Jump to content

Er det OK og erstatte flagget med vimpel.?

Tallisman

Recommended Posts

Jeg synes det er veldig fint at man har respekt for det norske flagget og at mange følger de offentlige flaggreglene, også i fritidsbåten. Med trompetfanfarer blir det også ganske morsomt og underholdene. :flag:

Men når flaggpolitiet prøver å påtvinge alle andre disse reglene under påskudd av at dette er påbudt blir jeg litt oppgitt. Fasiten er ganske enkelt at du i Norge med norsk fritidsbåtbåt ikke pliker å føre flagg. Dersom du velger å føre flagget er det ingen bestemte regler om tider etc. du må overholde. Du kan gjøre akurat som du vil. Du kan til og med kle på deg flagget, bruke det som borduk eller brenne det offentlig :nonod: .

Og selvfølgelig kan du velge å føre vimpel i stedet for flagg, i Norge.

Du kan like det eller ikke, men sånn er det!  :smash: 

:cheers: 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Det er vel noen regler, flaggreglene, men ingen lover så sånn sett kan man gjøre hva man vil uten fare for konsekvenser fra myndighetene. Allikevel velger jeg å ta til orde for å overholde de regler som finnes, også mht tidspunkt, da dette er en tradisjon i vårt land, en del av vår kultur, og tradisjoner og kultur har jeg litt sansen for.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

:yesnod: Da har jeg trukket min konklusjon: :yesnod: 

Du kan like det eller ikke, men sånn er det!  :smash:
:cheers:

Ligger jeg flere døgn i samme havn skifter jeg fra flagget til vimpelen! Så får andre gjøre som de vil.

bilde

bilde

Men denne. Vel og merke når jeg ligger i Norske havner. :smash:

:cheers_wine:

Det er vel noen regler, flaggreglene, men ingen lover så sånn sett kan man gjøre hva man vil uten fare for konsekvenser fra myndighetene.

svensk (eller annen nasjonalitets) flagg på norsk båt i Norge rammes av straffeloven pgf 423 leser jeg i en gammel artikkel på nrk.no. den tror jeg kanskje man fortsatt skal passe seg for.

Det kan du, og antakelig kommer ingen til å ta fra deg retten til å føre fartøy, men loven om forbud til vimpel-føring (sitert av en annen litt lengre oppe i tråden) er ikke opphevet, og gjelder! :smiley:  :lol: .

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Jeg er utrolig imponert over hvor mye energi det er mulig å mobilisere rundt dette med flagg på båt. Her oppe i Nord kan jeg ikke huske å ha sett en båt med flagg. Har i hvert fall ikke registrert det. Det fulgte flagg med den siste båten jeg kjøpte, men har ikke helt skjønt vitsen med å bruke det. Når en kommer i utenlandsk farvann kan jeg skjønne det. Har i hvert fall IKKE hørt noen tute i en trompet om kveldene. Hadde noen gjort det hadde nok båtfolket her oppe trodd vedkommende var riv ruskende gal. Jeg synes båtlivet er helt topp, men fatter ikke hvorfor merkelige regler rundt ditt og datt skal være avgjørende for om en kan kose seg på sjøen. Hver og en må selvfølgelig gjøre som en selv vil, men ikke prøv å tving andre til å gjøre sånn og sånn. 

Jeg er utrolig imponert over hvor mye energi det er mulig å mobilisere rundt dette med flagg på båt. Her oppe i Nord kan jeg ikke huske å ha sett en båt med flagg. Har i hvert fall ikke registrert det. Det fulgte flagg med den siste båten jeg kjøpte, men har ikke helt skjønt vitsen med å bruke det. Når en kommer i utenlandsk farvann kan jeg skjønne det. Har i hvert fall IKKE hørt noen tute i en trompet om kveldene. Hadde noen gjort det hadde nok båtfolket her oppe trodd vedkommende var riv ruskende gal. Jeg synes båtlivet er helt topp, men fatter ikke hvorfor merkelige regler rundt ditt og datt skal være avgjørende for om en kan kose seg på sjøen. Hver og en må selvfølgelig gjøre som en selv vil, men ikke prøv å tving andre til å gjøre sånn og sånn. 

Har det ikke vært noen sommerprogram hvor et eller annet skip har gått kysten opp og ned, sommerbåten på NRK, hvor det stod nordmenn på hvert et nes, også i Nord Norge, med flagg i hånden og flagg på alt som fantes av båter og skip?

også i Nord Norge, med flagg i hånden og flagg på alt som fantes av båter og skip?

Man flagger da vel ved 17. mai og andre store anledninger? :wink:

Jeg flagger når vi er to eller flere på tur, og så lenge vi er under fart henger det oppe, selv om det blir mørkt. Ligger vi fortøyd på ett eller annet vis tar jeg det inn klokka ni (men forsover meg fast om morgenen, derfor kommer oftest ikke flagget opp igjen før vi skal avgårde igjen). Er jeg ute alene og bare skal fiske eller kjapt bort og fylle diesel flagger jeg ikke.

Det norske flagget er et fint og stolt flagg, men det skal jo være litt stas å bruke det også, derfor bruker jeg det kun når det er stas, ikke ellers til småturer og slikt :wink:

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Man flagger da vel ved 17. mai og andre store anledninger? :wink:

Ja, men jeg tror de bruker samme kalender i Nord Norge som i Sør Norge, eller? Og disse flaggene som var på så mange av båtene kom neppe opp sånn helt av seg selv og kun grunnet to minutters "fame" på nasjonal TV?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...