilles. · Kilder: KNBF, maritimstart.no, og Kongelig Norsk Seilforening https://www.nrk.no/kultur/_-respekter-flaggbruk-i-bater-1.7712111 Irriterte tollere Derimot kan man bryte et annet lands regler nettopp ved å fjerne det norske flagget fra hekken. Selv fikk vi av den grunn, ved anløp av Anholt, påpakning av danske tollere. Disse foretok en sjekk på senkvelden og oppdaget at vi ikke hadde noe synlig flagg ombord som fortalte at det dreiet seg om en norsk båt. Da vi forsøkte å gi dem en innføring i elementære norske flaggregler, ble vi i tillegg beskyldt for å fleipe med dem! En fin artikkel http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/v%C3%A5re-flaggregler-en-uskreven-lov Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mouche Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 Kongelig Norsk Seilforenings flagg kan føres på en båt som er registrert i foreningen når den eies av medlem som er norsk statsborger, og båten er under kommando. En båt som fører foreningens flagg skal vise tydelig navn i overensstemmelse med foreningens båtregister. Dette er et klubbreglement, ingen lov! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
H80 Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 Da vi forsøkte å gi dem en innføring i elementære norske flaggregler, ble vi i tillegg beskyldt for å fleipe med dem! En fin artikkel http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/v%C3%A5re-flaggregler-en-uskreven-lov Norske flaggregler gjelder selvfølgelig ikke i utlandet. Når du er i utlandet må du følge loven i det utlandet du er i, nytter ikke å komme her og komme der. Om brunost er nasjonalfugl i Norge er irrelevant, det er internasjonal rett samt lokale lover som gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 Snakket med en som hadde blitt bøtlagt, mulig det var i Holland, for ikke å følge norsk regelverk i havn. Nå er jeg på ingen måte noe ekspert på området, men det der høres jo veldig rart ut. Det må da heller være slik at de brøt nederlandske regler? Feks ikke viste tydelig nasjonalitet. Det kan da ikke være sånn at norsk fartøy i utlandet er lite stykke Norge som du sier. Prøv deg på å nekte utenlandske tollere å gå ombord i båten din med den begrunnelsen og se hvordan det går. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 Norske myndigheter kan straffe nordmenn for å bryte norske lover i utlandet, men at utenlandske myndigheter kan straffe nordmenn for å bryte norske lover i utlandet beror nok på en misforståelse vil jeg tro. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mulligan Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 Hvilke "lover" er du tutær om nå da? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 (redigert) Derfor tar mange Dansker ikke ned flagget ved solnedgang. Flaghejsning (sættes) : Flaget bør hejses om morgenen kl. 8.00, eller i den periode solen står senere op, ved solopgang. Flaget hejses udfoldet og roligt helt til tops. Alle i umiddelbar nærhed af flagstangen, skal have blottet hoved, samt gøre front mod flaget og hilse det på en værdig måde. Ophalerlinen skal være stram og nedhalerlinen skal være slæk, således at flaget vajer frit ud fra stangen. Nedhaling af Dannebrog : Når flaget er hejst, bør det forblive vejende til solnedgang, og hvis flaget ikke bliver taget ned inden solen er forsvundet i horisonten, skal det blive hængende til næste solnedgang. Både ved hejsning og nedhaling bør flaget aldrig røre jorden. http://mgg.dk/Historie/flagdage.htm Redigert 14.Juli.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
goggen000 Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 Hei alle sammen. Flagger kun når jeg er i utlandet. Bruker ikke "skattekluten" i Noreg. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 Som flere har vært inne på, skal flagget behandles i henhold til Flaggloven, samt norske sjøfartstradisjoner. Å vise respekt for vårt nasjonalsymbol bør være en selvfølge. Til det som trådstarter egentlig spurte om: Vimpel hører ganske enkelt ikke hjemme på båt. Sitér dette innlegget Link to post
mwigg3 Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 Amen Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 Respekt for flagget. Påseilte gubber i solnedgang og bar overkropp i utallige havner på østlandet som tuter og lager spetakkel før de, med støtteskritt, bestiger sin skute for å ta ned nasjonalflagget. Får nesten tårer i øynene over all den vakre respekten fritidsbåtflåten på østlandet viser for flagget. .... Makan til pølsevev... :-/ Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 (redigert) La det henge om du ikke gidder å ta det ned kl 21. Om du får bot, blir du den første i Norge som får det. Synest det er greit å flagge hele tiden, for å vise nasjonalitet. I utlandet er det veldig greit at man ser hvilke land båter kommer fra, selv om klokka er over 21. Derfor flagger vi også etter kl 21. De eneste som har reagert på dette, er nordmenn. Spesielt østlendinger. I Kirkwall på Orknøyene lå vi værfaste og hygget oss med noen øl under dekk om kvelden. Plutselig banker det på skroget. Jøss, hvem kan det være? Kanskje en annen nordmann som har sett at vi er norske og vil komme om bord og være med på festen? Ja, det er en norsk dame - ansatt i flaggpolitiet, avdeling interpol - som kort og bryskt informerer oss: "Dere må ta ned flagget!" Ryk og reis. Redigert 14.Juli.2016 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
quantumduck Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 Det var akkurat det som skjedde. Havnemyndigheten satt inne med de forskjellige lands flaggregler. Det var kun den norske båten som fikk påpakk. himmelsk, jeg betviler at alt havneoppsyn har like god oversikt, ville vært artig å prøve å belære en fransk havneoppsynsmann om norske flaggregler på egelsk v neste stopp ... Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 Norske flaggregler gjelder selvfølgelig ikke i utlandet. Når du er i utlandet må du følge loven i det utlandet du er i, nytter ikke å komme her og komme der. Om brunost er nasjonalfugl i Norge er irrelevant, det er internasjonal rett samt lokale lover som gjelder. øh, det virker å være omvendt, du trenger ikke overholde noen norske flaggregler i Norge, men i utlandet kan utenlandske myndigheter velge å håndheve norske flaggregler. hvis noen kan forklare meg hvordan dette ikke er det minste selvmotsigende, so feel free .. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 (redigert) Respekt for flagget. Påseilte gubber i solnedgang og bar overkropp i utallige havner på østlandet som tuter og lager spetakkel før de, med støtteskritt, bestiger sin skute for å ta ned nasjonalflagget. Får nesten tårer i øynene over all den vakre respekten fritidsbåtflåten på østlandet viser for flagget. .... Makan til pølsevev... :-/ Eller som en av mine tidligere båtnaboer som irriterte seg og klaget høyt på alle som har flagget oppe etter 21.00. Gikk til og med og plukket de ned fra andres båter. Selv har han 3 bikkjer på 35 kg som løper fritt på bryggen selv om det er båndtvang, og ikke noen forståelse for at andre kan være redd for de bikkjene. Har stor bikkje selv jeg og den er alltid i bånd på badeplattformen. Som valp tygget den i seg flagget by the way, så fikk en sesong uten flagg jeg. (Hadde blitt dyrt med nytt flagg på vær tur) Jaja en liten avsporing, men dette med respekt er så mangt bare og Pinkvin har ett poeng, uten å være moraltroll her. Redigert 14.Juli.2016 av Jori (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 Saken er egentlig temmelig enkel. Ombord på norsk fartøy gjelder norsk lov, og i tillegg så må man rette seg etter lokale lover og forskrifter. (Krever lokale myndigheter at flagget skal være oppe så får man da møtes på halvveien, halv stang ) Her heises flagget klokken 08:00 og det låres 21:00. I sjø henger det oppe. Og slik har det vært så lenge jeg har vært på sjøen av yrke. Siden min Windy ikke er for fartøy å regne og ingen lov dekker meg så vil jeg fra nå av føre splittflagg, er jo mye tøffere. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 15.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 (redigert) Hvilke "lover" er du tutær om nå da? Det var prinsippet jeg var opptatt av (utenlandske myndigheter kan ikke straffe nordmenn for brudd på en norsk lov som ikke gjelder i det aktuelle landet) , ikke hvilke lover som gjelder. Quantumduck sitt siste innlegg viser forøvrig at andre her har tatt poenget/skjønt hva jeg mente. Svaret på ditt spørmål får du trolig svar på her, tror jeg; https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/folkerett/hvor-gjelder-norsk-lovgivning/id446714/ Redigert 15.Juli.2016 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Kenneth82 Svart 15.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 Jeg synes alle disse flaggreglene er både vanskelige å forstå, noe tullete og kanskje også utdaterte? Handler ikke om respekt eller ikke respekt for flagget. Er glad i flagget vårt, synes det er flott, og av nettopp den grunn kunne jeg godt tenke meg at det hang ute døgnet rundt på båten! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.